Dnes se světu představil nový vůz, jenž byl navržen a konstruován pouze pomocí počítačů (CFD) - bez použití simulace v aerodynamickém tunelu. Žívá internetová prezentace sice nevyšla, přesto vám přinášíme pár obecných informací o voze a oficiální fotografie.
Virgin je navíc prvním z nováčků, který představil svůj vůz pro sezónu 2010. Jeho návrhář Nick Wirth je vytvořil pouze pomocí počítačového modelování dynamiky tekutin (dále budu používat anglickou zkratku CFD - Computational Fluid Dynamics). V Formuli 1 se nejedná o technologii nikterak novou - ale spolehnout se výlučně na ní místo na testování v aerotunelu je přístup vskutku novátorský.
Wirth věří, že CFD je nejlepší způsob, jak mohou týmy v rámci nových pravidel vyvíjet vozy: "Když pozorujeme, jak existující týmy používají (ke konstrukci vozů) konvenční, nicméně prověřený přístup, tak mě vlna skepticismu vůči používání pouze CFD nepřekvapuje. Soutěžíme však ve sportu, který prochází velkou změnou vzhledem k tomu, že musí čelit současné drsné ekonomické realitě. Konvenční přístup se stane kvůli omezování zdrojů příliš nákladným a nutnost se tudíž stane matkou invence. Já mám vůči tomu procesu digitálního návrhu absolutní důvěru a příležitost vyzkoušet pouze CFD přístup na té nejvyšší úrovni - ukázat, že tudy vede budoucí cesta F1 - je velmi, velmi vzrušující."
Vůz, který bude poháněn motorem Cosworthu CA2010 V8 nebyl na první testy ve Valencii, jež dnes skončily, připraven. Šéf týmu John Booth potvrdil, že ve čtvrtek a v pátek projde první zkouškou (tzv. shakedownem) na okruhu v Silverstone. Příští týden by se již měl objevit na druhých skupinových testech v Jerezu.
Obecné technické informace:
- délka: 5 500 mm- výška: 950 mm- šířka: 1 800 mm- rozvor: 3 200 mm
- konstrukce: uhlíková vlákna- zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken + titanové ohebné klouby, tyče z hliníkové slitiny- tlumiče: Penske
- kola: BBS- pneumatiky: Bridgestone Potenza
- palivová nádrž: palivové články bezpečnostní specifikace FT5- objem: přes 200 l
-brzdy: šestipístkové třmeny AP Racing; uhlíkové koutouče a destičky Hitco
- volant: uhlíková vlákna- posilovač řízení: hydraulický- sedadlo jezdce: anatomicky tvarované z uhlíkových kompozitů- pásy: šestibodové popruhy, šířka ramenní popruhů 75 mm + HANS systém
- ECU: standardizovaná dle FIA
- převodovka: přesná hliníková konstrukce, 7 rychlostní, podélně uložená- diferenciál: elektronicky řízený, hydraulický- volba rychlosti: páčkami řízený bezprodlevový hydraulický řadící systém- spojka: AP Racing- hnací hřídel: jednodílna s integrovanými tripod klouby
Pro porovnání vůz Virginu s několika dalšími vozy pro letošní sezónu:
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.