1961 USA: Lotus konečně vyhrává

, foto:
iM3 1. února 2009 22:08
Sdílej:

Po tragické události v Monze se stáj Ferrari rozhodla z úcty k von Tripsovi neabsolvovat poslední závod v USA. Okruh Watkins Glen byl po celou dobu svého působení ve formuli 1 často nepatrně měněn, vytvářely se umělé šikany, zpomalovaly zatáčky na již tak rychlém okruhu.

Role favoritů převzaly stáje Lotus, Cooper a Porsche, zatímco stáj BRM zajišťovala různorodost startovního pole. Lotus přivezl do Ameriky novou verzi vozu 21 včetně staré osmnáctky s vylepšenou aerodynamikou. Ireland a Clark si libovali v řízení vozu a již v kvalifikaci vystrčily růžky. Brabham a Moss dostali k dispozici nový motor Climax V8, ale už v tréninku se Moss rozhodl, že bude startovat raději se starší verzí. Do kvalifikace nastoupil tehdy ještě neznámý mladíček Roger Penske. Budoucí vynikající obchodník a šéf úspěšné stáje Penske. Nicméně Innes Ireland a Jim Clark museli chvíli čekat, než se projeví pravý potenciál vozu a do půlky závodu jen přihlíželi souboji mezi Mossem a Brabhamem. Oba byli nakonec nuceni odstoupit, své vozy uhnaly tak, že nevydržely motory. Do čela se dostal Ireland, který za zády udržel dotírajícího se Gurneye a dojel si pro poslední vítězství ročníku 1961. I když Ireland vyhrál poslední závod sezóny a získal první vítězství pro tým Lotus, uvědomil si, že zůstat nadále v týmu by nebyl dobrý tah.  „Ačkoliv jsme měli mezi sebou dobrý vztah, Colin za mnou přišel a řekl, že mě pro rok 1962 nebude potřebovat. V letech 1959 až 1961 jsem přinesl týmu zájem veřejnosti a hlavně vyhrál jeho první závod. Prožil jsem s ním i špatné časy, kdy jsem kvůli technické závadě havaroval v Monte Carlu a takhle se mi za to všechno riziko odvděčí? Prostě za každou cenu prosazuje Jima Clarka,“ vzpomínal Ireland, jenž měl podepsanou smlouvu i na příští rok. Překvapivý odchod se odehrál u Ferrariho. Trojka týmu Richie Ginter se rozhodl opustit Itálii a zkusit štěstí jinde. „Richie Ginter byl pro Ferrari dobrým zkušebním i závodním jezdcem. Odešel od nás, aniž uvedl důvod a ačkoliv věděl, že jsme si od něho zasloužili něco docela jiného,“ reagoval Enzo Ferrari na odchod Američana. Přestože nebyl udán přímý důvod, šuškalo se o Ginterově nespokojenosti s poskytnutými šancemi závodit s vozy Ferrari. Další chudá sezóna u týmu BRM nemohla být bez odezvy. Majitel BRM Sir Alfred Owen prohlásil, že pokud se co nejdříve nedostaví vítězství, tým prodá. A tak se dal inženýr Tony Rudd do práce…
Témata:
Stalo se