Ferrari včera uzavřelo vyšetřování odstoupení Charlese Leclerca z Velké ceny Monaka. Podle analýzy šlo o následek sobotní havárie, která se nakonec projevila i na druhé, zdánlivě nepoškozené straně auta.
Mladý pilot sice v sobotu získal pole-position, během svého druhého ostrého pokusu v Q3 však havaroval a za bazénem poškodil pravou stranu svého auta. Mechanici se snažili vše opravit, po prověření vozu a převodovky podle nich bylo auto připraveno k závodu.
Jenže na druhý den při nájezdu na rošt v 6. zatáčce selhala hnací hřídel na pravé straně - obrovské zklamání pro tým i jezdce, který věřil ve vítězství. Ten nejdůležitější krok k němu o den dříve již učinil vzhledem k tomu, jak špatně se v ulicích Monte Carla předjíždí.
Podle Ferrari na druhé straně vozu po havárii nebylo patrné žádné poškození. Jenže při nárazu se síly přenesly i do náboje levého kola a způsobily poškození, které nebylo vidět - projevilo se až těsně před závodem. Na opravu již nezbyl čas.
V sobotu večer mechanici přitom prozkoumali a vyměnili celou řadu dílů, přirozeně se soustředili na pravou stranu auta: nasadili nové přední křídlo a noc, pravý přední i zadní roh, nový brzdy vpředu i vzadu včetně brzdového čerpadla, hřeben řízení, deflektory, podlahu i zadní křídlo.
Podle zevrubné kontroly levého strany se vše zdálo být v pořádku, data navíc ukazovala, že levá hnací hřídel funguje normálně. Jenže těsně před začátkem závod přišel zmíněný šok: "Ne. Ne. Ne. Nééé. Ta převodovka, kluci," hlásil za tunelem Leclerc najíždějící na rošt.
Tým vzhledem k těmto událostem zreviduje a zlepší své procesy, aby dokázalo lépe detekovat podobné potíže, pokud by v budoucnu došlo k podobnému okolnostem. Již v neděli si ale byl jistý tím, že na vině není převodovka, o jejíž technický stav se původně obávali, ale po důkladné inspekci ji nakonec neměnili.
"Spolehlivost je klíčová, zůstává prioritou. Pokud bychom měli nějaké pochybnosti, určitě bychom ji vyměnili a opravili bychom to," prohlásil v sobotu šéf týmu Mattia Binotto.
Ferrari nyní přiznává, že nic podobného předtím u svého monopostu nezažilo. A i když by teoreticky mohlo převodovku z Monaka použít i v příštím závodě v Ázerbájdžánu, tak ji díky nedokončení závodu bude moci beztrestně vyměnit.
The heartbreaking moment 💔Poor, poor Charles 😔#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/Kac9MXf4Vo
— Formula 1 (@F1) May 23, 2021Heartbreak for Leclerc and all his fans 💔#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/n0S9eBZbFn
— Formula 1 (@F1) May 23, 2021
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.