Loni to měl být nádherný comeback po 35 letech, ale opatření kvůli COVID-19 a vůbec celá výjimečně pojatá sezóna oslavy zhatily. Písečné duny zandvoortské se dočkaly o rok později a těžko byste někde jinde, ani na fotbale ne, viděli neuvěřitelnou oranžovou záplavu.
Na rozdíl od sousední Belgie přivítalo masy diváků u Severního ledového oceánu slunce a krásné počasí. Tribuny byly plné diváků, kouřové sloupce a převážná většina oděvů laděna do oranžové – všichni byli připraveni na vůbec prvního holandského vítěze, který na přebudovaném Zandvoortu vyhraje. Od poslední Grand Prix (vyhrál ji Niki Lauda po tvrdém souboji s Alainem Prostem, oba na McLarenech) uteklo 13159 dnů…
An amazing moment for @Max33Verstappen and his army of Dutch fans 🟠 🏁 🏆#DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/SAZ7tsZT4g
— Formula 1 (@F1) September 5, 2021Jestliže někteří experti předvídali složitý průběh a hned několik vyjetí safety caru, všechno byl jen planý poplach. Až na Russella, Latifiho, Norrise, Kubicu a Mazepina, kteří zvolili středně tvrdou směs, vyrazilo pole na nejměkčích pneumatikách. Další výjimkou byl Pérez, jenž ovšem společně s Latifim startoval z boxové uličky: Mexičan nazul bíle označené pneu.
Vlastně bylo rozhodnuto už na startu: Verstappen a Hamilton se odpíchli ukázkově, Bottas opět něco ztratil, ale udržel alespoň svou pozici. V závěru první desítky si prohodili místa Alonso a Ocon, asi nejhůř vyšlo první kolo Giovinazzimu – ten se propadl ze sedmé na desátou příčku.
Už na konci druhého kola měl Verstappen na Hamiltona náskok 2,112 vteřiny a bylo jasné, že pokud u Stříbrných šípů nevymyslí nějakou strategickou kličku, závod bude docela jednostrannou záležitostí. Domácí pilot bouřlivě pozdravovaný z tribun se nejvíce svému sokovi v šampionátu vzdálil na 3,4 vteřiny, pak se odstup stal konstantním – s ohledem na opravdu krátký okruh se brzy vedoucím závodníkům začaly zjevovat překážky na trati v podobě opozdilců. Proto se někdy záhadně odstup smrskl, aby pak opět dospěl do obvyklé distance.
Hamilton zajel do boxů ve 21. kole, ale problém s pravou přední pneumatikou natáhl jeho pit-stop na 3,6 vteřiny. Verstappen ho napodobil o kolo později, ale i když jeho zastávka s malým problémem na zadních pneumatikách byla o 0,9 rychlejší, oba soupeři se dostali na dohled. Mercedes ponechal na trati Bottase s tím, že by mohl být pro Maxe komplikovanějším oříškem, ale když ho na konci 31. kola Verstappen s Hamiltonem na cílové rovince dostihli, spíš ještě zbrzdil týmového kolegu a udělal mu pořádné místo až v legendární Tarzanbocht. Ve 32. kole pak zamířil do boxů i Bottas. Rozdílná však byla strategie – zatímco Verstappen nazul nejtvrdší pneu (s odkazem na dobře fungující směs u Ferrari), Mercedes vyslal své piloty na trať na středně tvrdé.
Ale ani po této výměně se pořadí a odstup příliš nezměnily, jen Bottas nadále ztrácel. Proto se Mercedes pokusil podruhé Red Bull překvapit a ve 40. kole si Hamilton zajel pro druhou várku žlutých pneu. Bohužel pro něj byla zastávka tak špatně naplánovaná, že Brit vyjel přímo za trojili Stroll, Russell a Kubica. Trolla zdolal hned, Russell mu také nedělal problémy, nejvíc ho zdržel Polák, jehož Lewis dojel v polovině okruhu. Verstappen samozřejmě reagoval okamžitě a výsledkem byl další vteřinový polštář.
