Fanoušky F1 nezmátly ani zavádějící informace v televizní programové nabídce, kde byl začátek tréninku avizován na třetí hodinu ranní. Poslední příprava před kvalifikací začala o dvě hodiny později.
Před posledním tréninkem, který začal v pravé poledne japonského času, sprchlo a trať byla poměrně vlhká, proto to vypadalo, jako by se pilotům ani nechtělo vyjet. Povětrnostní podmínky byly pochopitelně horší než při prvních trénincích - vzduch 24 °C, trať 26 °C, vítr o síle 7,9 km a 86% vlhkost vzduchu (která ovšem postupem času klesala) - a v dohledu tratě se nevlídně převalovala nízká oblačnost, ale meteorologové další přeháňky nepředvídali a kupodivu se tentokrát trefili.
Ricciardo si zapózoval pro fotografy, jeho kolegové pobíhali po boxech většinou bez overalů. Několik sporadických pokusů na zeleně či modře označených pneumatikách mělo symbolickou povahu, šlo o to vyzkoušet, v jakém stavu se dráha nachází. Ačkoliv někteří piloti, jako třeba Felipe Nasr vyslali do boxů echo, že už by se dalo jet na slicks, nakonec to trvalo sedmnáct minut, než Fernando Alonso na středně tvrdé směsi zaznamenal první čas – 1:35,935.
Po něm se na trať vydal Esteban Gutiérrez a přichystal si pro diváky zajímavé představení. První pokus mu zhatil výjezd mimo dráhu v zatáčce Spoon (proto časw 1:43,949), ve druhém kole se v esíčkách po startu dostal dál za obrubník než byl schopen zvládnout a otočil se do protisměru. Vzhledem k tomu, že na trati nikdo jiný nebyl, mohl zacouvat a vyrazit ke třetímu pokusu, který už se mu povedl.
Pak už se prezentovali hlavní favorité – Rosberg šel okamžitě s dostatečným náskokem do čela – 1:33,230, Hamilton i přes rychlejší první sektor opět zaostal, ale zase o fous méně než v předchozích trénincích, na Rosberga ztrácel 0,054 vteřiny. Stěžoval si však na vysokou teplotu v pravé části kokpitu. Räikkönen byl časem 1:33,590 rychlejší než oba Red Bully (Ricciardo 1:33,625, Verstappen 1:33,662), takže si držel pro tuto chvíli imaginární stupně vítězů. Vettel chyboval v zatáčce před mostem (kde mělo problémy nemálo dalších pilotů), proto zaostal o vteřinu za Rosbergem (1:34,274). Všichni absolvovali své pokusy na středně tvrdé směsi, pouze Force India zvolila tvrdou a Williams nadále vyčkával, jeho piloti jako jediní ani po polovině tréninku neměli žádný čas. Massa a Bottas nasadili až žlutou směs a první časy si zapsali 17 minut před koncem tréninku, nebyli však první, protože měkkou směs před nimi vyzkoušeli už piloti Sauberu.
Čtvrt hodiny před závěrem poslední přípravy na kvalifikaci se dráha kompletně vylidnila, startovní pole se připravovalo na kvalifikační simulaci. Vettelovi se nezdařila zcela bez chyb, ale ještě ji dokázal napravit, Räikkönen si zase stěžoval, že se mu do cesty připletl jeden z Renaultů. Rosberg od začátku dával najevo, že si nenechá vzít neporanitelnost a také to potvrdil, zvláště když Hamilton svůj pokus vzdal a minutu a čtvrt před koncem zamířil do boxů, aniž by se na žlutých pneumatikách pokusil dosáhnout nějakého výsledku.
Určitou raritou byl navlas shodný čas pilotů Renaultu – Magnussen ho dosáhl dříve, takže měl právo figurovat o příčku výš – oba piloti v první desítce jsou slušným příslibem pro samotnou kvalifikaci. Zato hořkou příchutí skončil trénink pro Sainze jr., který zaznamenal pouze symbolický čas na pneumatikách do přechodných podmínek. Samotný závěr tréninku nedával kvůli hustému provozu moc příležitostí se zlepšit, i proto u týmu jako McLaren nebo Williams byly poměrně velké rozdíly ve výkonech. Špička zůstala bez překvapení, značný pokles Hamiltona lze přičíst opravdu jen tomu, že se mu na poslední chvíli nechtělo proplétat se mezi vozy na trati.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.