Týmy se během zimy musely vyrovnat s úpravami aerodynamických pravidel, jež postihly difuzory, bočnicové panely či podlahy v zadních rozích. Kdo v jednotlivých sektorech a ideálních časech na kolo zpomalil nejvíce a kdo naopak dosáhl největšího pokroku ve své konkurenceschopnosti? A jak se změny podepsaly na maximálních rychlostech? Odpovědi prozrazují data z kvalifikací na Velkou cenu Bahrajnu.
Loňskou kvalifikaci vyhrál Lewis Hamilton s náskokem 4 desetin před Maxem Verstappenem, letos se situace otočila: tentokrát byl o 4 desetiny sekundy rychlejší Holanďan.
Nejlepší sektory a perfektní kolaJak je vidět z dat, Red Bull během zimy zpomalil o 1,37 sekundy, zatímco Mercedes ztratil přes 2 vteřiny - nejvíce v 1. a ve 2. sektoru, kde se nachází většina rovinek a 3 DRS zóny.
Za největší pokrok však musíme pochválit Ferrari, které proti loňsku ztratil jen 0,844 sekundy, zatímco průměrné zpomalení všech dosáhlo 1,7 s. Ovšem nutno podotknout, že to prožívalo katastrofální sezónu.
Za zmínku stojí také Alfa Romeo, jejíž konkurenceschopnost se také zlepšila více než u Red Bullu, v 3. sektoru dokonce nejvíce ze všech. Bude moci bojovat o sedmou příčku a polepšit si v šampionátu konstruktérů?
Naopak největší propad je patrný u Aston Martinu (bývalý Racing Point), jenž moc nezvládl úpravy loňské vozu, který okopíroval od Mercedesu. Za zpomalení o 2,268 sekundy ale stojí odchod Péreze k Red Bullu a to, že se Vettel v sobotu nevyužil potenciál svého stroje poté, co kvůli žlutým vlajkám odstoupil již v Q1.
Ještě hůře na tom je Haas, jež je letos o více než 2,5 sekundy pomalejší. Americká stáj se nicméně nikterak netají tím, že udělala jen ty nejnutnější úpravy a auto již nevyvíjí. Své malé zdroje již naplno soustředí na příští, přelomový ročník 2022.
Relativní výkonnostNásledující tabulka vychází nikoliv z absolutních hodnot v podobě nejlepších časů v sektorech, ale z relativního porovnání výkonnosti vztažené k nejlepšímu týmu (loni Mercedes, letos Red Bull) v procentech.
Proti loňsku na vítěze kvalifikace stáhlo nejvíce Ferrari - letos ve svém ideálním kole ztratilo na Red Bull 0,74 %, což je o 1,18 % méně než loni, kdy kralovaly Stříbrné šípy - tehdy na ně Scuderia ztrácela 1,92 %. Alfa Romeo na držitele pole-position získala 0,66 %.
Největší relativní propady naopak pozorujeme u Aston Martinu a Haasu - ten již loni zaostávalo o 3,07 %, letos z výše zmíněných důvodů přidalo další 0,81 %. Relativně zle dopadl i Mercedes, který loni kvalifikaci vyhrál, letos byl nicméně o 0,29 % pomalejší než rakouská stáj.
McLaren, jenž musel při zmrazení pravidel nacpat novou pohonnou jednotku Mercedes do loňského, jen mírně upraveného vozu MCL35 vyvinutého pro Renault, se nachází uprostřed na páté příčce - ztrátu na nejrychlejšího stáhl o 0,28 % (průměr přitom dosahuje 0,11 %).
Maximální rychlosti
Pokud jde o maximální rychlosti, loňskou hodnotu na speed-trapu překonal pouze Haas (+ 0,9 km/h). Většina týmů volila vyšší přítlak i přes to, že monoposty zdaleka nedosahují takové aerodynamické efektivity jako jejich předchůdci. Někteří nicméně očekávají, že by se v průběhu roku mohly na úrovně 2020 dostat.
Rychlost na hlavní rovince klesla průměrně o 7,1 km/h, nejvíce u Alpine (bývalý Renault), který jezdil až o 13 km/h pomaleji. Ve Viry se také již zřejmě věnují více budoucí pohonné jednotce než letošní E-Tech 20B.
Nad průměrem (-2,4 km/h) stojí Aston Martin, jenž měl v kvalifikaci zřejmě volit více přítlaku u svého AMR21, jak je vidět z příkladu Ferrari s nejnižší maximálkou (312,4 km/h), přestože u jeho motoru došlo k nárůstu výkonu, a AlphaTauri dokládající pokrok Hondy v oblasti výkonu pohonné jednotky.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.