Trvalo to dlouhých 16 let, než rudé oře z Maranella opět projely pod šachovnicovou vlajkou v Monte Carlu na prvních dvou místech. Ovšem v zákulisí se mohutně debatuje, jak to vlastně bylo. Dohady a spekulace možná objasní rozhovor s vítězem závodu Sebastianem Vettelem.
Německý pilot pochopitelně odmítá variantu, že by nedělní strategie Ferrari byla úmyslně nastavená tak, aby zvýhodnila jeho a ne Kimi Räikkönena, který v sobotní kvalifikaci dosáhl pole-position. Vettel vidí v podobných názorech spíše snahu o senzaci za každou cenu nebo vnutit veřejnosti dojem, že u Ferrari dochází k rozporům...
Před třemi dny jste řekl, že je načase, aby se Scuderia vrátila na vrchol. Jak sladké tedy pro vás je vítězství v Monaku?
Sebastian Vettel: To se ani nedá popsat. V noci jsem přemítal, jak bych se na startu mohl dostat před Kimiho. Ale byl to jen sen, nezafungovalo to a to mě hodně zklamalo. Bylo mi jasné, že musím být během prvního stintu trpělivý. Kromě toho mi začaly odcházet zadní pneumatiky a Valtteri se začal zezadu přibližovat, takže to byla docela těžká fáze. Bylo jasné, že zastávka v boxech bude rozhodující. Měl jsem také štěstí, že se auto postupně stabilizovalo.
Když povolali Bottase do boxů, bylo zřejmé, že na to Kimi musí reagovat a já zůstanu venku. Takový byl od samého začátku náš plán - vůz, který bude ve vedení, pojede do boxů jako první. Zůstal jsem tedy na trati a v těch kolech jsem ze sebe vydal úplně vše. Věřte tomu nebo ne, ale ty dvě nebo tři kola, co jsem kroužil ulicemi, byla lepší než ta kvalifikační v sobotu! Jel jsem absolutně na limitu - vyplatilo se to a šel jsem do vedení. Pak už to bylo jednodušší, protože jsem závod kontroloval.
Co pro Ferrari toto vítězství znamená? Maranello tu slaví první vítězství od roku 2001...
SV: Je opravdu těžké najít ta správná slova. V sobotu jsem byl opravdu naštvaný a byla jen hodně malá naděje, že se to otočí - ale dnes jsem to dokázal. Je to samozřejmě vynikající výsledek pro tým - to je hlavní věc. Jistě, v závodě z mé strany byly rozhodující okamžiky, kdy jsem zůstal na trati a kroužil rychlá kola, po nichž jsem se dostal do vedení. Safety car byl dalším bodem, pneumatiky rychle chladly a bylo těžké odhadnout, jak se budou chovat, když se trať opět uvolní, jaké budou odstupy? Najednou jsem se cítil v autě velice komfortně - od té chvíle to byl pro mě "domácí závod".
Překvapilo vás, jaký výkon jste dokázal ze svého vozu dostat?
SV: Trochu ano. Na boxovou zídku jsem hlásil, že jsem byl asi o půl vteřiny rychlejší, ale nakonec to byla vteřina. Zcela upřímně už jsem neměl jak zrychlit, byl to absolutní limit. Ale když Kimi vyjel z boxů, pneumatiky ho záhadně zpomalily. Pravděpodobně mi také pomohlo, že přede mnou nikdo nebyl, takže jsem mohl jet opravdu naplno.
Lze říci, že jste vyhrál závod v boxech?
SV: Ne, v boxech určitě ne. Tak bych to nedefinoval. Bylo to na trati se starými pneumatikami, ze kterých jsem mohl dostat maximum. V první řadě jsem závodil proti Valtterimu - dokud držely, nebyl důvod zajíždět do boxů. Co se týče Kimiho, měl před sebou asi poněkud větší provoz a možná i jiné problémy, které mu nedovolily zahřát pneumatiky na optimální teplotu. Časy, které zajížděl Valtteri, byly velmi rychlé, takže jsem byl opravdu hodně překvapen, že jsem se na trať vrátil jako první.
Kimi při vyhlašování vítěze vypadal hodně zklamaně, mluvil jste s ním?
SV: Ne, ale slyšel jsem, že byl hodně rozladěný. Chápu to, kdyby to bylo naopak, tak bych reagoval stejně. Ale jak už jsem řekl, náš plán byl takový, že první zastaví v boxech vůz v čele - a tak se to také stalo. Nikdo skutečně nemohl předpokládat, že opačná cesta dnes povede k vítězství.
Byl jste překvapen, že musíte "obhajovat" své vítězství?
SV: Je to pochopitelné, pokud vyrazíte z pole-position a projedete první zatáčku na vedoucí pozici, dá se očekávat - a zvláště zde v Monaku - že máte polovinu vítězství v kapse. Proto chápu, že Kimi není příliš nadšený. Jen jsem věděl, že když Kimi zajel do boxů, byl jsem na tahu - teď nebo nikdy - a jako každý jsem zkusil všechno možné. Tentokrát to zafungovalo v můj prospěch.
Snad všichni piloti říkají, že pokud by si mohli vybrat trať na které by chtěli vyhrát, bylo by to Monako. Vy jste tu zvítězil už dvakrát - jaké to je si triumf zopakovat?
SV: Něco neuvěřitelného. Když si vzpomenete na všechna esa F1, která tu už vyhrála, můžete být na sebe pyšní. Pro mě a pro tým to je fantastický okamžik - něco skutečně zvláštního. Teď je pro nás důležité, jestli dokážeme z tohoto triumfu vytěžit něco dalšího.
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.