Za docela jiného počasí než páteční tréninky vyrazili jezdci na trať v Albert Parku, aby před novým formátem kvalifikace vyzkoušeli možnosti svých vozů a kvalitu okruhu. Z hlediska výsledků se žádné překvapení nekonalo, ale to byl jen optický klam.
Ještě než se vůbec pořádně rozehřměly motory, byli jsme svědky incidentu v boxech. Rio Harjanto a jeho tým špatně odhadli rychlost Grosjeanova haasu a výsledkem byla kolize obou prakticky bezprostředně po výjezdu z boxového stání - Rio to odnesl poškozením levé koncovky předního spoileru, Francouz musel téměř půl hodinu čekat na prověrku vozu, než mechanici dali do pořádku "hnuté" šasi. Harjanto sdělil rádiem svému týmu omluvné: "Je mi to líto, kluci", ale žádost o prominutí měla putovat spíš do boxového stání amerického týmu.
První časy, absolutně nevypovídající, stanovili piloti Renaultu - Palmer zajel 1:35,894, vzápětí Magnussen 1:33,973. Okamžitě poté začaly hodnoty padat k hranici 1:31,0, tím prvním, kdo se dostal pod půldruhou minutu byl Daniil Kvjat (1:28,231). Byli jsme také svědky jistých potížích, ty největší předvedl Fernando Alonso v zatáčce před nájezdem do boxů, kde vykroužil elegantní hodiny, naštěstí pro něj aniž by se dostal do vážnějších potíží. Vzápětí ho napodobil výjezdem mimo trať na stejném místě Pérez.
Na konci první dvacetiminutovky ovládly startovní pole poněkud překvapivě Red Bully na červeně označených pneumatikách - Ricciardo šel časem 1:27,733 do čela, následoval Vettel, který ale svůj čas 1:27,767 absolvoval na žluté směsi, za nimi se pak s poměrně značným rozdílem kolem čtyř vteřin poskládaly Mercedesy. Rosberg se krátce předtím dostal do potíží, když ho v zatáčce Ascari vyvezl do únikové zóny Magnussen.
Po půl hodině si týmy zkoušely v krátkém úseku část závodní simulace, takže zlepšené výkony nepadaly - jen obě Ferrari na stále měkkých pneumatikách poskočily o něco výš. Pořadí Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Rosberg a Hamilton však nemělo dlouho vydržet.
Uprostřed startovního pole se čas od času rýsovalo překvapení, třeba Wehrlein na Manoru v jednu chvíli okupoval sedmé místo a Massa byla naopak předposlední, Hamilton na chvíli spadl až na 18. místo, ale to nebylo nijak zásadní. Vettel se nakrátko ocitl v čele časem 1:26,911 - a to ještě mohl žehrat na Massu, který se mu poněkud pletl do cesty, vzápětí ho překonal Räikkönen (1:26,435), čtvrt hodiny před koncem, kdy bylo průběžné pořadí Vettel, Rosberg, Räikkönen, Hamilton, Ricciardo a Sainz jr. začaly události nabírat obvyklý charakter. Nastoupily Mercedesy na měkké směsi a po chvíli to vypadalo jako v loňském roce - Rosberg 1:26,149 a Hamilton 1:26,477 a tedy první dvě místa.
Do samotného závěru pak prakticky celé startovní pole nastoupilo na superměkkých pneumatikách, časy se mírně zrychlily, ale pod hranici 1:26,0 se dostali pouze oba piloti Mercedesu a Sebastian Vettel. Prakticky v hodině dvanácté si hodně polepšil Sainz jr. a dal částečnou odpověď na otázku, jak to bude vypadat v interním duelu Toro Rosso versus Red Bull, naopak žádné překvapení nakonec nepředvedl Manor, jehož piloti obsadili poslední příčky s konstantním odstupem. Zcela na závěr ještě Palmer v úseku Marina proskotačil kačírkem, ale jinak k žádným dramatickým údálostem nedošlo.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.