První kvalifikace sezony patřila Mercedesu. První skončil Valtteri Bottas, hned za ním následuje Lewis Hamilton a třetí příčka patří Maxi Verstappenovi. Propadlo Ferrari, Leclerc skončil sedmý, Vettel až jedenáctý.
První kvalifikace sezony přinesla slunečné počasí a očekávaný průběh. Hned od úvodu totiž udával tempo Mercedes.
Stříbrným šípům nikdo nestačil. Z úvodního kvalifikačního segmentu nepostoupil Nicholas Latifi, obě Alfy Romeo George Russell ani Kevin Magnussen.
Druhá kvalifikace přinesla pohromu pro Ferrari. Charles Leclerc v ní skončil desátý, Sebastian Vettel až jedenáctý, takže čtyřnásobný mistr světa se do Q3 nepodíval.
Onboard with @ValtteriBottas as he takes the Pirelli Pole Position Award in Austria - and the first pole of the 2020 F1 season! ⏱ 🚀#AustrianGP 🇦🇹 #F1 @pirellisport pic.twitter.com/luZvmz9TQS
— Formula 1 (@F1) July 4, 2020Naopak jediný Max Verstappen se zvládl do závěrečné části kvalifikovat na tvrdších gumách, zítra proto pojede opačnou strategii. Kromě Vettela nepostoupili Gasly, Kvyat, Ocon a Grosjean.
Závěrečná část kvalifikace přinesla souboj obou Mercedesů. Lépe z něj vyšel Valtteri Bottas, to i přesto, že ve svém druhém pokusu chyboval a vyjel mimo trať. Lewis Hamilton ztratil na svého kolegu mikroskopických 0.012 sekundy.
Třetí Verstappen nabral manko přes půl vteřiny. Holanďana doplní ve druhé řadě Norris s McLarenem. Za Norissem se seřadili Alex Albon, Sergio Pérez, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Lance Stroll a Daniel Ricciardo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.