U příležitosti Grand Prix Singapuru, tedy krátce před potvrzením dohody mezi Red Bullem a novým titulárním sponzorem Aston Martinem byla možnost vyzpovídat šéfa znčky Andy Palmera.
Dozvídáme se v širších souvislostech o spojení s Red Bullem, průběhu společného projektu hypervozu a proč si Aston Martin vybral sportovním odvětví v podobě F1...
Andy, vaše přítomnost při Grand Prix Singapuru vyvolala dohady (později potvrzené) o roli titulárního sponzora Red Bull Racing počínaje rokem 2018...Andy Palmer: Haha, byl jsem v Singapuru na koncertu Duran Duran. Ale ano, samozřejmě jsem tu byl z nějakého důvodu. Ve svém pořadníku jsem měl zapsány dvě věci: hovořil jsem se šéfem Red Bullu Christianem Hornerem o naší účasti v týmu pro příští rok.
Máme rádi F1 - pro naší značku je dobrá. Potom také vývoj našeho společného projektu Valkyrie - jak využít spojení pro zapojení technologie Formule 1 v tomto voze? Existuje pochopitelně tendence ve formě větší snahy - jak moc, to je předmětem dohody. Na druhou stranu je pro sezónu 2021 plánovaná změna pravidel pro pohonné jednotky.
My motory vyrábíme a pokud se pravidla změní dostatečně natolik, aby to pro nás dávalo smysl - náklady budou takové, že pro naší společnost bude dávat smysl jejich výroba - tak budeme chtít připravit motor. Chtěli bychom být poskytovatelem nezávislého motoru pro F1 s naším hlavním zákazníkem - co by byli, samozřejmě, naši přátelé u Red Bullu.
Tyto dvě věci spojuje určitá linie. Momentálně budeme sponzor a inovativní partner - což možná postupně poroste, ale do jaké míry, to závisí na směru vývoje celé Formule 1.
Jak už bylo naznačeno, mezi nejnovější projekty Aston Martinu patří Valkyrie - výsledek spolupráce s Red Bullem a dalšími partnery. S využitím know-how F1 by to mohl být konečně hyperauto. Co nám můžete říci o spolupráci s Red Bullem - jak k ní vůbec došlo?AP: V předchozím období, tím myslím Infinity, jsem s Christianem a Adrianem Neweyem už spolupracoval. Adrian chtěl udělat silniční vůz. Snažím se Aston Martin transformovat na světovou společnost. Potřebuji osvícení - symbol změny - a Adrian ten symbol chce udělat.
Víme, jak vůz navrhnout a vyprodukovat - Adrian ví, jak to zvládnout po inženýrské stránce - a také jsme mu dali jméno. Valkyrie je docela sexy název, v podstatě se jedná o služebnici Bohů, vyvolenou jako hrdinku bojišť. Vyvolenou!
Koho to jméno napadlo? AP: Překvapivě jsem to byl já. Za normálních okolností to tak není, ale Valkyrie je moje (smích)! Během naší historie velmi často používáme jména začínající na V, takže jsem si prošel slovník a pomyslel si: "Wow, Valkyrie zní opravdu cool!
Ačkoliv výroba ještě nezačala, auto už je nejspíš vyprodané...AP: Ano. Dokonce i v Singapuru mě zastavovali lidé a ptali se, jestli bych ještě nějaké neměl. Odpověď, bohužel, zněla ne. A to Valkyrie není nijak levná. Bude jich pouze 150 pro běžný provoz a 25 okruhových verzí.
Dobrou zprávou je, že jsme společnost, která se rozrůstá - společnost, která v budoucnu vytvoří spoustu skvělých produktů. Doufám, že všichni ti, kteří jsou nyní zklamání, že nebudou mít Valkyrii, získají něco příště. Valkyrie se může stát klíčem ke dveřím pro následující projekty.
Mercedes nedávno zahájil svůj vlastní projekt hypercaru inspirovaný F1 - Project ONE. Jak se účast Mercedesu odrazila ve vašem vlastním rozhodnutí vstoupit do F1?AP: Když jsme se rozhodovali o Valkyrii, o nějakém Projectu ONE ze strany Mercedesu jsme nevěděli. Byly tu nějaké zvěsti, ale ty jsme nebrali na vědomí. To, že se pustili do Projectu ONE - což je fantastické auto, ale z technického hlediska je někde jinde - vedlo novináře k porovnávání obou vozů.
Byl by to zajímavý porovnávací silniční test. Ten náš vůz vypadá trochu jako z jiného světa. Náš se blíží F1 v oblasti šasi a aerodynamiky - s mohutným motorem vzadu. Oni se rozhodli jít cestou poměrně konzervativního trupu s motorem F1, což je zajímavé - a bude to zajímavé, když postavíte ty dva vozy vedle sebe. Náš koncept se mi líbí.
Aston Martin je zavedená značka známá svými nádhernými vozy, ale také má svůj půvab pro filmové fanoušky, neboť je spojena s Jamesem Bondem. Právě agent 007 a Formule 1 mohou být pro Aston Martin dva pilíře, které využije k oslovení veřejnosti. Jsou to dvě odlišné formy zábavy...AP: Haha. James Bond je skvělý, moc se nám líbí. Ale nemůžeme být spojováni pouze s filmem. V některých oblastech světa - zvláště pro nás nových teritoriích - nejsme spojování jen s agentem 007.
Naše historie, naše DNA, se vrací k závodění. Aston Martin je Lionel Martin závodící na Aston Hill. Pod naším jménem jsme závodili. Milujeme závody WEC - a ty také budeme nadále provozovat - ale Formule 1 nás posouvá na novou, jinou úroveň.
Zejména pak v místech jako je Čína, a v určité míře i USA. F1 má ve Spojených Státech poměrně malý záběr, ale pořád to je velké množství lidí. Podívejte se na Ferrari, to je také definováno Formulí 1. Takže jaká je společnost, definovaná Formulí 1, Le Mans a Jamesem Bondem? Vlastně budeme mít tři pilíře místo jednoho.
F1 jako platforma je jedna věc, ale firmy, které sem vstupují, mají obvykle tendenci mít na vrcholu určité lidi s blízkým vztahem ke sportu. Platí to i pro vás?AP: Byl jsem fanouškem Formule 1 od chvíle, kdy mě můj otec vzal na Silverstone, to mi byly asi čtyři roky. Vstup do F1 pro mě nemá vůbec emoční pozadí - bylo to čistě obchodní rozhodnutí. A taková volba má u nás svůj příběh: jde o krásný, ruční výrobek, britská a nejmodernější technologie - umělecké dílo.
Valkyrie si vezme technologii z F1 a převede ji na silnice. To smývá ostatní efekty tohoto vozu. Takže nejde o to, že já miluji F1 - a já ji opravdu miluji - ale že nás během sezóny uvidí 550 milionů lidí, a to je opravdu hodně. A pro některé to v jistém okamžiku ovlivní jejich rozhodnutí si koupit naše auto. Příkladem může být právě Ferrari - je to forma hodnoty. Aston Martin potřebuje nějakou hodnotu přidat, pomůže nám to dál vyprávět náš příběh a nakonec nakonec pozvedne i naši značku.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.