Nezapomenutelné závody, díl 2.: Kimi Räikkönen

Räikkönen, Kimi
Räikkönen, Kimi, foto: McLaren
Jana Šrámková 18. května 2014 09:10
Sdílej:

Seriál o nezapomenutelných závodech současných mistrů světa pokračuje. Tentokrát se podíváme na kariéru Kimiho Räikkönena, šampiona z roku 2007 a dodnes posledního mistra světa v barvách Ferrari. Jaká byla jeho první výhra, co přímo předcházelo oslavě titulu a které závody byly v jeho podání výjimečné?

Kimi Räkkönen

Kimi Räikkönen debutoval v F1 v roce 2001 s týmem Sauber. Ačkoliv měl již v následujícím roce blízko k výhře (Velká cena Francie 2002), prvního vítězství se dočkal až ve své třetí sezóně a to v Malajsii v roce 2003 v barvách McLarenu.

Velká cena Malajsie, Sepang, 2003Byl to druhý závod roku, Räikkönen se kvalifikoval sedmý, po kolizi v prvním kole však postoupil na čtvrtou příčku. Podařilo se mu předjet Nicka Heidfelda a když ze závodu odstoupil David Coulthard, byl Fin na druhém místě za Fernandem Alonsem.

Před druhými zastávkami v boxech zůstal na trati o pět kol déle než Španěl a využil tento čas k sérii nejrychlejších kol a po výjezdu od mechaniků se tak dostal před Alonsa. A poté už to bylo zcela v jeho režii - vyhrál s náskokem 39 sekund a nadělil kolo všem vozům do čtvrtého místa. Ačkoliv to je jeho jediná výhra z tohoto roku, obsadil celkově druhé místo v poháru jezdců, pouhé dva body za Michaelem Schumacherem.

Hvězda závoduIceManovi mnozí také přezdívají "King of Spa" a někteří fanoušci by tak při hledání jeho nejlepšího závodu mohli začít pátrat v paměti po jednom z jeho vítězství na tomto belgickém okruhu.

Mnozí by si však třeba vybavili Velkou cenu Monaka v roce 2005, kde předvedl fantastické kvalifikační kolo a suverénní výkon i v samotném závodě. V úvahu by připadal také jeho debut ve Ferrari v Austrálii v roce 2007 nebo jeho první výhra po návratu do F1 s Lotusem v Abú Zabí v roce 2012, kde navíc díky rádiové komunikaci s týmem dokázal fanoušky i pobavit. 

Räikkönenův um v plné síle (zdroj: Youtube/ ITV, FOM)

Výčet by mohl pokračovat, přesto zajisté nejen v mých očích nejlepší "představení" ukázal čtyřiatřicetiletý rodák z finského Espoo v Japonsku v roce 2005.

Velká cena Japonska, Suzuka, 2005Během Velké ceny Brazílie Fernando Alonso v barvách Renaultu díky svému třetímu místu získal svůj první titul mistra světa. Na svém kontě měl šest vítězství, stejně jako Kimi Räikkönen v McLarenu, který se však musel spokojit se druhým místem. Zbývaly poslední dva závody sezóny a kolotoč F1 se přesunul do Japonska.

Kvalifikace byla poznamenána deštěm a přinesla nečekané výsledky. Fernando Alonso startoval šestnáctý, Kimi Räikkönen sedmnáctý a jeho týmový kolega Juan Pablo Montoya osmnáctý. Právě kvůli Montoyovi však hned v úvodu musel na trať safety-car. Novopečený šampion Fernando Alonso si tehdy odvážně podal sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera a Räikkönen se nenápadně posouval polem kupředu.

Španěl se poté zasekl za Jensonem Buttonem a Markem Webberem, zatímco Räikkönen se díky sérii nejrychlejších kol po zastávce v boxech objevil pět sekund za dosavadním lídrem závodu Giancarlem Fisichellou. Po nájezdu do posledního kola už byly oba vozy bok po boku a Räikkönen se v první zatáčce ujal vedení. 

Nezapomenutelný ze špatných důvodůNe vždy však všechno vyšlo podle jeho představ. Například na Nürburgringu roku 2005. Räikkönenovi se v Německu dodnes nepodařilo zvítězit, přestože právě ve zmíněném roce k tomu měl velmi blízko. Chybělo jen jedno kolo. V této sezóně však nebylo možné měnit během závodu pneumatiky a Kimi Räikkönen se dlouhou dobu trápil s jejich vibracemi. V závěru jeho náskok postupně stahoval Fernando Alonso, když při brzdění do první zatáčky posledního kola Finovi vypovědělo službu zavěšení pneumatik. Alonso si dojel pro deset bodů, Räikkönen odešel s prázdnou.

Nepovedený závěr zažil Räikkönen také ve Spa v roce 2008. Brzy se dostal do vedení, které si udržel třicet kol. Ztráta druhého Lewise Hamiltona se však v posledním stintu zminimalizovala. Ve čtyřicátém prvním kole začalo pršet a Hamilton se už o kolo později dostal před Ferrari. To si však Fin nechtěl nechat líbit a následoval napínavý souboj kolo na kolo o vítězství, který však vyústil v hodiny. Räikkönen se nechtěl jen tak vzdát, snažil se Hamiltona opět dojet a nakonec narazil do bariéry. 

Letos Räikkönen opět obléká kombinézu Ferrari. Návrat do Maranella však neproběhl zrovna podle jeho představ (foto: Scuderia Ferrari)

Hon na titulPsal se rok 2007 a v Británii již téměř počítali s titulem pro jejich domácího miláčka a tehdejšího nováčka v barvách McLarenu Lewise Hamiltona, který před závodem vedl tabulku šampionátu jezdců. Šanci na to, stát se po posledním závodě sezóny mistrem světa, však měli ještě další dva piloti. Hamiltonův tehdejší týmový kolega Fernando Alonso (ztrácel 3 body) a Kimi Räikkönen (ztrácel 7 bodů).

Pole position na Interlagosu získal Felipe Massa, pozornost se však po startu soustředila na Lewise Hamiltona, který měl problém s převodovkou a propadl se na osmnácté místo. Zdálo se, že jeho šance jsou ztraceny. Brit se však nevzdal a nakonec dojel na sedmém místě. To však nestačilo.

Mezitím totiž z pochopitelných důvodů Ferrari díky strategii dostalo Räikkönena před Felipeho Massu jedoucího do té doby ve vedení a po projetí cílem mohl Fin slavit zisk titulu mistra světa o pouhý jeden bod před Hamiltonem.

Nejrychlejší kolo, vítězství a především oslava zisku titulu (zdroj: Youtube/ ITV/ FOM)

Na oficiální potvrzení si však musel ještě další tři týdny počkat, protože McLaren vznesl protest kvůli nesrovnalostem s palivem ve voze Roberta Kubici, Nicka Heidfelda a Nica Rosberga. Kvůli nedostatku důkazů byl však protest zamítnut. Kimi Räikkönen se tak po dvou "titulech" vicemistra konečně dočkal vysněné trofeje.                    

Vizitka v F1

Počet závodů 199 (198 startů) Vítězství 20 Pódiová umístění 77 Pole position 16 Nejrychlejší kola 39 Mistrovské body 986

 

Nezapomenutelné závody Fernanda Alonsa si můžete připomenout zde. 

Připravujeme: Nezapomenutelné závody Lewise Hamiltona.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.