Dnes se světu představil nový vůz, jenž byl navržen a konstruován pouze pomocí počítačů (CFD) - bez použití simulace v aerodynamickém tunelu. Žívá internetová prezentace sice nevyšla, přesto vám přinášíme pár obecných informací o voze a oficiální fotografie.
Virgin je navíc prvním z nováčků, který představil svůj vůz pro sezónu 2010. Jeho návrhář Nick Wirth je vytvořil pouze pomocí počítačového modelování dynamiky tekutin (dále budu používat anglickou zkratku CFD - Computational Fluid Dynamics). V Formuli 1 se nejedná o technologii nikterak novou - ale spolehnout se výlučně na ní místo na testování v aerotunelu je přístup vskutku novátorský.
Wirth věří, že CFD je nejlepší způsob, jak mohou týmy v rámci nových pravidel vyvíjet vozy: "Když pozorujeme, jak existující týmy používají (ke konstrukci vozů) konvenční, nicméně prověřený přístup, tak mě vlna skepticismu vůči používání pouze CFD nepřekvapuje. Soutěžíme však ve sportu, který prochází velkou změnou vzhledem k tomu, že musí čelit současné drsné ekonomické realitě. Konvenční přístup se stane kvůli omezování zdrojů příliš nákladným a nutnost se tudíž stane matkou invence. Já mám vůči tomu procesu digitálního návrhu absolutní důvěru a příležitost vyzkoušet pouze CFD přístup na té nejvyšší úrovni - ukázat, že tudy vede budoucí cesta F1 - je velmi, velmi vzrušující."
Vůz, který bude poháněn motorem Cosworthu CA2010 V8 nebyl na první testy ve Valencii, jež dnes skončily, připraven. Šéf týmu John Booth potvrdil, že ve čtvrtek a v pátek projde první zkouškou (tzv. shakedownem) na okruhu v Silverstone. Příští týden by se již měl objevit na druhých skupinových testech v Jerezu.
Obecné technické informace:
- délka: 5 500 mm- výška: 950 mm- šířka: 1 800 mm- rozvor: 3 200 mm
- konstrukce: uhlíková vlákna- zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken + titanové ohebné klouby, tyče z hliníkové slitiny- tlumiče: Penske
- kola: BBS- pneumatiky: Bridgestone Potenza
- palivová nádrž: palivové články bezpečnostní specifikace FT5- objem: přes 200 l
-brzdy: šestipístkové třmeny AP Racing; uhlíkové koutouče a destičky Hitco
- volant: uhlíková vlákna- posilovač řízení: hydraulický- sedadlo jezdce: anatomicky tvarované z uhlíkových kompozitů- pásy: šestibodové popruhy, šířka ramenní popruhů 75 mm + HANS systém
- ECU: standardizovaná dle FIA
- převodovka: přesná hliníková konstrukce, 7 rychlostní, podélně uložená- diferenciál: elektronicky řízený, hydraulický- volba rychlosti: páčkami řízený bezprodlevový hydraulický řadící systém- spojka: AP Racing- hnací hřídel: jednodílna s integrovanými tripod klouby
Pro porovnání vůz Virginu s několika dalšími vozy pro letošní sezónu:
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.