V posledním díle seriálu s názvem Nezapomenutelné závody se ohlédneme za kariérou čtyřnásobného mistra světa, Sebastiana Vettela. Tento Němec ve svém věku už pokořil řadu rekordů F1 a může se pyšnit statistikami jako málokdo před ním.
Sebastian Vettel
Sebastian Vettel v F1 debutoval v roce 2007 s týmem BMW, za který však závodil pouze jednou (ve Velké ceně USA). Dalším týmem bylo Toro Rosso, v jehož barvách se mohl radovat ze svého prvního vítězství, kterého se dočkal hned následující rok v italské Monze.
Velká cena Itálie, Monza, 2008Tento závod charakterizovalo jedno slovo - déšť. Tehdy jednadvacetiletý Sebastian Vettel v Toro Rosso zazářil. V sobotu si vyjel pole position a zapsal se do statistik jako nejmladší vítěz závodu Formule 1. Vettel kontroloval mokrý závod od začátku do konce a dodnes je to jediné vítězství stáje z Faenzy.
Budoucí hvězda F1 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Hvězda závodu
Vettel během své kariéry získal 39 vítězství. Jeho doménou byl zisk pole position a poté od prvního kola jen ujíždět soupeřům. Jedním z jeho typických vítězství bylo to loňské ze Singapuru, kde kraloval od začátku až do konce a získal dokonce tzv. Grand Chelem. Byl zkrátka nezastavitelný.
Přestože měl Nico Rosberg nejlepší start, o tři kola později už měl Vettel náskok pět sekund. Němce nezpomalil ani safety car a do cíle dojel s náskokem 30 sekund na druhého Fernanda Alonsa.
Avšak zdaleka ne vždy to šlo takto hladce. Například v Abú Zabí v roce 2012 (během souboje o titul s Fernandem Alonsem) musel startovat z boxů, když byl vyloučen z kvalifikace kvůli nedostatečnému množství paliva v nádrži. Vyjížděl jako poslední, dokázal se však probojovat až na pódium - dojel třetí.
Že neumí Vettel předjítdět? (zdroj: Youtube/FOM, CokeFin3)
Nezapomenutelný ze špatných důvodů
Zde by se dalo vzpomenout Turecko 2010. Na okruhu v Istambulu jel na prvním místě Mark Webber. Ve čtyřicátém kole se Vettel rozhodl svého týmového kolegu předjet. Jeho snaha však vyústila v kolizi mezi oběma Red Bully a pro Němce to znamenalo konec závodu. Webber nakonec závod dokončil na třetím místě.
Hon za tituly
Velká cena Abú Zabí, 2010, Abú Zabí
Tento závod jsme zmiňovali již u Fernanda Alonsa. U něj jde však o závod, na který by určitě rád zapomněl. U Sebastiana Vettela je to přesně naopak.
Šanci na to stát se šampionem měli kromě Vettela a Alonsa i Webber a Hamilton. Alonso do závodu vstupoval jako vedoucí muž šampionátu, avšak strategie, zaseknutí se za Renaultem Vitalije Petrova a výhra Sebastiana Vettela znamenala jediné - ze svého prvního titulu se radoval právě německý závodník Red Bullu, který jej získal jako vůbec nejmladší pilot v historii. Zajímavostí také je, že se tehdy teprve potřetí v dějinách F1 získal titul pilot, který během sezóny nikdy nevedl tabulku šampionátu (vedle Vettela se to podařilo Johnu Surteesovi v roce 1963 a poté Jamesovi Huntovi v roce 1976).
Velká cena Japonska 2011, Suzuka
Sebastian Vettel byl velmi blízko obhajoby titulu už v Singapuru, avšak chyběl jeden bod. V Japonsku dojel třetí, body mu však stačily na to, aby se mohl radovat ze svého druhého titulu mistra světa.
Velká cena Brazílie 2012, Interlagos
Dechberoucí - tak by se dalo označit finále sezóny 2012. Obhájce titulu se brzy po startu dostal do kontaktu s Brunem Sennou a najednou se jen přímo díval, jak se ostatní piloti prohnali kolem jeho Red Bullu. Začal tak boj o každou pozici. To však nebyl konec potíží - pomalá zastávka v boxech znamenala, že byl Fernando Alonso na dosah titulu. Vettelovi však stačilo dojet na šestém místě a stal se nejmladším trojnásobným mistrem světa.
Velká cena Indie 2013, Buddh International Circuit
Podruhé ve své kariéře Vettel s Red Bullem dominovali a zajistili si titul s předstihem. "Tyhle dny si musíme pamatovat," hlásil po dojezdu do cíle týmu šťastný čtyřnásobný mistr světa. A vzhledem k tomu, že od příštího roku jej budeme vídat v rudé, platí tato slova možná o to více.
Oslava čtvrtého titulu (zdroj: Youtube/Amit Sharma)
Můžete si také připomenout kariéry ostatních aktivních mistrů světa: Fernanda Alonsa, Kimiho Räikkönena a Lewise Hamiltona či Jensona Buttona.
Kdo ví, jak to dopadne letos... Podaří se Hamiltonovi získat svůj druhý titul? Nebo se dokáže Nico Rosberg zvednout a podaří se mu porazit svého týmového kolegu? Oba ještě čeká kus práce a jak je známo - v F1 se může stát cokoliv. A platí to dvojnásobně, když vezmeme v úvahu systém bodování v posledním závodě sezóny.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.