Seriál o nezapomenutelných závodech současných mistrů světa pokračuje. Tentokrát se podíváme na kariéru Kimiho Räikkönena, šampiona z roku 2007 a dodnes posledního mistra světa v barvách Ferrari. Jaká byla jeho první výhra, co přímo předcházelo oslavě titulu a které závody byly v jeho podání výjimečné?
Kimi Räkkönen
Kimi Räikkönen debutoval v F1 v roce 2001 s týmem Sauber. Ačkoliv měl již v následujícím roce blízko k výhře (Velká cena Francie 2002), prvního vítězství se dočkal až ve své třetí sezóně a to v Malajsii v roce 2003 v barvách McLarenu.
Velká cena Malajsie, Sepang, 2003Byl to druhý závod roku, Räikkönen se kvalifikoval sedmý, po kolizi v prvním kole však postoupil na čtvrtou příčku. Podařilo se mu předjet Nicka Heidfelda a když ze závodu odstoupil David Coulthard, byl Fin na druhém místě za Fernandem Alonsem.
Před druhými zastávkami v boxech zůstal na trati o pět kol déle než Španěl a využil tento čas k sérii nejrychlejších kol a po výjezdu od mechaniků se tak dostal před Alonsa. A poté už to bylo zcela v jeho režii - vyhrál s náskokem 39 sekund a nadělil kolo všem vozům do čtvrtého místa. Ačkoliv to je jeho jediná výhra z tohoto roku, obsadil celkově druhé místo v poháru jezdců, pouhé dva body za Michaelem Schumacherem.
Hvězda závoduIceManovi mnozí také přezdívají "King of Spa" a někteří fanoušci by tak při hledání jeho nejlepšího závodu mohli začít pátrat v paměti po jednom z jeho vítězství na tomto belgickém okruhu.
Mnozí by si však třeba vybavili Velkou cenu Monaka v roce 2005, kde předvedl fantastické kvalifikační kolo a suverénní výkon i v samotném závodě. V úvahu by připadal také jeho debut ve Ferrari v Austrálii v roce 2007 nebo jeho první výhra po návratu do F1 s Lotusem v Abú Zabí v roce 2012, kde navíc díky rádiové komunikaci s týmem dokázal fanoušky i pobavit.
Räikkönenův um v plné síle (zdroj: Youtube/ ITV, FOM)
Výčet by mohl pokračovat, přesto zajisté nejen v mých očích nejlepší "představení" ukázal čtyřiatřicetiletý rodák z finského Espoo v Japonsku v roce 2005.
Velká cena Japonska, Suzuka, 2005Během Velké ceny Brazílie Fernando Alonso v barvách Renaultu díky svému třetímu místu získal svůj první titul mistra světa. Na svém kontě měl šest vítězství, stejně jako Kimi Räikkönen v McLarenu, který se však musel spokojit se druhým místem. Zbývaly poslední dva závody sezóny a kolotoč F1 se přesunul do Japonska.
Kvalifikace byla poznamenána deštěm a přinesla nečekané výsledky. Fernando Alonso startoval šestnáctý, Kimi Räikkönen sedmnáctý a jeho týmový kolega Juan Pablo Montoya osmnáctý. Právě kvůli Montoyovi však hned v úvodu musel na trať safety-car. Novopečený šampion Fernando Alonso si tehdy odvážně podal sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera a Räikkönen se nenápadně posouval polem kupředu.
Španěl se poté zasekl za Jensonem Buttonem a Markem Webberem, zatímco Räikkönen se díky sérii nejrychlejších kol po zastávce v boxech objevil pět sekund za dosavadním lídrem závodu Giancarlem Fisichellou. Po nájezdu do posledního kola už byly oba vozy bok po boku a Räikkönen se v první zatáčce ujal vedení.
Nezapomenutelný ze špatných důvodůNe vždy však všechno vyšlo podle jeho představ. Například na Nürburgringu roku 2005. Räikkönenovi se v Německu dodnes nepodařilo zvítězit, přestože právě ve zmíněném roce k tomu měl velmi blízko. Chybělo jen jedno kolo. V této sezóně však nebylo možné měnit během závodu pneumatiky a Kimi Räikkönen se dlouhou dobu trápil s jejich vibracemi. V závěru jeho náskok postupně stahoval Fernando Alonso, když při brzdění do první zatáčky posledního kola Finovi vypovědělo službu zavěšení pneumatik. Alonso si dojel pro deset bodů, Räikkönen odešel s prázdnou.
Nepovedený závěr zažil Räikkönen také ve Spa v roce 2008. Brzy se dostal do vedení, které si udržel třicet kol. Ztráta druhého Lewise Hamiltona se však v posledním stintu zminimalizovala. Ve čtyřicátém prvním kole začalo pršet a Hamilton se už o kolo později dostal před Ferrari. To si však Fin nechtěl nechat líbit a následoval napínavý souboj kolo na kolo o vítězství, který však vyústil v hodiny. Räikkönen se nechtěl jen tak vzdát, snažil se Hamiltona opět dojet a nakonec narazil do bariéry.
Letos Räikkönen opět obléká kombinézu Ferrari. Návrat do Maranella však neproběhl zrovna podle jeho představ (foto: Scuderia Ferrari)
Hon na titulPsal se rok 2007 a v Británii již téměř počítali s titulem pro jejich domácího miláčka a tehdejšího nováčka v barvách McLarenu Lewise Hamiltona, který před závodem vedl tabulku šampionátu jezdců. Šanci na to, stát se po posledním závodě sezóny mistrem světa, však měli ještě další dva piloti. Hamiltonův tehdejší týmový kolega Fernando Alonso (ztrácel 3 body) a Kimi Räikkönen (ztrácel 7 bodů).
Pole position na Interlagosu získal Felipe Massa, pozornost se však po startu soustředila na Lewise Hamiltona, který měl problém s převodovkou a propadl se na osmnácté místo. Zdálo se, že jeho šance jsou ztraceny. Brit se však nevzdal a nakonec dojel na sedmém místě. To však nestačilo.
Mezitím totiž z pochopitelných důvodů Ferrari díky strategii dostalo Räikkönena před Felipeho Massu jedoucího do té doby ve vedení a po projetí cílem mohl Fin slavit zisk titulu mistra světa o pouhý jeden bod před Hamiltonem.
Nejrychlejší kolo, vítězství a především oslava zisku titulu (zdroj: Youtube/ ITV/ FOM)
Na oficiální potvrzení si však musel ještě další tři týdny počkat, protože McLaren vznesl protest kvůli nesrovnalostem s palivem ve voze Roberta Kubici, Nicka Heidfelda a Nica Rosberga. Kvůli nedostatku důkazů byl však protest zamítnut. Kimi Räikkönen se tak po dvou "titulech" vicemistra konečně dočkal vysněné trofeje.
Vizitka v F1
Počet závodů 199 (198 startů) Vítězství 20 Pódiová umístění 77 Pole position 16 Nejrychlejší kola 39 Mistrovské body 986
Nezapomenutelné závody Fernanda Alonsa si můžete připomenout zde.
Připravujeme: Nezapomenutelné závody Lewise Hamiltona.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.