Očekávaný první závod nového ročníku Formule 1 přinesl výsledek, který otevírá širokou škálu kombinací, každopádně ale od Grand Prix Singapuru 2015 vynesl na zlatý stupínek opět značku Ferrari.
V Melbourne započal 68. ročník F1 a nebylo to zcela bez problémů. To, že Red Bull nedokázal včas připravit vůz ke startu pro Daniela Ricciarda nejspíš vadilo kromě pilota nejvíc domácím divákům. Další komplikace se objevila po zajetí zahřívacího kola, kdy se zdáli mít problémy na startovním roštu Sergio Pérez a Daniil Kvjat. Charlie Whiting tedy ubral jedno závodní kolo a přidal druhé zaváděcí.
Hamiltonovi se podařilo uhájit první pozici, za ním se na chviličku dostal před Räikkönena Max Verstappen, ale po druhé zatáčce už se srovnalo startovní pole ve složení Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen a Verstappen. Na konci startovního pole v zatáčce 3 se zaklínila dvojice Magnussen s Ericssonem, oba pokračovali, ale Dán při svém úvodním vystoupení za Haas musel záhy do boxů. První závodní incident byl sice vyšetřován, ale obešel se bez trestů.
Lewis si opakovaně stěžoval na přilnavost pneumatik, ale postupně si vytvořil před Vettelem až dvouvteřinový náskok. Za Sebastianem pak vytrvale ztrácela finská dvojice Bottas-Räikkönen. V 17. kole zajel vedoucí pilot do boxů a nazul žlutou směs, ovšem když ve 20. kole dotáhl Maxe Verstappena, začal se lámat chléb tohoto závodu. Ačkoliv Hamilton několikrát naznačil útok, nepodařilo se mu dostat k Holanďanovi tak natěsno, aby ho bezpečně překonal. Vettel tak měl možnost shromažďovat desetinky na ultraměkké směsi a když vjížděl na konci 23. kola do boxů, těšil se náskoku téměř 23 vteřin. Při výjezdu po výměně se zařadil těsně před dvojici Verstappen-Hamilton, ustál Holanďanův útok a poměrně rychle se začal především Hamiltonovi vzdalovat. Jeho náskok dosáhl osmi vteřin a kolem této hodnoty se točil až do konce závodu. Po 26 Grand Prix tak mohli zaměstnanci Scuderie Ferrari opět slyšet italskou hymnu a Vettel dosáhl na kýžené a dlouho očekávané 43. vítězství v F1.
Hamilton se sice snažil stáhnout Vettelův náskok, ale záhy se spíš musel soustředit na blížícího se týmového kolegu. Těžko říci, zda vedení Mercedesu nařídilo klid zbraní, protože Bottas se dostal nejblíže na odstup 1,9 vteřiny, ale pak další aktivita nenásledovala. Hamilton i nadále měl výhrady ke svému vozu, ale nakonec už se tyto pozice neměnily.
Poklidný závod jeli Räikkönen a Verstappen. Holanďan, který na rozdíl od Icemana nazul superměkké pneumatiky (Kimi nasadil jako většina startovního pole pouze měkké), se v závěru dostal až na dostřel druhého Ferrari, ale jako někteří jiní piloti se nedokázal přiblížit pod onu jednu vteřinu odstupu, takže nemohl vytvořit na Fina dostatečný tlak. Vůbec u většiny pilotů to vypadalo, jako kdyby v určité vzdálenosti od vozu před sebou nebyli schopni udělat onen finální krok. Takových případů bylo bohužel jako šafránu.
Felipe Massa prokázal svou zkušenost a vlastně jel tak trochu sólový závod. Piloti Force Indie a Toro Rosso si aspoň trochu zabojovali, i když finální šturm mladého Španěla na Pérezovu pozici přišel pozdě, opět se dokázal dostat pouze na dohled, ale nikoli do těsné blízkosti za Mexičanovým vozem. A tak vlastně jediný pořádný a atraktivní souboj předvedla trojice Alonso, Ocon a Hülkenberg při nájezdu do 52. kola. Ocon při útoku v zatáčce 15 lehce škrtl o Fernandovo pravé zadní kolo, na rovince ho on i Hülkenberg předjeli a Alonso vzápětí musel svůj vůz pro velké vibrace odstavit. Naplnil se tak další smutný závod pro McLaren, protože Stoffel Vandoorne už ve 3. kole musel zajet do boxů, protože mu zmizela veškerá data na displeji volantu. Absolvoval restartovací proceduru a tím pádem pochopitelně klesl až na chvost startovního pole.
Nováčci Stroll a Giovinazzi se na trati potkali také ve vzájemném souboji a mladý Ital mohl těžko vzdorovat výkonnějšímu Williamsu, ale nakonec to byl Kanaďan, který zažil ve 42. kole chvíli hrůzy, když ve Clarkově zatáčce jeho vůz prakticky nešel zpomalit a Lance musel zvolit únikovou cestu a na trať se vrátit přes štěrkové pole. Ovšem jen nakrátko, podobně jako Palmer kvůli potížím s brzdami musel vzdát.
Ricciardo vyjel do závodu ve chvíli, kdy startovní pole odkroužilo už dvě kola. Jeho jízda byla opravdu jen sbíráním dat, navíc ve 28. kole zastavil v zatáčce 4 a poskytl fanouškům možnost udělat si spoustu atraktivních snímků. Sice ještě následovaly pokusy přimět jeho red bull k jízdě, ale nakonec to skončilo předčasnou cestou do boxů, tedy to, co domácí pilot zažil už v sobotu po kvalifikaci.
Jak už bylo řečeno, provázely první závod určité nedostatky. Australští pořadatelé se zachovali spíš jako jejich italští kolegové a vypustili diváky na trať hodně brzo, naštěstí se tato záležitost obešla bez incidentů. Další potíže jsme zaregistrovali v grafice během závodů, což ostatně začalo už prezentací pilotů, která ani nedoběhla do konce. Kromě obvyklých problémů při přenosech navíc britská režie evidentně měla potíže se zobrazováním dílčích údajů - doufejme, že do příští Grand Prix se s tímto nedostatkem dokáže vyrovnat.
První závod tedy naboural letitou zvyklost, ale jak bylo konstatováno, jde pořád jen o úvodní Grand Prix a sezóna se teprve rozbíhá. Faktem je, že se spíš naplňují negativní předpovědi - startovní pole až na pár výjimek bylo roztažené, souboje o pozice se zdají být těžší a poměrně dost překvapivá je velká "úmrtnost" monopostů, zvláště když odstoupení z důsledku kolize bylo vlastně jen jedno. Nezbývá než si počkat dva týdny na Grand Prix Číny a posoudit, jak se asi bude letošní tak očekávaný ročník Formule 1 vyvíjet.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.