Kvalifikace: Hamilton udělal první krok k zítřejšímu úspěchu

Hamilton uspěl v kvalifikaci a zajistil si 58. pole-position
Hamilton uspěl v kvalifikaci a zajistil si 58. pole-position, foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 22. října 2016 21:05
Sdílej:

Kvalifikace na americkou Grand Prix se nesla v duchu otazníku, zda Hamilton vykřeše aspoň maličkou naději v boji o mistrovský titul, což znamenalo skončit před svým rivalem. Nakonec všechno dopadlo tak trochu podle očekávání.

Podmínky pro kvalifikaci byly o něco lepší než v posledním volném tréniínku tréninku - vzduch 23°C, povrch dráhy 33°C, vanul poměrně slušný vítr (5,9 km/h) a vlhkost vzduchu vystoupala až na 35 %.

Q1 - 18 minut:

Tradičně první časy zaznamenaly oba manory, jmenovitě Wehrlein byl první - 1:39,319, poté začaly padat časy pilotů ze zadní části, mezi které se téměř identickým časem zařadili piloti domácího Haasu - Gutiérrez (1:38,702) a Grosjean (1:38,520). Teprve pak se vydali na trať favorité a celkem bez potíží zajížděli bezpečné časy pro postup. Hamilton se usadil v čele - 1:36,296, Rosberg zůstal jen o 0,101 vteřiny pozadu.

Verstappen byl opět rychlejší než Ricciardo, ale časem 1:36,613 Mercedesy nepřekonal, Australan na něj ztrácel 0,146 vteřiny. Pod hranici 1:37,0 se vešel ještě Räikkönen (1:36,985) a poněkud překvapivě i Hülkenberg, který se dostal i před Icemana - 1:36,950.

Závěr tréninku byl snahou Jensona Buttona se dostat do Q2, jehož čas 1:39,366 na to rozhodně nestačil. Své druhé rychlé kolo dokončil čtvrt minuty před závěrem první části, ale čas ho v tu chvíli řadil jen na 16. místo a bylo jasné, že to stačit nebude. Zakrátko se přes něj prohnali Ericsson, Gutiérrez a Palmer a pro britského veterána bylo po nadějích.

Q2 - 15 minut:

Mercedesy na nic nečekaly a hned po začátku druhé části kvalifikace vyrazily na trať. Oba piloti nasadily se zřejmým záměrem měkké pneumatiky, aby měli čas na případnou reakci. Rosberg proťal měřenou čáru jako první - 1:36,450, Hamilton se dokázal posunout před něj o 0,099 vteřiny, přitom měl určité problémy v první a šestnácté zatáčce. 

U Red Bullu zareagovali rozdělením strategie - Verstappen vyrazil na měkkých, Ricciardo na superměkkých. Australan sice zajel nejlepší čas (1:36,255), ale s ohledem na rozdílné pneumatiky to nebyl nijak světoborný výkon. Zvláště, když Verstappen dokázal zajet poměrně kvalitních 1:36,857 a do závodu tak získal výhodu startu na měkké směsi.

Pod 1:37,0 se dostaly o obě Ferrari (Vettel 1:36,462, Räikkönen 1:36,584) a tato šestice se svými pokusy skončila. V závěsu se udržel Hülkenberg (1.37,063) a také už na trať nevyjel. O to intenzivněji se bojovalo o první desítku ve zbývajícím poli jezdců. Dlouho se v Top 10 držel Fernando Alonso, ale cítil, že čas 1:38,127 stačit nebude. Ale k ničemu mu nebylo ani zlepšení, protože se k velkémý výkonu nadechly oba Williamsy a především Carlos Sainz jr., který posledním rychlým kolem vylepšil svůj předchozí výkon 1:38,188. Na poslední chvíli se do poslední části protáhl i Felipe Massa, který si také svůj pokus (1:37,214) schoval na poslední chvíli. Zajímavé bylo, že za svým týmovým kolegou Bottasem zaostal pouze o 0,012 vteřiny.

Q3 - 12 minut:

Stejně jako do prostřední části i do poslední vyrazily Mercedesy jako první. Hamilton zajel okruh bezchybně a stanovil výchozí čas 1:35,370, zatímco Rosberg byl široký v první zatáčce a zaostal o 0,072 vteřiny. V první části se na trati objevili ještě piloti stájí Ferrari a Red Bull, ostatní si schovávali svůj jediný pokus do závěru tréninku.

Ze zbývající čtyřky byl nejrychlejší Ricciardo - 1:35,928, což bylo na hony vzdáleno od Mercedesů. Verstappen se nedostal ani pod 1:36,0 (1:36,004), Ferrari byly o dalších téměř 0,5 vteřiny pozadu. 

Do finále nastoupili oba piloti Stříbrných šípů plně soustředěni a Rosberg se na chviličku dostal do vedení, ale už z průběžných časů bylo jasné, že pokud Hamilton vysloveně nebude chybovat, získá pole-position on, což se také potvrdilo. Zlepšili se i Ricciardo a Verstappen, i když si své průběžné pořadí zachovali, kosmeticky upravili své původní časy (Vettel 1:36,453 a Räikkönen 1:36,475) i jezdci Ferrari, kteří si v konečném pořadí prohodili svá místa.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.