Ferrari včera uzavřelo vyšetřování odstoupení Charlese Leclerca z Velké ceny Monaka. Podle analýzy šlo o následek sobotní havárie, která se nakonec projevila i na druhé, zdánlivě nepoškozené straně auta.
Mladý pilot sice v sobotu získal pole-position, během svého druhého ostrého pokusu v Q3 však havaroval a za bazénem poškodil pravou stranu svého auta. Mechanici se snažili vše opravit, po prověření vozu a převodovky podle nich bylo auto připraveno k závodu.
Jenže na druhý den při nájezdu na rošt v 6. zatáčce selhala hnací hřídel na pravé straně - obrovské zklamání pro tým i jezdce, který věřil ve vítězství. Ten nejdůležitější krok k němu o den dříve již učinil vzhledem k tomu, jak špatně se v ulicích Monte Carla předjíždí.
Podle Ferrari na druhé straně vozu po havárii nebylo patrné žádné poškození. Jenže při nárazu se síly přenesly i do náboje levého kola a způsobily poškození, které nebylo vidět - projevilo se až těsně před závodem. Na opravu již nezbyl čas.
V sobotu večer mechanici přitom prozkoumali a vyměnili celou řadu dílů, přirozeně se soustředili na pravou stranu auta: nasadili nové přední křídlo a noc, pravý přední i zadní roh, nový brzdy vpředu i vzadu včetně brzdového čerpadla, hřeben řízení, deflektory, podlahu i zadní křídlo.
Podle zevrubné kontroly levého strany se vše zdálo být v pořádku, data navíc ukazovala, že levá hnací hřídel funguje normálně. Jenže těsně před začátkem závod přišel zmíněný šok: "Ne. Ne. Ne. Nééé. Ta převodovka, kluci," hlásil za tunelem Leclerc najíždějící na rošt.
Tým vzhledem k těmto událostem zreviduje a zlepší své procesy, aby dokázalo lépe detekovat podobné potíže, pokud by v budoucnu došlo k podobnému okolnostem. Již v neděli si ale byl jistý tím, že na vině není převodovka, o jejíž technický stav se původně obávali, ale po důkladné inspekci ji nakonec neměnili.
"Spolehlivost je klíčová, zůstává prioritou. Pokud bychom měli nějaké pochybnosti, určitě bychom ji vyměnili a opravili bychom to," prohlásil v sobotu šéf týmu Mattia Binotto.
Ferrari nyní přiznává, že nic podobného předtím u svého monopostu nezažilo. A i když by teoreticky mohlo převodovku z Monaka použít i v příštím závodě v Ázerbájdžánu, tak ji díky nedokončení závodu bude moci beztrestně vyměnit.
The heartbreaking moment 💔Poor, poor Charles 😔#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/Kac9MXf4Vo
— Formula 1 (@F1) May 23, 2021Heartbreak for Leclerc and all his fans 💔#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/n0S9eBZbFn
— Formula 1 (@F1) May 23, 2021
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.