Týmy se během zimy musely vyrovnat s úpravami aerodynamických pravidel, jež postihly difuzory, bočnicové panely či podlahy v zadních rozích. Kdo v jednotlivých sektorech a ideálních časech na kolo zpomalil nejvíce a kdo naopak dosáhl největšího pokroku ve své konkurenceschopnosti? A jak se změny podepsaly na maximálních rychlostech? Odpovědi prozrazují data z kvalifikací na Velkou cenu Bahrajnu.
Loňskou kvalifikaci vyhrál Lewis Hamilton s náskokem 4 desetin před Maxem Verstappenem, letos se situace otočila: tentokrát byl o 4 desetiny sekundy rychlejší Holanďan.
Nejlepší sektory a perfektní kolaJak je vidět z dat, Red Bull během zimy zpomalil o 1,37 sekundy, zatímco Mercedes ztratil přes 2 vteřiny - nejvíce v 1. a ve 2. sektoru, kde se nachází většina rovinek a 3 DRS zóny.
Za největší pokrok však musíme pochválit Ferrari, které proti loňsku ztratil jen 0,844 sekundy, zatímco průměrné zpomalení všech dosáhlo 1,7 s. Ovšem nutno podotknout, že to prožívalo katastrofální sezónu.
Za zmínku stojí také Alfa Romeo, jejíž konkurenceschopnost se také zlepšila více než u Red Bullu, v 3. sektoru dokonce nejvíce ze všech. Bude moci bojovat o sedmou příčku a polepšit si v šampionátu konstruktérů?
Naopak největší propad je patrný u Aston Martinu (bývalý Racing Point), jenž moc nezvládl úpravy loňské vozu, který okopíroval od Mercedesu. Za zpomalení o 2,268 sekundy ale stojí odchod Péreze k Red Bullu a to, že se Vettel v sobotu nevyužil potenciál svého stroje poté, co kvůli žlutým vlajkám odstoupil již v Q1.
Ještě hůře na tom je Haas, jež je letos o více než 2,5 sekundy pomalejší. Americká stáj se nicméně nikterak netají tím, že udělala jen ty nejnutnější úpravy a auto již nevyvíjí. Své malé zdroje již naplno soustředí na příští, přelomový ročník 2022.
Relativní výkonnostNásledující tabulka vychází nikoliv z absolutních hodnot v podobě nejlepších časů v sektorech, ale z relativního porovnání výkonnosti vztažené k nejlepšímu týmu (loni Mercedes, letos Red Bull) v procentech.
Proti loňsku na vítěze kvalifikace stáhlo nejvíce Ferrari - letos ve svém ideálním kole ztratilo na Red Bull 0,74 %, což je o 1,18 % méně než loni, kdy kralovaly Stříbrné šípy - tehdy na ně Scuderia ztrácela 1,92 %. Alfa Romeo na držitele pole-position získala 0,66 %.
Největší relativní propady naopak pozorujeme u Aston Martinu a Haasu - ten již loni zaostávalo o 3,07 %, letos z výše zmíněných důvodů přidalo další 0,81 %. Relativně zle dopadl i Mercedes, který loni kvalifikaci vyhrál, letos byl nicméně o 0,29 % pomalejší než rakouská stáj.
McLaren, jenž musel při zmrazení pravidel nacpat novou pohonnou jednotku Mercedes do loňského, jen mírně upraveného vozu MCL35 vyvinutého pro Renault, se nachází uprostřed na páté příčce - ztrátu na nejrychlejšího stáhl o 0,28 % (průměr přitom dosahuje 0,11 %).
Maximální rychlosti
Pokud jde o maximální rychlosti, loňskou hodnotu na speed-trapu překonal pouze Haas (+ 0,9 km/h). Většina týmů volila vyšší přítlak i přes to, že monoposty zdaleka nedosahují takové aerodynamické efektivity jako jejich předchůdci. Někteří nicméně očekávají, že by se v průběhu roku mohly na úrovně 2020 dostat.
Rychlost na hlavní rovince klesla průměrně o 7,1 km/h, nejvíce u Alpine (bývalý Renault), který jezdil až o 13 km/h pomaleji. Ve Viry se také již zřejmě věnují více budoucí pohonné jednotce než letošní E-Tech 20B.
Nad průměrem (-2,4 km/h) stojí Aston Martin, jenž měl v kvalifikaci zřejmě volit více přítlaku u svého AMR21, jak je vidět z příkladu Ferrari s nejnižší maximálkou (312,4 km/h), přestože u jeho motoru došlo k nárůstu výkonu, a AlphaTauri dokládající pokrok Hondy v oblasti výkonu pohonné jednotky.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.