Felipe Massa patří mezi nejzkušenější piloty startovního pole a často se s fanoušky F1 dělí o své dojmy z uplynulého závodního víkendu. Nejinak tomu bylo i po Grand Prix Španělska, kdy reagoval na všechny podstatné události posledních dní.
I když jsem nakonec ve Španělsku získal nějaké body, což je pro mé postavení v šampionátu důležité, byl závodní víkend v Barceloně mnohem těžší, než jsem čekal. Především kvalifikace byla komplikovaná a rozhodně se nám v ní nedařilo, jak tým očekával.
Pár minut před koncem Q1 jsem měl vyjet k rychlému kolu, abych si bez potíží zajistil postup do další fáze kvalifikace. Ale mezi zatáčkami 3 a 7 byl na trati hodně hustý provoz. Ve chvíli, kdy jsem se vrátil do boxů už nezbývalo dost času, abych se vrátil na trať k druhému pokusu. Moji soupeři, kteří vyjeli na trať dříve, měli možnost využít druhé sady pneumatik, takže mi lepšími časy zamezili v postupu do Q2.
Myslím, že v budoucnu bude potřeba vyrazit aspoň o minutu dříve, pokud setrváme u této taktiky. Je to relativně malé mnozství času, ale umožní mi využít druhou sadu pneumatik, což je, jak se ukázalo, velmi důležité.
Závod ve znamení útokuPo sobotním zklamání vyšel závod rozhodně lépe. Startoval jsem z 18. pozice na trati, která je historicky známá jako nepříliš vstřícná k předjíždění. Ale ještě před startem jsem se cítil pozitivně naladěn. Podařilo se mi dobře odstartovat a předjel jsem čtyři soupeře, ale incident, ke kterému došlo za zatáčkou 3 mě donutil volit zcela odlišnou závodní stopu, než jaká mi vyhovovala. Musel jsem zpomalit, aby můj závod také neskončil po několika stovkách metrů, takže jsem zase klesl zpátky.
Při jízdě za safety carem jsem měl dobré tempo, takže ihned po jeho zajetí do boxů jsem předjel podstatnou část mých soupeřů. Zvolená strategie na tři zastávky se ukázala být jako velmi dobrá, protože díky ní jsem neuvázl v provozu na trati a mohl jsem naplno využít potenciál svého vozu. V Barceloně hraje velký rozdíl, jestli máte před sebou volnou trať, takže mě těšilo, že jsem mohl předvést, co jsme schopní dokázat.
Díky správné strategii a vyvážení vozu jsem předjížděl další soupeře, také práce v boxech byla bezchybná. V této oblasti tým dosáhl opravdu velkého pokroku, protože jak se doposud ukazuje, v této činnosti jsme letos na samotné špici, což rozhodně potěší. Osmé místo bylo dobrou odměnou, byl to závod, kdy vše perfektně fungovalo, s výkonem jsem byl spokojen.
Kolize MercedesůBarcelona byla tím závodem, po němž se strhne mnoho diskusí nejen v paddocku, ale i mezi fanoušky. Také já jsem byl požádán o názor na srážku mezi Rosbergem a Hamiltonem, samozřejmě ji mohu posoudit jen podle toho, co jsem viděl v záznamu.
Víme, že Nico ohledně nastavení pohonné jednotku udělal něco špatně, což ostatně dokazuje rozdíl ve výkonu ve srovnání s Lewisem, když vyrazili ze zatáčky 3. Myslím, že ve chvíli, kdy se Nico zabýval nastavením na svém volantu, zaregistroval svého týmového kolegu, jak se blíží zezadu a má podstatně vyšší rychlost. Proto se mu pokusil "zavřít dveře", aby se Lewis nedostal před něj.
V situaci, jako je tato, se může stát cokoliv, nakonec bych kolizi označil jako závodní incident. Ale vždy, když jsou do nehody zapleteni piloti stejného týmu, je spor daleko více vyhrocený. Měli bychom mít na paměti, že se jedná o dva piloty, kteří bojují o titul, takže je třeba zohlednit všechen tlak a stres, který je s tím spojen. Po závodě to můžeme donekonečna probírat, ale u nehod jako byla tato je třeba brát neustále v úvahu, že v kokpitu máte na rozhodnutí pouhý zlomek vteřiny.
Verstappen musí svůj triumf potvrditNový "objev" Formule 1, Max Verstappen, se ukázal být jako velmi rychlý už při své cestě do této kategorie. Vzhledem ke svému mládí nám občas mohl řipadat jako příliš zbrklý, což se odráželo v některých chybách. Nikdo ale před jeho prvním závodem pro Red Bull nezpochybňoval jeho výkony na trati, dostal vůz, se kterým mohl usilovat o stupně vítězů - a jemu se podařilo vyhrát.
Určitě mu byla nakoněna Štěstěna, protože jeho strategie se nakonec ukázala být lepší než Ricciardova, ale navíc ještě absolvoval vynikající závod. K tomu, aby osmnáctiletý mladík vyhrál, musel snad být předurčen. Předvedl něco, co nám nabízeli velcí mistři minulosti, ale teď se Max musí postavit čelem k další etapě své kariéry - musí svůj výkon ze Španělska potvrdit a dokázat, že nešlo jen o náhodu.
Zatím se kolem něj tvoří krásný příběh, ale pokud v následujících třech závodech neuspěje, celé to šílenství kolem něj poleví. Jsem ochoten se vsadit, že takový scénář nenastane, ale ve sportu se věci mohou snadno a rychle zcela změnit.
Monacké nepředvídatelnostiI když ve Španělsku byly Ferrari a Red Bully rychlejší než naše vozy, myslím, že se Williams stále lepší. Nicméně Monako pro nás papírově bude obtížnějším závodem - vycházím u událostí v posledních dvou sezónách. Samozřejmě doufám, že to letos bude lepší, ale je pravda, že se naše vozy do úzkých uliček Monte Carla příliš nehodí.
Ale Monako je Monako, znám ho - okruh leží pár kroků od mého bydliště - a vím, že se tu může stát cokoliv. Doufám, že tu dojde k nějaké naprosté nepředvídatelnosti, která bude hrát do našich karet. Chtěl bych tam opět solidně bodovat, protože poté budou na programu závody na okruzích, které by nám měly vyhovovat podstatně lépe.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.