Týmy se během zimy musely vyrovnat s úpravami aerodynamických pravidel, jež postihly difuzory, bočnicové panely či podlahy v zadních rozích. Kdo v jednotlivých sektorech a ideálních časech na kolo zpomalil nejvíce a kdo naopak dosáhl největšího pokroku ve své konkurenceschopnosti? A jak se změny podepsaly na maximálních rychlostech? Odpovědi prozrazují data z kvalifikací na Velkou cenu Bahrajnu.
Loňskou kvalifikaci vyhrál Lewis Hamilton s náskokem 4 desetin před Maxem Verstappenem, letos se situace otočila: tentokrát byl o 4 desetiny sekundy rychlejší Holanďan.
Nejlepší sektory a perfektní kolaJak je vidět z dat, Red Bull během zimy zpomalil o 1,37 sekundy, zatímco Mercedes ztratil přes 2 vteřiny - nejvíce v 1. a ve 2. sektoru, kde se nachází většina rovinek a 3 DRS zóny.
Za největší pokrok však musíme pochválit Ferrari, které proti loňsku ztratil jen 0,844 sekundy, zatímco průměrné zpomalení všech dosáhlo 1,7 s. Ovšem nutno podotknout, že to prožívalo katastrofální sezónu.
Za zmínku stojí také Alfa Romeo, jejíž konkurenceschopnost se také zlepšila více než u Red Bullu, v 3. sektoru dokonce nejvíce ze všech. Bude moci bojovat o sedmou příčku a polepšit si v šampionátu konstruktérů?
Naopak největší propad je patrný u Aston Martinu (bývalý Racing Point), jenž moc nezvládl úpravy loňské vozu, který okopíroval od Mercedesu. Za zpomalení o 2,268 sekundy ale stojí odchod Péreze k Red Bullu a to, že se Vettel v sobotu nevyužil potenciál svého stroje poté, co kvůli žlutým vlajkám odstoupil již v Q1.
Ještě hůře na tom je Haas, jež je letos o více než 2,5 sekundy pomalejší. Americká stáj se nicméně nikterak netají tím, že udělala jen ty nejnutnější úpravy a auto již nevyvíjí. Své malé zdroje již naplno soustředí na příští, přelomový ročník 2022.
Relativní výkonnostNásledující tabulka vychází nikoliv z absolutních hodnot v podobě nejlepších časů v sektorech, ale z relativního porovnání výkonnosti vztažené k nejlepšímu týmu (loni Mercedes, letos Red Bull) v procentech.
Proti loňsku na vítěze kvalifikace stáhlo nejvíce Ferrari - letos ve svém ideálním kole ztratilo na Red Bull 0,74 %, což je o 1,18 % méně než loni, kdy kralovaly Stříbrné šípy - tehdy na ně Scuderia ztrácela 1,92 %. Alfa Romeo na držitele pole-position získala 0,66 %.
Největší relativní propady naopak pozorujeme u Aston Martinu a Haasu - ten již loni zaostávalo o 3,07 %, letos z výše zmíněných důvodů přidalo další 0,81 %. Relativně zle dopadl i Mercedes, který loni kvalifikaci vyhrál, letos byl nicméně o 0,29 % pomalejší než rakouská stáj.
McLaren, jenž musel při zmrazení pravidel nacpat novou pohonnou jednotku Mercedes do loňského, jen mírně upraveného vozu MCL35 vyvinutého pro Renault, se nachází uprostřed na páté příčce - ztrátu na nejrychlejšího stáhl o 0,28 % (průměr přitom dosahuje 0,11 %).
Maximální rychlosti
Pokud jde o maximální rychlosti, loňskou hodnotu na speed-trapu překonal pouze Haas (+ 0,9 km/h). Většina týmů volila vyšší přítlak i přes to, že monoposty zdaleka nedosahují takové aerodynamické efektivity jako jejich předchůdci. Někteří nicméně očekávají, že by se v průběhu roku mohly na úrovně 2020 dostat.
Rychlost na hlavní rovince klesla průměrně o 7,1 km/h, nejvíce u Alpine (bývalý Renault), který jezdil až o 13 km/h pomaleji. Ve Viry se také již zřejmě věnují více budoucí pohonné jednotce než letošní E-Tech 20B.
Nad průměrem (-2,4 km/h) stojí Aston Martin, jenž měl v kvalifikaci zřejmě volit více přítlaku u svého AMR21, jak je vidět z příkladu Ferrari s nejnižší maximálkou (312,4 km/h), přestože u jeho motoru došlo k nárůstu výkonu, a AlphaTauri dokládající pokrok Hondy v oblasti výkonu pohonné jednotky.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.