VC KANADY - kvalifikace; jak probíhaly souboje s časem na kanadském okruhu?
Mezi třetím tréninkem a kvalifikací pršelo, šance na déšť během kvalifikace je malá, ale existuje. Trať je suchá. Na konci boxové uličky svítí zelené světlo, na trať vyrážejí mercedesy a ferrari a hned se perou o pozici na trati. Vozy potřebují dvě kola na zahřátí pneumatik, takže první časy nejsou reprezentativní. Všichni mají ultra-měkké pneumatiky.
Po prvních pokusech se na čele usadil Rosberg s 0,8sekundovým náskokem na Vettela. Bottas jde na druhé místo, ztrácí šest desetin. Alonso se mezitím dostává na 6. místo a daří se i force indiím, jsou v první šestce. Ale to už mají za sebou piloti druhé pokusy, Rosberg se zlepšuje na 1:13,714 min, Vettel na něj ztrácí 2 desetiny a Hamilton další 2 desetiny.
Red Bull má za sebou teprve první pokusy, Ricciardo jde na 6. místo, Verstappen je 7. Svůj moment si prožil Palmer, který málem havaroval na stejném místě jako jeho týmový kolega Magnussen ve 3. tréninku. Magnussen se kvalifikace nezúčastní kvůli opravám na voze. Verstappen mezitím hlásí kapky deště a v poslední šikaně následně prbržďuje a zkracuje si trať. Jeho týmový kolega Ricciardo zajíždí 3. nejrychlejší čas.
Pět minut do konce a na posledních příčkách jsou (Magnussen), Harjanto, Nasr, Grosjean, Palmer a Ericsson. Grosjean se zlepšuje, čímž vytlačuje Kvjata z postupového místa. Piloti hlásí více deště. Kvjat se zachraňuje, Palmer nikoliv. Mimo postup je nyní Wehrlein. Vůbec se nedaří sauberům, za nimi je jen Harjanto, který má defekt, jež způsobil kontakt se zdí.
Většina jezdců je před koncem první části kvalifikace v boxech a další do nich míří, žádné další boje s časem už nebudou, začíná více pršet, navíc Harjanto odstavil své auta ve 3. sektoru a vlají tam žluté vlajky.
Z první části kvalifikace vypadávají: Palmer, Wehrlein, Ericsson, Nasr, Harjanto a Magnussen.
Druhá část kvalifikace
Déšť nebyl moc silný, takže trať zůstává suchá, další přeháňky se neočekávají. Na trať se vydává většina pilotů, v boxech zůstaly jen williamsy a mclareny. Piloti téměř nestihli zaznamenat ani jedno měřené kolo a vlají červené vlajky. Sainz bourá do zdi šampionů a setrvačností pokračuje po zdi o pár set metrů dál.
Do konce 2. části zbývá 11:52 min, což je ještě hodně času. Na konci boxové uličky se tvoří menší fronta, williamsy, potom mercedesy, všichni na ultra-měkkých pneumatikách. Na trať míří téměř všichni piloti. Nejdříve jdou tedy do čela williamsy s časy 1:14,1 min. Ostatní ze špičky nezajeli konkurenceschopný čas, pouze zahřívali pneumatiky.
Po dalších pokusech jdou ale do čela mercedesy. Oba s časy 1:13,0, ale Hamilton na první příčce, za ně se zařadily red bully a williamsy se promíchaly s ferrari. Mimo postup jsou oba mclareny, haasy i toro rossa, do konce zbývá 5 minut.
Kvjat jde na 10. místo, ale jen velmi těsně. Oba haasy se téměř nezlepšily a zůstávají 14. a 15., mají ještě jeden pokus, který ale nevyužívají. Jeden pokus mají piloti McLarenu. Button jde na 11. místo, Alonso je 9. O místo v Q3 se ještě perou obě force indie. Hülkenberg posouvá svého týmového kolegu mimo postup a sám je 10.
Z druhé části vypadávají: Pérez, Button, Kvjat, Gutierrez, Grosjean a Sainz.
Třetí část kvalifikace
Všichni až na Massu a Räikkönena vyjeli na trať a zahřívají pneumatiky. S prvním nejrychlejším časem se vytasil Hamilton, zajel okruh ta 1:12,812, Rosberg na něj ztratil 62 tisícin. Na třetí příčku se vtěsnal Verstappen se ztrátou šest desetin na Hamiltona. Na 4. místě je Vettel se ztrátou 5 setin na Verstappena, při svém pokusu políbil Zeď šampionů.
Massa si nechal jen jeden ostrý pokus a jde na 7. místo. Räikkönen s posledním pokusem jde na 6. místo. Massa míří do boxů. Velmi pěkné kolo má rozjeté Vettel, jde na třetí místo jen se ztrátou necelých dvou desetin. Hamilton se nezlepšuje. Ricciardo jde před Verstappena, který jej už nepřekonává. Rosberg svůj poslední pokus nedotahuje do konce, vyhrává tedy Hamilton! Rosberg udělal chybu už v první zatáčce.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.