Hamilton sice zkusil zatlačit na pilu a nejblíž se k Maxovi dostal v druhé polovině 50. kol, až na odstup 1,2 vteřiny. Neustále lamentoval nad nevhodně zvolenou zastávku a tvrdil, že by na původní směsi dokázal ještě jet několik kol. Nakonec v závěru musel ubrat ze svého tempa, protože pneumatiky už mu odcházely. A to ještě netušil, že Mercedes si sám zkomplikuje dění na trati. Ačkoliv Hamilton držel nejrychlejší kolo, v 68. kole zajel k mechanikům Bottas pro nejměkčí pneu. Pro jistotu byla zastávka natažena na 5 vteřin, a po několika dotazech do komunikace, proč vůbec stavěl, se Valtteri rozjel a přes pokyn z boxů, aby nejel naplno, vystřihl „fast lap!“ Tak musel do boxů ještě na začátku předposledního kola Hamilton a nakonec v hektickém závěru získal prémiový bod on.
Za trojicí jel svůj osamocený závod Gasly, vsadil na jednu zastávku v boxech (25. kolo) a na středně tvrdé směsi dojel bez potíží do cíle. V závěru se mu sice přibližoval Leclerc, ale nikdy se do skutečného kontaktu s Francouzem nedostal. Ferrari vsadilo na nejtvrdší směs (Sainz jr. – 32. kolo, Leclerc o tři kola později) a zatímco Charles s ní vydržel bez potíží do konce, Sainz jr. posledních sedm kol bojoval se stále rychlejším Alonsem. Interní španělský duel nakonec pro sebe rozhodl v posledním kole starší a zkušenější Fernando, Sainz jr. si mohl gratulovat, že odolal finišujícímu Pérezovi. U obou vozů Alpine se ukázalo, že názory odborníků dopadly na špatnou půdu – středně tvrdé pneu vydržely jak v případě Gaslyho, tak Alonsa i Ocona a naopak Ferrari s nimi v závěru bojovalo. Alonso na nich strávil 28 kol, Ocon třicet. Když jsme u Ocona, toho potkala nemilá záležitost, když ve 47. kole hlásil nalepený sáček na levý přední brzdový kanálek. Nakolik tato maličkost ovlivnila jeho další jízdu – toť otázka.
Sergio Pérez opět musel dohánět bodovanou desítku a přestože se snažil a střed pole se mu podařilo bez potíží zdolat, chyboval: v 6. kole mu nevyšel brzdný manévr a prodřel pneumatiku až na plátno. Tím pádem byla jeho strategie v troskách – Sergio musel v 9. kole pro žluté pneu a snaživě se dostal až na 10. místo, pak ale musel ve 49. kole znovu stavět, ovšem na nejměkčí směsi se mohl pustit do řádné stíhačky. V 55. kole zdolal Ricciarda, Norris mu podlehl s sedmašedesátém, když si v Tarzanbocht do sebe bok po boku hezky bouchli a z jejich vozů létaly kousky komponentů – „To vůbec nebylo fér,“ komentoval manévr Mexičan. Posledním úlovkem „Checa“ byl Ocon v 70. kole, ale kdyby se jelo kolo až dvě navíc, určitě by Sergio svedl tvrdý duel se španělským duem Alonso-Sainz jr.
McLareny se snažily minimalizovat škody, ale příliš se to nedařilo. Ricciardo dokonce ve třetím kole registroval dým vycházející z jeho pohonné jednotky, ale problémy se podařilo zažehnat. Norris byl také pilotem, jenž vydržel na trati nejdéle, ve 44. kole přešel na nejtvrdší směs, ale jak už bylo řečeno, na Péreze neměl. Na dobrý výsledek z předchozího závodu nenavázal Russell, třebaže po většinu závodu dokázal za sebou dobrou jízdou držet Strolla. Nakonec při své první výměně pneumatik porušil limit 60 km/h v boxech (další zajímavostí jsou „sražené“ boxy, místo obvyklých 60 metrů rozestupu mají pouhých čtyřicet), ve 34. kole vyfasoval pět vteřin stop&go. Ty ho však až tak trápit nemusely, protože v předposledním kole už byly jeho potíže s převodovkou tak silné, že zamířil do boxů.
Závod měl vlastně pouze jeden dramatický moment, když ve 37. kole Vettel nezvládl svůj vůz po předjetí Kubici a v zatáčce Hugenholtz postavil svůj Aston Martin napříč trati – Bottas měl co dělat, aby se protáhl mezi vrcholem klopené zatáčky a zdí. Nakonec se Vettel vrátil do závodu, ale zdržení se na jeho výsledku podepsalo.
Verstappen si opět od Hamiltona převzal průběžné vedení v šampionátu, kvůli Pérezově selhání však stále více ztrácí v Poháru konstruktérů.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.