Pneumatikový poker ve 3. tréninku zvládly nejlépe Red Bully

Max Verstappen ovládl poslední trénink na GP USA
Max Verstappen ovládl poslední trénink na GP USA, foto: Red Bull Content Pool
Robert RoBertino Pavelka 22. října 2016 18:00
Sdílej:

Tři směsi pro americký Austin vedly týmy k různým variantám, aby vyzkoušely možné alternativy pro dnešní kvalifikaci. Ráz tréninku ale poněkud nabouralo jeho přerušení na konci první čtvrtiny.

Trať byla v americkém dopoledni pochopitelně o něco chladnější než při druhém tréninku - vzduch 17°C, povrch dráhy 21°C, vanul poměrně slušný vítr (12,6 km/h) a vlhkost vzduchu vystoupala až na 53 %.

V první desetiminutovce si piloti odkroužili povinná zaváděcí kola, ale zdaleka ne všichni - zatímco třeba obě Ferrari vytáčela zatáčky na COTA, Lewis Hamilton dělal průvodce herecké dvojici Christoph Waltz a jeho kolegyni Rose Salazar, včetně detailního popisu volantu. První čas si zapsal Esteban Ocon - 1:41,767, poněkud smysluplnější výkon přidal Max Verstappen (1:39,056), ovšem toho dosáhl na středně tvrdé směsi, dalo se čekat, že to jenom overtura k pečlivým zkouškám. Naproti tomu Räikkönen se vytasil se superměkkými pneumatikami a pochopitelně poskočil do vedení časem 1:38,512. 

Než se měřeným výkony mohli přidat i další piloti, nezvládl Pascal Wehrlein při nájezdu do zatáčky 19 svůj manor a zůstal uvězněn zády k bariéře ve štěrkovém loži. Sice se ještě pokoušel vyjet, naznačoval pořadatelům, aby ho zkusili vytlačit, ale nakonec došlo na červenou vlajku a odtahový jeřáb. Trénink tak byl na deset minut přerušen a týmy musely přehodnotit svou strategii, protože čas velice rychle plynul. 

Na trati se vytvořila docela slušná zácpa, ve které měli někteří piloti problém najít "okénko" pro rychlé kolo. Takhle se v rychlém sledu prvních zatáček málem "potkali" Räikkönen a zezadu přijíždějící Ricciardo, naštěstí se to odbylo jen nepatrným škrtnutím pneumatik. Mercedesy na rozdíl od ostatních zkoušely strategii na měkkých pneu, na nichž šli nejdřív Rosberg (1:37,784) do čela, aby ho vzápětí o 0,3 vteřiny překonal Hamilton, ale bylo evidentní, že v týmu Stříbrných šípů panuje napětí. Verstappen a Ricciardo totiž na superměkké směsi dokázali poskočit vpřed - Verstappen dokonce jako jediný z celého pole šel pod hranici 1:37,0. Před Mercedesy se dostal i Räikkönen, přestože opakovaně nezvládl průjezd zatáčkou 19 a stejně jako při předchozím pokusu byl hodně za hranicí tratě.

Mercedesy nakonec přijaly hozenou rukavici a v samotném závěru Rosberg i Hamilton zkusili supersofts. Jenže Rosberg své měřené kolo, ve kterém byl zhuba na úrovni Verstappena, nakonec vzdal a zamířil do boxů, Hamilton stihl nájezd snad v posledním možném okamžiku, protože se chtěl vzdálit od obou sauberů, ale nakonec na trati dojel Nasra a stejně jako Rosberg skončil bez zaznamenaného pokusu na této sadě. 

Poněkud frustrující byl trénink pro Carlose Sainze jr. Ještě před červenými vlajkami v prvním rychlém sektoru na středně tvrdé směsi došlo u jeho Toro Rosso k defektu pravé zadní pneumatiky, která se ale neroztrhla, jen došlo k viditelné ztrátě tlaku. K zamyšlení byla ale obdobná situace, jen s těmi rozdíly, že se to stalo v závěru tréninku, postižena byla levá zadní a superměkká směs. Španěl alespoň stihl zajet jedno rychlé kolo.

Podle tohoto tréninku je setrvalý stav na chvostu startovního pole, jeho špičku musíme brát s určitou rezervou, protože chybí konkrétní srovnání mezi prvními třemi týmy. Pokud měl sloužit poslední volný trénink ke stanovení strategie, díky Wehrleinově incidentu byla taková možnost podstatně zmenšená.

Stalo se