Královský park v Monze čekal dramatickou kvalifikaci, na jedné straně se prognózy střídaly v předpovědích, zda v domácí baště Ferrari konečně splní své předpovědi, pak tu byl stále se táhnoucí případ Verstappen. A jak známo, když někoho kritizujete, mohou v něm "bouchnout saze" a zajede fantastický výsledek.
Za pěkného počasí (teplota vzduchu: 29°C, teplota trati 41°C, mírný vítr a vlhkost vzduchu 46%) se pustilo všech 22 pilotů do boje o pozice na startu, ale krátce po zahájení kvalifikace už jich bylo o jednoho méně - Esteban Ocon skončil svůj pobyt na trati hned v nájezdu do první začátky odstavil svůj manor kvůli potížím, které měl už v pátek a bylo jasné, že bude žádat o výjimku pro start v závodě.
Q1 - 18 minut:
Základní čas stanovil Magnussen, u něhož byla obec F1 zvědavá, zda na něm nezanechala nehoda ve Spa nějakou stopu. Čas byl však spíš orientační - 1:25,074. Špička vsadila na jediné rychlé kolo, zatímco piloti Mercedesu a Red Bullu ho odjeli na superměkké směsi, Ferrari vyzkoušelo měkkou, i tak se však dostali do další fáze kvalifikace. Rosberg poslal vizitku Hamiltonovi (1:22,497), ale ten ji s přehledem vrátil - 1:21,854! Vysoko se pohybovaly oba vozy Haas, i když Grosjean jel s vědomím, že ho čeká penalizace. Renault nenavázal na předchozí nadějné výkony v Belgii, Magnussen navíc zazdil svou šanci v posledním možném kole chybou ve výjezdu z Variante Ascari. Naproti tomu opět překvapil Pascal Wehrlein postupem do druhé části kvalifikace - pomalu už je to u něj tradicí.
Z první části nepostoupili: Kvjat, Magnussen, Palmer, Nasr, Sauber, Ocon.
Q2 - 15 minut:
Do Q2 odmítli piloti Mercedesu čekat a na měkké směsi se strategickým záměrem hned vyrazili na okruh. Rosberg nejdřív zajel 1:21,809, ale Hamilton, i přes probrždění v první zatáčce, výrazně dominoval - 1:21,498. Stejně tak Red Bull zkusil variantu se žlutou směsí, ale Verstappen i Ricciardo nedokázali zajet čas, který by je nechal v klidu ohledně postupu do Q3 - Australan nedokázal projít přes hranici 1:23,0 (1:23,004) a Verstappen se dokonce krčil až na desátém místě (1:23,096). Oba tak museli v závěru nasadit superměkkou směs, posunuli se kupředu, ale taktická varianta pro závod byla ta tam, navíc jejich časy na červených pneumatikách byly stejně jen o málo rychlejší (Ricciardo: 1:22,638, Verstappen 1:22,857).
Poslední pokusy si nechalo prakticky celé pole mimo Vettela a Bottase na poslední minutu, ale ke zlepšení se dostal pouze Nico Hülkenberg a poskočil z 13. příčky do první desítky, zmínění Verstappen a Ricciardo, jinak piloti vzdávali své pokusy nebo se nedokázali zlepšit. Propadl se také Felipe Massa, který až do těchto pokusů držel sympatickou šestou příčku, náladu u Williamsu tak spravil aspoň Bottas.
Po druhé části kvalifikace vypadli: Massa, Grosjean, Alonso, Wehrlein, Button a Sainz jr.
Q3 - 12 minut:
V poslední části už nebylo proč taktizovat - první čas opět stanovil velice pilný Rosberg, který zajel své dosavadní maximum - 1:21,646. Jenže měl za zády Hamiltona, který mu dokázal naložit poměrně dost velký náklad - překonal ho o 0,288 vteřiny. Pak se týmy seřadily podle příslušnosti, dvojice Ferrari, vklíněný Bottas na Williamsu, dva Red Bully a obě Force Indie. Estéban Gutiérrez udělal chybu v druhé zatáčce Lesmo, vyjel mimo trať a snahu o měřený čas vzdal.
Tři minuty před koncem kvalifikace opět vozy vyrazily na trať, aby zvládly tradičně jediné měřené kolo. Rosberg se sice nepatrně zlepšil, ale Hamilton mu vrátil úder ve smrtícím stylu - nechybělo málo a svého kolegu zdolal půlvteřinovým rozdílem. V interním duelu se revanšoval Vettel Räikkönenovi a srdnatě zabojoval Bottas, který sice s vypětím všech sil, ale o tisíciny uhájil svou vynikající pátou příčku.
Lewis Hamilton tak získal páté pole-position na Monze, dokonce třetí v řadě, čímž se zařadil za Ayrtona Sennu, který v letech 1988-1991 startoval z první pozice nepřetržitě. V počtu nejrychlejších kvalifikací či dříve tréninků se vyrovnal Juanu Manuelu Fangiovi a již zmíněnému Sennovi.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.