V posledním díle seriálu s názvem Nezapomenutelné závody se ohlédneme za kariérou čtyřnásobného mistra světa, Sebastiana Vettela. Tento Němec ve svém věku už pokořil řadu rekordů F1 a může se pyšnit statistikami jako málokdo před ním.
Sebastian Vettel
Sebastian Vettel v F1 debutoval v roce 2007 s týmem BMW, za který však závodil pouze jednou (ve Velké ceně USA). Dalším týmem bylo Toro Rosso, v jehož barvách se mohl radovat ze svého prvního vítězství, kterého se dočkal hned následující rok v italské Monze.
Velká cena Itálie, Monza, 2008Tento závod charakterizovalo jedno slovo - déšť. Tehdy jednadvacetiletý Sebastian Vettel v Toro Rosso zazářil. V sobotu si vyjel pole position a zapsal se do statistik jako nejmladší vítěz závodu Formule 1. Vettel kontroloval mokrý závod od začátku do konce a dodnes je to jediné vítězství stáje z Faenzy.
Budoucí hvězda F1 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Hvězda závodu
Vettel během své kariéry získal 39 vítězství. Jeho doménou byl zisk pole position a poté od prvního kola jen ujíždět soupeřům. Jedním z jeho typických vítězství bylo to loňské ze Singapuru, kde kraloval od začátku až do konce a získal dokonce tzv. Grand Chelem. Byl zkrátka nezastavitelný.
Přestože měl Nico Rosberg nejlepší start, o tři kola později už měl Vettel náskok pět sekund. Němce nezpomalil ani safety car a do cíle dojel s náskokem 30 sekund na druhého Fernanda Alonsa.
Avšak zdaleka ne vždy to šlo takto hladce. Například v Abú Zabí v roce 2012 (během souboje o titul s Fernandem Alonsem) musel startovat z boxů, když byl vyloučen z kvalifikace kvůli nedostatečnému množství paliva v nádrži. Vyjížděl jako poslední, dokázal se však probojovat až na pódium - dojel třetí.
Že neumí Vettel předjítdět? (zdroj: Youtube/FOM, CokeFin3)
Nezapomenutelný ze špatných důvodů
Zde by se dalo vzpomenout Turecko 2010. Na okruhu v Istambulu jel na prvním místě Mark Webber. Ve čtyřicátém kole se Vettel rozhodl svého týmového kolegu předjet. Jeho snaha však vyústila v kolizi mezi oběma Red Bully a pro Němce to znamenalo konec závodu. Webber nakonec závod dokončil na třetím místě.
Hon za tituly
Velká cena Abú Zabí, 2010, Abú Zabí
Tento závod jsme zmiňovali již u Fernanda Alonsa. U něj jde však o závod, na který by určitě rád zapomněl. U Sebastiana Vettela je to přesně naopak.
Šanci na to stát se šampionem měli kromě Vettela a Alonsa i Webber a Hamilton. Alonso do závodu vstupoval jako vedoucí muž šampionátu, avšak strategie, zaseknutí se za Renaultem Vitalije Petrova a výhra Sebastiana Vettela znamenala jediné - ze svého prvního titulu se radoval právě německý závodník Red Bullu, který jej získal jako vůbec nejmladší pilot v historii. Zajímavostí také je, že se tehdy teprve potřetí v dějinách F1 získal titul pilot, který během sezóny nikdy nevedl tabulku šampionátu (vedle Vettela se to podařilo Johnu Surteesovi v roce 1963 a poté Jamesovi Huntovi v roce 1976).
Velká cena Japonska 2011, Suzuka
Sebastian Vettel byl velmi blízko obhajoby titulu už v Singapuru, avšak chyběl jeden bod. V Japonsku dojel třetí, body mu však stačily na to, aby se mohl radovat ze svého druhého titulu mistra světa.
Velká cena Brazílie 2012, Interlagos
Dechberoucí - tak by se dalo označit finále sezóny 2012. Obhájce titulu se brzy po startu dostal do kontaktu s Brunem Sennou a najednou se jen přímo díval, jak se ostatní piloti prohnali kolem jeho Red Bullu. Začal tak boj o každou pozici. To však nebyl konec potíží - pomalá zastávka v boxech znamenala, že byl Fernando Alonso na dosah titulu. Vettelovi však stačilo dojet na šestém místě a stal se nejmladším trojnásobným mistrem světa.
Velká cena Indie 2013, Buddh International Circuit
Podruhé ve své kariéře Vettel s Red Bullem dominovali a zajistili si titul s předstihem. "Tyhle dny si musíme pamatovat," hlásil po dojezdu do cíle týmu šťastný čtyřnásobný mistr světa. A vzhledem k tomu, že od příštího roku jej budeme vídat v rudé, platí tato slova možná o to více.
Oslava čtvrtého titulu (zdroj: Youtube/Amit Sharma)
Můžete si také připomenout kariéry ostatních aktivních mistrů světa: Fernanda Alonsa, Kimiho Räikkönena a Lewise Hamiltona či Jensona Buttona.
Kdo ví, jak to dopadne letos... Podaří se Hamiltonovi získat svůj druhý titul? Nebo se dokáže Nico Rosberg zvednout a podaří se mu porazit svého týmového kolegu? Oba ještě čeká kus práce a jak je známo - v F1 se může stát cokoliv. A platí to dvojnásobně, když vezmeme v úvahu systém bodování v posledním závodě sezóny.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.