V dalším vzpomínkovém příspěvku se představuje Juan Pablo Montoya, který u McLarenu strávil dvě necelé sezóny. Ohlíží se na čas strávený s týmem a hodnotí i další aspekty svého působení v F1.
Smlouvu s McLarenem jsem podepsal v létě 2003. Načasování bylo dobré a v tomto bodě důležité. Měli jsme dohodu, hotovo. Odehrálo se to velice brzy, ale přesto toto rozhodnutí považuji za správné. McLaren, stejně jako Williams, byl v F1 po historické stránce úspěšný. A být jeho součástí bylo velice příjemné.
Díky podpisu smlouvy jsem vlastně strávil u Williamsu nejpříjemnější rok (2004). Nikdo na mě nevyvíjel žádný tlak, chtěl jsem ještě vyhrát nějaký závod, samozřejmě jsem měl zájem odvádět co nejlepší práci. A když jsem docela na závěr roku vyhrál v Brazílii a porazil Kimiho na McLarenu, byla to pro nový tým dobrá vizitka.
Pokud mám být upřímný, tak když jsem poprvé usedl do McLarenu, bylo to něco docela odlišného, samotného mě šokovalo, jaký to byl rozdíl. Mohl jsem jen velice obtížně srovnávat s tím, na co jsem byl zvyklý. Už jenom nájezdy do zatáček – měl jsem rád auto, které se drželo spíš ve středu: Williams se tak choval, ale McLaren byl pravým opakem. Jet prostředkem, tak vůbec nezatočil. Kimi s tím byl spokojen, já to nenáviděl. Provedli jsme tedy hodně změn na zavěšení. Tehdy byli testovacími piloty Pedro de la Rosa a Alex Wurz, ti se pochopitelně také podíleli na vývoji. Nakonec se nám podařilo najít způsob, jak vylepšit ovladatelnost, když se nám to povedlo, začaly přicházet i výsledky.
Bodoval jsem v prvních dvou závodech sezóny 2005, ale pak jsem musel vynechat Bahrain a Imolu. Důvodem bylo mé zranění. Všichni se z toho snažili dělat vědu, tak to prostě ve Formuli 1 chodí. Co se stalo, stalo se, pokračovali jsme dál.
Monaco se mi opravdu povedlo, byl jsem pátý, ale v Kanadě jsem nerespektoval červené světlo a byl jsem diskvalifikován. Měl jsem hodně problémů, ale to je závodění. V dnešní době, když se někomu něco rozbije, hned křičí „Oh můj bože, to je spiknutí!“ Lidé nechápou, jak moc se dnešní vozy změnily. Díky simulacím mohou odvést mnohem lepší práci a díky tomu bude i méně poruch, ale přesto nějaké budou. Jsem velkým zastáncem praxe, že vyhrávat i prohrávat se má společně. Nejde společně prohrávat a vyhrávat sám, musí to fungovat oběma směry. Některé dny nebudu ve formě já, jindy zase vůz, musí se k tomu přistupovat stejným způsobem.
Na Silverstone se nám opravdu dařilo. Měli jsme dobrou rychlost, start byl skutečně zábavný. Začal jsem čtvrtý, myslím, že za Fernandem, McLaren se vždy výborně odpíchl. Vsadil jsem se s kluky, že když dobře odstartuju, pokusím se Fernanda předjet v první zatáčce venkem. Odstartoval jsem, držel si vnitřní stopu a já ho opravdu předjel. Říkal jsem si, k čertu, jdi do toho. Bylo to dobré vítězství.
Zábavné to bylo i na Monze, protože jsme byli v tréninku hodně rychlí. Pořád si na to pamatuju, odstartovali jsme a já měl tři vteřiny náskok. V té době se neměnily pneumatiky, ty mi začaly odcházet, takže jsem začal ztrácet náskok. Vzpomínám si, že se ke mně zezadu blížil Kimi a tlačil jako blázen. Věděl jsem, že jestli to bude takhle pokračovat, musel by měnit pneumatiky, což nebylo možné. Udělal jsem to, co jsem potřeboval, vytvořil jsem si bezpečný náskok a ten jsem si udržoval. Nikdy jsem nebyl zastáncem toho, že je nutné vyhrát s odstupem milionu vteřin.
Monzu a Brazílii jsem vyhrál s Williamsem i McLarenem. Z nějakého důvodu mi Interlagos seděl, byla to jedna z těch tratí, kam jsem přijel a byl opravdu rychlý. Bylo tam pár detailů, které když jste dobře zvládli, dařilo se vám.
