Honda plánuje využít další žetony ještě před Maďarskem, má to ale podmínku

Hondě se v oblasti motorů skýtá úleva
Hondě se v oblasti motorů skýtá úleva, foto: McLaren
Robert RoBertino Pavelka 10. července 2015 12:00
Sdílej:

McLaren se už dostal na hranici pěti použitých motorů, ale existuje poměrně reálná naděje, že nebude nejhůř. Vše má v rukou Světová rada motorsportu FIA, která může posvětit závěry Strategické skupiny. Honda navíc plánuje další využití žetonů a zvýšení výkonu již před Maďarskem, pokud vše klapne.

S ohledem na fakt, že Honda je v poli dodavatelů motorů nováčkem, mohla by mít možnost využít jednoho agregátu navíc (informace zde). Výjimka ještě čeká na požehnání Světové rady FIA, která zasedá tento týden v Mexiku. Základem bylo jednání Strategické skupiny, která 1. července navrhla úlevy pro nové výrobce motorů. Původně pro ně měla platit stejná pravidla.

U Hondy se nyní rozbíhá dramatická matematika. Alonso i Button už mají využito ve většině případů pět součástí pohonné jednotky (viz tabulka níže), Button je v případě TC a MGU-H dokonce nad limitem. Z toho vyplývá, že zpětně přijaté pravidlo o bonusu jedné pohonné jednotky by pro McLaren znamenalo určitou úlevu.

Očekávání pro MaďarskoPokud Mexiku vyjde Světová rada FIA japonskému výrobci motorů vstříc, chtějí u McLarenu použít nové motory už na Hungaroringu. V opačném případě se další nasazení odloží až do Spa, protože dle názoru týmu tam nebudou mít případné penalizace takový dopad jako na maďarské trati. 

Honda rovněž hodlá modifikovat ICE z důvodu dosažení vyššího výkonu, za což vydá další 3 žetony. První dva Japonci využili v Kanadě, takto by Hondě do konce sezóny zbyly 4 poslední žetony - dva z celkových devíti využila už před Kanadou.

Přitom stále není zcela jasné, jak hodlá FIA obecně revidovat žetonový systém. Strategická skupina F1 se rozhodla pomoci Hondě a Renaultu, aby mohli stáhnout náskok stájí Mercedes a Ferrari, ovšem odborníci jsou v této oblasti skeptičtí, kladou si otázku, zda zvýšení výkonu vyřeší vyšší počet žetonů.

"Problém není až tak počet jako jejich využití," podotýká šéf Motorsport Renault Rob White. Jeho kolega Andy Cowell od Mercedesu dodává: "S 25 žetony, které budou k dispozici v zimě, můžete přestavět celý motor."

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Boj Lewise Hamiltona nekončí: David Coulthard v jeho výkonu vidí pro Ferrari naději

Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.

Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.