Williams F1 zahájil práce na své poloautomatické převodovce několik let před tím, než ji nasadil v roce 1991 poprvé do závodů. Patrick Head hovoří o počátečním vývoji této dnes zcela běžné technologie.
"Poloautomatická převodovka má několik výhod. Zaprvé: pilot může mít obě ruce na volantu, takže je pro něj snadnější z vozu vyždímat maximum - obzvlášť v rychlých zatáčkách, kdy se zatáčí velmi ztuha. Zadruhé: můžete změnit rychlostní stupeň během 30 - 50 milisekund, což je mnohem rychleji, než 200 - 250 ms bez ní.
My jsme na takové převodovce začali pracovat v roce 1986. James Robinson byl velkým nadšencem myšlenky změn převodových stupňů prostřednictvím servoventilového řízení, takže se tím začal zabývat a přišel na pár věcí. Nikdy však vlastně skříň se 'sekvenčním válcovým voličem' (sequential barrel selector) nevyrobil.
Když v roce 1989 vyjelo Ferrari Johna Barnarda s poloautomatickou 'skříní,' zrychlili jsme tempo našeho vývoje v této oblasti. V našem oddělení pro výrobu prototypů jsme měli skvělého chlapa, který se jmenoval Ian Anderson - byl našim hlavním mechanikem, když jsme začali vyhrávat velké ceny v roce 1979, technicky byl přirozeně velmi schopný. Považoval poloautomatickou převodovku za druhou nejlepší věc po krájeném chlebu a týden poté, co jsme mu poskytli nákresy, již měl 'skříň' hotovou a funkční. Bez něj bychom měli rok zpoždění.
V roce 1991 Mansell s Patresem kvůli prvotní nespolehlivosti automatické převodovky titul pro Williams nezískali (foto: Williams F1/LAT Photographic)
Poprvé jsme s tímto systémem vyjeli na dráhu v roce 1990, ale do závodu jsme jej nenasadili. Byl součástí vozu FW14 v roce 1991 a myslím, že tehdy nás stál titul, protože jsme se během prvních čtyřech závodů potáceli s děsnou spolehlivostí. Problémy byly velmi snadno řešitelné a od poloviny sezóny jsme již byli velmi rychlí i spolehliví. Od té doby byly poloautomatickou převodovkou vybaveny všechny naše vozy.
Někteří lidé mi tvrdí, že by F1 byla lepší, pokud by piloti stále používali k řazení páky, ale je to stejné jako stěžování si na pokrok. V roce 1993 se diskutoval o zákazu poloautomatických 'skříní,' protože lidé jako Alain Prost vnímali řazení pomocí páky jakou součást pilotova umění.
Rozhodli jsme se však poloautomatické 'skříně' ponechat, protože 95 % všech poruch motorů bylo kdysi způsobeno tím, že jezdec podřadil příliš brzy a přetočil motor. Od chvíle, kdy řazení hlídán8 elektronika, je přetáčení motoru něčím neznámým a život je mnohem jednodušším."
Riccardo Patrese s vozem Williams FW14 v Estorilu 1991 (foto: Williams F1/LAT Photographic)
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.