Technický ředitel Mercedesu, Paddy Lowe, se do F1 dostal náhodou

Lowe platí v F1 za uznávaného odborníka
Lowe platí v F1 za uznávaného odborníka, foto: Daimler AG
iM2 14. února 2016 21:23
Sdílej:

Za techniku zodpovědná osoba u stáje Mercedes, Paddy Lowe, nikdy neměla zacíleno na Formuli 1, jak se do ní tedy dostala?

Paddy Lowe je technickým ředitelem aktuálně nejsilnějšího týmu v F1, stáje Mercedes. To, že vůbec skončil ve Formuli 1, je čistou náhodou, jak teď Brit přiznává: "Ucházel jsem se [o práci] u jednoho týmu jen proto, že si jeden kamarád myslel: 'Proč nepracuješ u nějaké stáje ve Formuli 1?'" říká Paddy Lowe pro 'ESPN F1', který svůj inženýrský diplom získal na Cambridge v roce 1984 a v roce 1987 začal pracovat u Williamsu na oddělení elektroniky.

Nedá se ale říct, že by o Formuli 1 do té doby neměl Lowe zájem, byl fanouškem královny motorsportu i předtím, ale spíše jí napřed nebral jako obor, kde by mohl uplatnit svoje inženýrské znalosti. "Tehdy bylo relativně neobvyklé, že by absolventi Cambridge nebo nějaké jiné top univerzity šli do Formule 1. Ve škole nebo na univerzitě to [výběrové řízení] určitě nebylo nikde vypsáno a nikdo neměl Formuli 1 na radaru. Zírali by na mě s prázdnými pohledy."

I tak ale tou dobou 25 letý Lowe tuto výzvu přijal. V roce 1993 přešel k McLarenu na místo vedoucího oddělení výzkumu a vývoje. "Formule 1 měla tehdy pověst vedlejšího podniku - a to ne neprávem. Ačkoliv už tehdy byli v tomto sportu činní velkolepí inženýři, byli jsme až moc na okraji a ve srovnání s lépe financovanými odvětvími jako letecký průmysl nebo průmysl osobních automobilů v nevýhodě, když člověk porovnával pravidla a používané technologie."

To na druhou stranu ukrývalo také velké šance, což si uvědomuje také Lowe. Oblast výzkumu nebyla tou dobou ani zdaleka tak omezena jako dnes. "Proto to byl také zajímavý čas, protože jsme si všechny možné technologie pro auto vymýšleli, ať už to bylo aktivní zavěšení kol, kontrola trakce, servořízení nebo diferenciál - takže velké množství věcí, které nebyly pokryty předpisy."

Doba se ale mění a s ní i F1. Dnes ve špičkových týmech F1 pracuje až 400 inženýrů, zatímco v dobách začátků Lowea to nebylo víc než 20 a to u tak špičkového týmu jako byl (a stáje je) Williams. Motorsport je navíc dnes na poli techniky brán jako seriozní možnost pro budoucí kariéru. 

"Ne všichni, ale spousta top inženýrů dnes vidí Formuli 1 jako královskou disciplínu, což je pro nás samozřejmě dobré," říká Lowe, který se snaží dostat F1 více do škol přes různé projekty, například Formula Student. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.