Technický ředitel Mercedesu, Paddy Lowe, se do F1 dostal náhodou

Lowe platí v F1 za uznávaného odborníka
Lowe platí v F1 za uznávaného odborníka, foto: Daimler AG
iM2 14. února 2016 21:23
Sdílej:

Za techniku zodpovědná osoba u stáje Mercedes, Paddy Lowe, nikdy neměla zacíleno na Formuli 1, jak se do ní tedy dostala?

Paddy Lowe je technickým ředitelem aktuálně nejsilnějšího týmu v F1, stáje Mercedes. To, že vůbec skončil ve Formuli 1, je čistou náhodou, jak teď Brit přiznává: "Ucházel jsem se [o práci] u jednoho týmu jen proto, že si jeden kamarád myslel: 'Proč nepracuješ u nějaké stáje ve Formuli 1?'" říká Paddy Lowe pro 'ESPN F1', který svůj inženýrský diplom získal na Cambridge v roce 1984 a v roce 1987 začal pracovat u Williamsu na oddělení elektroniky.

Nedá se ale říct, že by o Formuli 1 do té doby neměl Lowe zájem, byl fanouškem královny motorsportu i předtím, ale spíše jí napřed nebral jako obor, kde by mohl uplatnit svoje inženýrské znalosti. "Tehdy bylo relativně neobvyklé, že by absolventi Cambridge nebo nějaké jiné top univerzity šli do Formule 1. Ve škole nebo na univerzitě to [výběrové řízení] určitě nebylo nikde vypsáno a nikdo neměl Formuli 1 na radaru. Zírali by na mě s prázdnými pohledy."

I tak ale tou dobou 25 letý Lowe tuto výzvu přijal. V roce 1993 přešel k McLarenu na místo vedoucího oddělení výzkumu a vývoje. "Formule 1 měla tehdy pověst vedlejšího podniku - a to ne neprávem. Ačkoliv už tehdy byli v tomto sportu činní velkolepí inženýři, byli jsme až moc na okraji a ve srovnání s lépe financovanými odvětvími jako letecký průmysl nebo průmysl osobních automobilů v nevýhodě, když člověk porovnával pravidla a používané technologie."

To na druhou stranu ukrývalo také velké šance, což si uvědomuje také Lowe. Oblast výzkumu nebyla tou dobou ani zdaleka tak omezena jako dnes. "Proto to byl také zajímavý čas, protože jsme si všechny možné technologie pro auto vymýšleli, ať už to bylo aktivní zavěšení kol, kontrola trakce, servořízení nebo diferenciál - takže velké množství věcí, které nebyly pokryty předpisy."

Doba se ale mění a s ní i F1. Dnes ve špičkových týmech F1 pracuje až 400 inženýrů, zatímco v dobách začátků Lowea to nebylo víc než 20 a to u tak špičkového týmu jako byl (a stáje je) Williams. Motorsport je navíc dnes na poli techniky brán jako seriozní možnost pro budoucí kariéru. 

"Ne všichni, ale spousta top inženýrů dnes vidí Formuli 1 jako královskou disciplínu, což je pro nás samozřejmě dobré," říká Lowe, který se snaží dostat F1 více do škol přes různé projekty, například Formula Student. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.