Za techniku zodpovědná osoba u stáje Mercedes, Paddy Lowe, nikdy neměla zacíleno na Formuli 1, jak se do ní tedy dostala?
Paddy Lowe je technickým ředitelem aktuálně nejsilnějšího týmu v F1, stáje Mercedes. To, že vůbec skončil ve Formuli 1, je čistou náhodou, jak teď Brit přiznává: "Ucházel jsem se [o práci] u jednoho týmu jen proto, že si jeden kamarád myslel: 'Proč nepracuješ u nějaké stáje ve Formuli 1?'" říká Paddy Lowe pro 'ESPN F1', který svůj inženýrský diplom získal na Cambridge v roce 1984 a v roce 1987 začal pracovat u Williamsu na oddělení elektroniky.
Nedá se ale říct, že by o Formuli 1 do té doby neměl Lowe zájem, byl fanouškem královny motorsportu i předtím, ale spíše jí napřed nebral jako obor, kde by mohl uplatnit svoje inženýrské znalosti. "Tehdy bylo relativně neobvyklé, že by absolventi Cambridge nebo nějaké jiné top univerzity šli do Formule 1. Ve škole nebo na univerzitě to [výběrové řízení] určitě nebylo nikde vypsáno a nikdo neměl Formuli 1 na radaru. Zírali by na mě s prázdnými pohledy."
I tak ale tou dobou 25 letý Lowe tuto výzvu přijal. V roce 1993 přešel k McLarenu na místo vedoucího oddělení výzkumu a vývoje. "Formule 1 měla tehdy pověst vedlejšího podniku - a to ne neprávem. Ačkoliv už tehdy byli v tomto sportu činní velkolepí inženýři, byli jsme až moc na okraji a ve srovnání s lépe financovanými odvětvími jako letecký průmysl nebo průmysl osobních automobilů v nevýhodě, když člověk porovnával pravidla a používané technologie."
To na druhou stranu ukrývalo také velké šance, což si uvědomuje také Lowe. Oblast výzkumu nebyla tou dobou ani zdaleka tak omezena jako dnes. "Proto to byl také zajímavý čas, protože jsme si všechny možné technologie pro auto vymýšleli, ať už to bylo aktivní zavěšení kol, kontrola trakce, servořízení nebo diferenciál - takže velké množství věcí, které nebyly pokryty předpisy."
Doba se ale mění a s ní i F1. Dnes ve špičkových týmech F1 pracuje až 400 inženýrů, zatímco v dobách začátků Lowea to nebylo víc než 20 a to u tak špičkového týmu jako byl (a stáje je) Williams. Motorsport je navíc dnes na poli techniky brán jako seriozní možnost pro budoucí kariéru.
"Ne všichni, ale spousta top inženýrů dnes vidí Formuli 1 jako královskou disciplínu, což je pro nás samozřejmě dobré," říká Lowe, který se snaží dostat F1 více do škol přes různé projekty, například Formula Student.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.