Za techniku zodpovědná osoba u stáje Mercedes, Paddy Lowe, nikdy neměla zacíleno na Formuli 1, jak se do ní tedy dostala?
Paddy Lowe je technickým ředitelem aktuálně nejsilnějšího týmu v F1, stáje Mercedes. To, že vůbec skončil ve Formuli 1, je čistou náhodou, jak teď Brit přiznává: "Ucházel jsem se [o práci] u jednoho týmu jen proto, že si jeden kamarád myslel: 'Proč nepracuješ u nějaké stáje ve Formuli 1?'" říká Paddy Lowe pro 'ESPN F1', který svůj inženýrský diplom získal na Cambridge v roce 1984 a v roce 1987 začal pracovat u Williamsu na oddělení elektroniky.
Nedá se ale říct, že by o Formuli 1 do té doby neměl Lowe zájem, byl fanouškem královny motorsportu i předtím, ale spíše jí napřed nebral jako obor, kde by mohl uplatnit svoje inženýrské znalosti. "Tehdy bylo relativně neobvyklé, že by absolventi Cambridge nebo nějaké jiné top univerzity šli do Formule 1. Ve škole nebo na univerzitě to [výběrové řízení] určitě nebylo nikde vypsáno a nikdo neměl Formuli 1 na radaru. Zírali by na mě s prázdnými pohledy."
I tak ale tou dobou 25 letý Lowe tuto výzvu přijal. V roce 1993 přešel k McLarenu na místo vedoucího oddělení výzkumu a vývoje. "Formule 1 měla tehdy pověst vedlejšího podniku - a to ne neprávem. Ačkoliv už tehdy byli v tomto sportu činní velkolepí inženýři, byli jsme až moc na okraji a ve srovnání s lépe financovanými odvětvími jako letecký průmysl nebo průmysl osobních automobilů v nevýhodě, když člověk porovnával pravidla a používané technologie."
To na druhou stranu ukrývalo také velké šance, což si uvědomuje také Lowe. Oblast výzkumu nebyla tou dobou ani zdaleka tak omezena jako dnes. "Proto to byl také zajímavý čas, protože jsme si všechny možné technologie pro auto vymýšleli, ať už to bylo aktivní zavěšení kol, kontrola trakce, servořízení nebo diferenciál - takže velké množství věcí, které nebyly pokryty předpisy."
Doba se ale mění a s ní i F1. Dnes ve špičkových týmech F1 pracuje až 400 inženýrů, zatímco v dobách začátků Lowea to nebylo víc než 20 a to u tak špičkového týmu jako byl (a stáje je) Williams. Motorsport je navíc dnes na poli techniky brán jako seriozní možnost pro budoucí kariéru.
"Ne všichni, ale spousta top inženýrů dnes vidí Formuli 1 jako královskou disciplínu, což je pro nás samozřejmě dobré," říká Lowe, který se snaží dostat F1 více do škol přes různé projekty, například Formula Student.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.