Williams F1 zahájil práce na své poloautomatické převodovce několik let před tím, než ji nasadil v roce 1991 poprvé do závodů. Patrick Head hovoří o počátečním vývoji této dnes zcela běžné technologie.
"Poloautomatická převodovka má několik výhod. Zaprvé: pilot může mít obě ruce na volantu, takže je pro něj snadnější z vozu vyždímat maximum - obzvlášť v rychlých zatáčkách, kdy se zatáčí velmi ztuha. Zadruhé: můžete změnit rychlostní stupeň během 30 - 50 milisekund, což je mnohem rychleji, než 200 - 250 ms bez ní.
My jsme na takové převodovce začali pracovat v roce 1986. James Robinson byl velkým nadšencem myšlenky změn převodových stupňů prostřednictvím servoventilového řízení, takže se tím začal zabývat a přišel na pár věcí. Nikdy však vlastně skříň se 'sekvenčním válcovým voličem' (sequential barrel selector) nevyrobil.
Když v roce 1989 vyjelo Ferrari Johna Barnarda s poloautomatickou 'skříní,' zrychlili jsme tempo našeho vývoje v této oblasti. V našem oddělení pro výrobu prototypů jsme měli skvělého chlapa, který se jmenoval Ian Anderson - byl našim hlavním mechanikem, když jsme začali vyhrávat velké ceny v roce 1979, technicky byl přirozeně velmi schopný. Považoval poloautomatickou převodovku za druhou nejlepší věc po krájeném chlebu a týden poté, co jsme mu poskytli nákresy, již měl 'skříň' hotovou a funkční. Bez něj bychom měli rok zpoždění.
V roce 1991 Mansell s Patresem kvůli prvotní nespolehlivosti automatické převodovky titul pro Williams nezískali (foto: Williams F1/LAT Photographic)
Poprvé jsme s tímto systémem vyjeli na dráhu v roce 1990, ale do závodu jsme jej nenasadili. Byl součástí vozu FW14 v roce 1991 a myslím, že tehdy nás stál titul, protože jsme se během prvních čtyřech závodů potáceli s děsnou spolehlivostí. Problémy byly velmi snadno řešitelné a od poloviny sezóny jsme již byli velmi rychlí i spolehliví. Od té doby byly poloautomatickou převodovkou vybaveny všechny naše vozy.
Někteří lidé mi tvrdí, že by F1 byla lepší, pokud by piloti stále používali k řazení páky, ale je to stejné jako stěžování si na pokrok. V roce 1993 se diskutoval o zákazu poloautomatických 'skříní,' protože lidé jako Alain Prost vnímali řazení pomocí páky jakou součást pilotova umění.
Rozhodli jsme se však poloautomatické 'skříně' ponechat, protože 95 % všech poruch motorů bylo kdysi způsobeno tím, že jezdec podřadil příliš brzy a přetočil motor. Od chvíle, kdy řazení hlídán8 elektronika, je přetáčení motoru něčím neznámým a život je mnohem jednodušším."
Riccardo Patrese s vozem Williams FW14 v Estorilu 1991 (foto: Williams F1/LAT Photographic)
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.