Technický ředitel Renaultu pro šasi Pat Fry upozorňuje, že i přes zmražení pravidel pro vývoj šasi mezi loňskou a letošní sezónou dojde k poměrně velkým změnám na vozech, což mnohé z fanoušků může překvapit.
Týmy F1 se loni společně s FIA dohodly na tom, že kvůli finančním dopadům koronavirové krize dojde k v podstatě k přenesení vozů do sezóny 2021 bez větších změn. Jejich hlavní díly byly zmraženy, pro případné úpravy je nutné čerpat žetony.
I přes omezený prostor pro úpravy však existuje spousta oblastí, které týmy mohou využít pro zlepšení: "I když jsou různé části vozů homologovány, takže je nemůžete upravit, stále je toho hodně otevřeného, čeho se můžete chytit," popisuje Fry.
"Nemůžete postavit celé nové auto, ale rozhodně to jde z poloviny. Snažíme se tím propracovat rozumným způsobem a pokoušíme se udělat maximum toho, co se dá," pokračuje šéfinženýr Renaultu z bohatými zkušenostmi z F1.
Renault podle ně loni dosáhl slušných zisků v oblasti aerodynamiky, na čemž chce stavět i v průběhu roku 2021. Na co se francouzská stáj zejména zaměří?
"Kromě nosu, šasi, motoru a převodovky zkoumáme většinu věcí. Myslím, že to tak dělají všichni. Aerodynamický směr, který máme, pokud jde o filozofii toho, co z něj chceme dostávat, je podle mě rozumný a potřebujeme v tomto směru pokračovat," vysvětluje 56letý Brit.
"Změny v podlaze celkem dramaticky mění struktury proudění, ale opět - platí to pro všechny. Musíme jen odvést co nejlepší práci, když se s tím vyrovnáváme. V podstatě se ale jen snažíme stavět na filozofii, kterou razíme. V rámci pravidel toho stále můžete udělat celkem hodně," ujišťuje Fry.
Jedinou větší změnou v pravidlech jsou výřezy v podlaze, resp. její zúžení směrem k zádi monopostu před klíčovou oblastí pneumatik, což má za cíl snížení přítlaku o přibližně 10 %. Týmy si jízdu s novými podlahami již v závěru loňské sezóny během pátečních tréninků i testů vyzkoušely, a na chování vozu měly velký dopad.
"I když se zdá změna v podlaze být celkem malá a nepodstatné, to, jak vlastně mění aerodynamiku na zádi vozu, je opravdu dramatické. Bude to o tom, kdo se s tím nejlépe vyrovná, což naruší rozložení v poli," podotýká technický ředitel Renaultu.
"Odhaduji, že McLaren toho bude moci změnit více než většina ostatních kvůli známé změně pohonné jednotky, což umožňuje upravit mnoho dalších části vozu mimo normální homologaci," dodává inženýr, jenž kromě Renaultu působil také u Benettonu, Ferrari, Manoru, Ferrari či McLarenu. FIA však ujišťuje, že si britský tým pohlídá a žádnou aerodynamickou výhodu nezíská.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.