Boj o novou podobu F1 vstupuje do finální fáze. FIA po svém úterním zasedání se Strategickou skupinou F1 a Komisí F1 odhalila podrobnosti posledního návrhu, jehož výsledkem mají být širší a rychlejší vozy. K dispozici jsou přesné rozměry.
Ačkoliv je zřejmé, že Mercedes, Red Bull a Toro Rosso s uvedenými hodnotami nesouhlasili a hlasovali proti takzvanému "modelu McLaren" (blížší informace zde), návrh měl dostatečnou podporu, aby prošel přes Komisi F1. Případné alternativní řešení by muselo být schváleno většinovým podílem, pokud se tak do 30. dubna 2016 nestane, vstoupí v platnost níže uvedené technické detaily.
Základní změny ve specifikaci vozů:
Sezóna 2016 2017 Přední pneu 245 mm 305 mm Zadní pneu 325 mm 405 mm Rozchod kol (zavěšení) 1800 mm 1800 mm Přední křídlo (šírka) 1650 mm 1800 mm Zadní křídlo (šířka) 750 mm 950 mm Zadní křídlo (výška) 950 mm 800 mm Karosérie (šířka) 1600 mm 1800 mm Hmotnost (včetně pneu) 702 kg 722 kgStřídmý odhad praví, že tyto změny zajistí v sezóně 2017 vyšší rychlost přibližně o tři vteřiny na kolo oproti vozům, které uvidíme v roce 2016, přičemž parametry zatížení budou spadat do přijatelných hodnot používaných pneumatik.
Motory
Výrobci pohonných jednotek a FIA nadále hodlají debatovat o otázkách snížení nákladů a jistotách dodávek agregátů.
Je zřejmé, že nadále panují rozdíly v názorech o potřebách automobilek, aby byly schopny obhospodařit stanovený počet týmů, jakož i zajistit výkony jednotlivých ohonných jednotek. Současně se jak výrobci tak FIA zaměřují na otázku zvýšení hladiny hluku motorů.
Kryté kokpity - koncept Halo
FIA potvrdila, že řešení krytu kokpitu, zvané Halo koncept, by s největší pravděpodobností mělo být připraveno pro úvod sezóny 2017.
"Všechny zúčastněné strany na této otázce pracují společně, aby byla proměněna v realitu. Koncept Halo je v současné době preferovanou eventualitou. Další možnosti, jako například transparentní ochrana kokpitu, budou nadále prověřovány a vyhodnocovány," praví se v oficiálním vyjádření FIA.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.