První rok byl opravdu velice dobrý. Vůz se ovládal mnohem lépe než v následující sezóně. Mám dojem, že tehdy motory Mercedes trochu ztrácely na výkonu. Říkám to proto, že první sezónu jsme vyhrávali s vozem, který se nijak dobře neřídil a v druhém roce to bylo naopak.
McLaren měl na mě na konci roku opci i pro rok 2007, ale nevyužil ji – říkali, že chtějí ještě trochu počkat. Věděli jsme, že přijde Fernando a Kimi nejspíš odejde. Měli na mě opci a říkali mi, že ještě potřebují nějaký čas počkat? Vidím to tak, že mě někdo buď chce nebo ne. Pokud o mě neměli zájem, mohl jsem zkusit něco jiného. Od tohoto bodu už to pak nebylo tak zajímavé. Podvědomě se díváte do budoucna, co budu dělat, kam půjdu?
Ron Dennis ještě chtěl oddálit mé rozhodnutí ohledně sezóny 2007, ale to už jsem si nebyl jistý, jestli chci v týmu zůstat. Událo se několik věcí a naskytla se mi příležitost závodit v USA pro Chipa Ganassiho. Ve Formuli 1 jsem chtěl vyhrávat, ne jen být účastníkem na startovním roštu. Nenabízely se mi ve skutečnosti žádné dobré příležitosti. Nepopírám, že jsem po skončení kariéry chtěl vždy žít v USA, takže jsem si myslel, že to jenom urychlím. Jak vždy říkám, vše se děje z nějakého důvodu. Rok předtím jsem si koupil byt na Miami, takže jsem teď nemusel hledat bydlení!
Mám mít výčitky ohledně odchodu z F1? Přemýšlím o tom, v tom roce mi bylo jedenatřicet a všichni ostatní odcházeli tak o tři čtyři roky později. Ať bych podepsal kontrakt s kýmkoli, tak by byl pravděpodobně poslední v F1. A pokud mám podepsat s někým takovou smlouvu, nemůžu to udělat s týmem, o kterém si myslím, že není schopen vyhrávat – atmosféra se zlepší jen tehdy, když vyhráváte.
Způsob, jakým dnes jezdí Verstappen, mi byl vlastní. Často jsem předjížděl. Opustil jsem F1 a mnoho lidí pak říkalo: „Chybí nám to“. Dostal jsem dokonce cenu za největší počet předjížděcích manévrů za rok, přitom jsem si myslel, že to je jen moje práce, kterou máme všichni dělat.
Když se ohlédnu za svou kariérou v F1, mohu konstatovat, že jsem pilotoval vozy McLaren Mercedes a Williams BMW a vyhrával pro ně závody. Možná jsem se v mé mysli nezabýval titulem mistra světa. Vyhrál jsem všechny závody, které jsem chtěl vyhrát. Ničeho nelituji a jsem si toho vědom. Navázal jsem díky svým kontraktům několik přátelství a je hezké, když se s těmi lidmi po čase sejdu. Prožil jsem opravdu dobré pracovní prostředí, pracovalo se tam tvrdě a vyvinuli jsme dobré auto. Mám dojem, že poslední verze závěsů v tom voze zůstala dokonce tři roky. Udělali jsme pro závodní tým opravdu hodně dobrých věcí.
Pokud odvádím dobrou práci společně s lidmi kolem sebe, je to investice. Mám za to, že jsem vždy odvedl v oblasti získávání lidí pro mou práci to nejlepší. Vytvořil jsem přátelské vztahy a výsledkem je to, co vidíte dnes. V F1 pořád působí dost lidí, kteří tam byli ještě za mě, vždy mě rádi vidí. Jsem jenom člověk. Nedávno jsem řekl, že jsem nikdy nepózoval, protože jsem nikdy nebyl primadona, ale chlap!
Teď se závoděním opravdu bavím. NASCAR je zábavná série, zpočátku se mi opravdu dařilo, pak jsme prožili pár těžkých sezón. Ale to vás jenom posílí jako pilota, naučíte se vážit si věcí i z jiného hlediska. Dostal jsem pak příležitost u týmu Penske v sérii IndyCar, vyhrál jsem pro ně 500 mil INDY a vyhrávám každý rok nějaký závod. Takže si nelze stěžovat!
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.