Ač se to zdá být neuvěřitelné, Red Bullu se na domácí půdě, notabene okruhu nesoucím jeho jméno, nijak extra nedaří. Letos tomu bylo naprosto jinak a jen Hamiltonův boj o prémiový bod nedovolil sebrat týmu "býků" veškerou smetanu.
Ačkoliv se množily "zaručené" i "katastrofální" zvěsti o průtrži mračen a vůbec psím počasí, Red Bull Ring přivítal smečku F1 poměrně vlídným, slunečným počasím s teplotou 26°C (trať sálala hodnotou 52°C) a 55% vlhkostí vzduchu. Pokud se v průběhu závodu objevila poněkud zlověstná temnější obloha, nikoho to příliš nevzrušovalo a také žádné komplikace v tomto směru nenastaly.
Startovní pole mělo pestré složení pneumatik: Na měkkých odstartovali Norris, Pérez, Gasly, Leclerc, Alonso a Cunoda, ostatní s výjimkou Räikkönena na tvrdých pneu sáhli po žlutě zbarvené směsi. Obávaná tlačenice v první zatáčce byla minimální, ale přesto Gasly mírně vytlačil za okraj Leclerca a ten na rovince vedoucí k zatáčce Remus škrtl pravým koncem spoileru o levou zadní pneumatiku pilota AlphyTauri. Gasly až v zatáčce zjistil, že není něco v pořádku a krajně ztrpčil život Latifimu, jenž se následně potkal s Giovinazzim. Francouz sice dojel do boxů, ale s vyvráceným zadním kolem, Latifi vyměnil pneumatiku a Leclerc přední spoiler.
Vpředu si Verstappen uvážlivým manévrem udržel první příčku před Hamiltonem a v podstatě od té chvíle byl duel o první místo rozhodnut. Holanďan v klidu obhajoval svůj post, ve 30. kole absolvoval velmi rychlou výměnu (2,0) a poté už se Hamiltonovi jenom vzdaloval. Lewis si chvílemi stěžoval na vibrace, v 26. kole měl v zatáčce Schlossgold problémy ukrotit nečekaný smyk a zastávku ve 29. kole absolvoval o 0,2 vt. pomaleji než jeho soupeř. Po zbytek závodu už na skvěle fungující spřežení Red Bull-Verstappen nic nevymyslel, proto ho tým v předposledním kole stáhl do boxů pro sice ojeté, ale pořád nejměkčí pneumatiky a Lewis na nich vykroužil aspoň nejrychlejší kolo.
Boj o bronzovou příčku se rozhodoval v boxech. Bottas zpočátku zamrzl na páté pozici a nevypadalo to, že by se nějak přiblížil vozům před sebou. Přitom by se mohlo zdát, že oproti Pérezovi má ve středně tvrdé směsi jistou výhodu, jenže nakonec měnil pneumatiky o pouhé kolo později, než Mexičan. Ovšem měl k tomu pádný důvod - "Checovi" mechanici si dlouho nemohli poradit s levou zadní pneumatikou a proto stál v boxech 4,8 vteřiny. Bottas stihl svou výměnu o 2,2 vteřiny rychleji a tím pádem se posunul před druhý Red Bull. Pérez se sice dostal na odstup cca 1,5 vteřiny, ale dotáhnout se do závětří Mercedesu se mu nedařilo - proto se tým rozhodl pro podobné řešení jako před týdnem ve Francii u Verstappena. Pérez zamířil v 55. kole do boxů pro středně tvrdou směs a během 15. kol potřeboval smazat rozdíl 18 vteřin. Chvílemi se zdálo, že si "Býci" ukousli velké sousto, ale v posledních kolech "Checo" opravdu letěl a v tom závěrečném už byl za Bottasem na dosah DRS. Pořádnou šanci však vlastně nedostal a Fin tak bronz těsně uhájil.
McLareny prožily podivné martyrium. Nejdřív Ricciardo v sedmém kole zčistajasna spadl jako kámen do vody z osmého na 13. pozici a zoufale si stěžoval na malý výkon. O tři kola později něco podobného prožil i Norris a Pérez s Bottasem ho bez větších potíží zbavili třetího resp. čtvrtého místa. Naštěstí pro Brita se jeho vůz opět "chytil" a Lando až do cíle jel de facto osamělý závod. Ricciardo se ze své pozice v hloubi pole vyhrabat nedokázal.
U Ferrari to vypadalo na další blamáž, ale nakonec vytěžily oře z Maranella z minima maximum. Carlos Sainz jr. jel opravdu čistě a podařilo se mu natáhnout svůj úvodní stint až do 43. kola. Sice přišel o pátou příčku, ale nadále si počínal velmi dobře a o dvě kola později bez potíží zdolal Strolla. Leclerc musel začínat závod vlastně znova a z poslední pozice - na tvrdé směsi. V první várce si poradil se Schumacherem (13. kolo), Mazepinem (14.), Giovinazzim (23.) a Oconem (25.). Pak mu do klína spadly další pozice díky zastávkám soupeřů, ale ve 38. kole zamířil k mechanikům podruhé, aby zkusil dotáhnout desítku na středně tvrdé směsi. Ze 14. místa mu musel ustoupit Räikkönen (43. kolo), Giovinazzi (46.), Vettel (50.), Cunoda a Alonso (55.) a konečně i Stroll (60.). Třikrát měl Monačan velké štěstí, nejdřív když ve 43. kole po předjetí Räikkönena "cvrnkl" o jeho levý kraj předního spoileru, v 54. kole ve Schlossgold ošklivě probrzdil v souboji s Cunodou a potřetí vlastně už za zatáčkou ťukl levou koncovkou předního spoileru při předjíždění Alonsa o jeho pravou zadní pneumatiku, naštěstí pro oba bez jakýchkoli následků.
Velmi dobře rozjetý závod měl George Russell, jenž dokázal obhajovat sedmou příčku před Cunodou, Sainzem jr. a Vettelem. Jeho osud se naplnil po první zastávce v boxech ve 26. kole. Mechanici zjišťovali potíže s úbytkem provozních kapalin, takže George stál na pit-lane dlouhých 18,3 vteřiny! Jízdu na konci pole nakonec ukončila druhá zastávka o dvanáct kol později.
Vidět byli i dva veteráni a bývalí mistři světa. Dokonce si to řádně rozdali kolo na kolo - Räikkönen po startu na tvrdé směsi stavěl podstatně později (37. kolo) a v závěru dostihl Vettela jedoucího na 11. místě (u mechaniků byl ve 28. kole). Rozhodující bylo dvojí probrždění Němce, poprvé v Remusu, podruhé už po předjetí Räikkönenem ve Schlossgoldu. Dost možná, že kdyby závod trval ještě dvě tři kola, nejen by se dostal Pérez na stupně vítězů, ale Kimi by opět uzmul bod útěchy.
Solidně odjeli závod Alonso i Stroll, i když Kanaďan tentokrát neobvykle brzy zajel k výměně (29. kolo), většinou to byl on, kdo měnil gumy jako jeden z posledních. Naproti tomu zcela odevzdaný výkon předvedl Ocon a dvojice Mazepin-Schumacher aspoň svedla interní týmový souboj, když už jim soupeři většinou záhy po startu zmizí v dáli.
Příští týden nás čeká repete, tentokrát se na Red Bull Ringu pojede už pod hlavičkou regulérní Grand Prix Rakouska. Týmy nastoupí s pneumatikami o stupínek měkčími, takže mohou nastat překvapivé změny oproti dnešním výsledkům.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.