Technický ředitel Renaultu pro šasi Pat Fry upozorňuje, že i přes zmražení pravidel pro vývoj šasi mezi loňskou a letošní sezónou dojde k poměrně velkým změnám na vozech, což mnohé z fanoušků může překvapit.
Týmy F1 se loni společně s FIA dohodly na tom, že kvůli finančním dopadům koronavirové krize dojde k v podstatě k přenesení vozů do sezóny 2021 bez větších změn. Jejich hlavní díly byly zmraženy, pro případné úpravy je nutné čerpat žetony.
I přes omezený prostor pro úpravy však existuje spousta oblastí, které týmy mohou využít pro zlepšení: "I když jsou různé části vozů homologovány, takže je nemůžete upravit, stále je toho hodně otevřeného, čeho se můžete chytit," popisuje Fry.
"Nemůžete postavit celé nové auto, ale rozhodně to jde z poloviny. Snažíme se tím propracovat rozumným způsobem a pokoušíme se udělat maximum toho, co se dá," pokračuje šéfinženýr Renaultu z bohatými zkušenostmi z F1.
Renault podle ně loni dosáhl slušných zisků v oblasti aerodynamiky, na čemž chce stavět i v průběhu roku 2021. Na co se francouzská stáj zejména zaměří?
"Kromě nosu, šasi, motoru a převodovky zkoumáme většinu věcí. Myslím, že to tak dělají všichni. Aerodynamický směr, který máme, pokud jde o filozofii toho, co z něj chceme dostávat, je podle mě rozumný a potřebujeme v tomto směru pokračovat," vysvětluje 56letý Brit.
"Změny v podlaze celkem dramaticky mění struktury proudění, ale opět - platí to pro všechny. Musíme jen odvést co nejlepší práci, když se s tím vyrovnáváme. V podstatě se ale jen snažíme stavět na filozofii, kterou razíme. V rámci pravidel toho stále můžete udělat celkem hodně," ujišťuje Fry.
Jedinou větší změnou v pravidlech jsou výřezy v podlaze, resp. její zúžení směrem k zádi monopostu před klíčovou oblastí pneumatik, což má za cíl snížení přítlaku o přibližně 10 %. Týmy si jízdu s novými podlahami již v závěru loňské sezóny během pátečních tréninků i testů vyzkoušely, a na chování vozu měly velký dopad.
"I když se zdá změna v podlaze být celkem malá a nepodstatné, to, jak vlastně mění aerodynamiku na zádi vozu, je opravdu dramatické. Bude to o tom, kdo se s tím nejlépe vyrovná, což naruší rozložení v poli," podotýká technický ředitel Renaultu.
"Odhaduji, že McLaren toho bude moci změnit více než většina ostatních kvůli známé změně pohonné jednotky, což umožňuje upravit mnoho dalších části vozu mimo normální homologaci," dodává inženýr, jenž kromě Renaultu působil také u Benettonu, Ferrari, Manoru, Ferrari či McLarenu. FIA však ujišťuje, že si britský tým pohlídá a žádnou aerodynamickou výhodu nezíská.
Carlos Sainz absolvoval své první dvě kola za volantem Williamsu FW47 na trati v Silverstonu, přičemž jeho počáteční hodnocení bylo pozitivní. Po krátkém testu uvedl, že vše probíhalo podle očekávání a "šlo všechno dobře".
Oscar Piastri si pro sezónu 2025 stanovil jasný cíl – bojovat o titul mistra světa Formule 1. Mladý australský jezdec je přesvědčen, že má potřebnou rychlost, zkušenosti i správné zázemí k tomu, aby se stal vážným konkurentem v šampionátu.
Na svátek svatého Valentýna Williams představil svůj nový monopost FW47 v Silverstone, s nímž bude v sezoně 2025 závodit zkušené duo Carlos Sainz a Alex Albon. Tým odhalil monopost v jednobarevném lakování. Skutečné barvy budou odhaleny v úterý 18. února v Londýně během hromadného představení.
Sezóna představování nových vozů pro rok 2025 pomalu začíná a McLaren se stal včera prvním týmem, který na slavném okruhu ve Silverstonu odhalil své nejnovější očekávání pro novou sezonu.
Čtyřnásobný šampion Formule 1 Sebastian Vettel ukončil svou závodní kariéru v roce 2022 po více než patnácti letech ve vrcholném motorsportu, během nichž závodil za týmy BMW Sauber, Toro Rosso, Red Bull Racing, Ferrari a Aston Martin.
Příchod Lewise Hamiltona do Ferrari a jeho snaha přizpůsobit se novému prostředí patří mezi největší témata letošní přestávky ve Formuli 1.
Německý soud poslal muže do vězení za vydírání rodiny Michaela Schumachera. Hrozil zveřejněním citlivých fotografií legendárního jezdce Formule 1, čímž se snažil získat finanční prospěch. Uvedl to server Daily Express.
McLaren odhalil svůj vyzyvatelský monopost pro sezónu 2025 a poprvé jej vyslal na trať během shakedownu v Silverstonu, ikonickém dějišti britské Grand Prix. Lando Norris a Oscar Piastri se za volantem nového MCL39 střídali, přičemž vůz zaujal speciálním kamuflážním designem v tradičních papájových a černých odstínech.
Max Verstappen představil svou helmu pro sezónu 2025, která není jen novým designem, ale také odrazem jeho osobního stylu a závodní evoluce. Tento speciální motiv zachycuje jeho cestu od prvních závodních kroků až po současnost a symbolizuje i jeho ambice do budoucna.
Lewis Hamilton se nepřipravuje jen na novou sezónu Formule 1, ale také na život v italském týmu a pro italské fanoušky. Sedminásobný mistr světa pilně trénuje svou italštinu, aby byl připraven na novou kapitolu své kariéry ve Ferrari. Informoval deník Daily Express.
Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Česká loterijní společnost Allwyn, jejímž majitelem je miliardář Karel Komárek navázala partnerství s Formulí 1 a týmem Mclaren.