Trvalo to dlouhých 16 let, než rudé oře z Maranella opět projely pod šachovnicovou vlajkou v Monte Carlu na prvních dvou místech. Ovšem v zákulisí se mohutně debatuje, jak to vlastně bylo. Dohady a spekulace možná objasní rozhovor s vítězem závodu Sebastianem Vettelem.
Německý pilot pochopitelně odmítá variantu, že by nedělní strategie Ferrari byla úmyslně nastavená tak, aby zvýhodnila jeho a ne Kimi Räikkönena, který v sobotní kvalifikaci dosáhl pole-position. Vettel vidí v podobných názorech spíše snahu o senzaci za každou cenu nebo vnutit veřejnosti dojem, že u Ferrari dochází k rozporům...
Před třemi dny jste řekl, že je načase, aby se Scuderia vrátila na vrchol. Jak sladké tedy pro vás je vítězství v Monaku?
Sebastian Vettel: To se ani nedá popsat. V noci jsem přemítal, jak bych se na startu mohl dostat před Kimiho. Ale byl to jen sen, nezafungovalo to a to mě hodně zklamalo. Bylo mi jasné, že musím být během prvního stintu trpělivý. Kromě toho mi začaly odcházet zadní pneumatiky a Valtteri se začal zezadu přibližovat, takže to byla docela těžká fáze. Bylo jasné, že zastávka v boxech bude rozhodující. Měl jsem také štěstí, že se auto postupně stabilizovalo.
Když povolali Bottase do boxů, bylo zřejmé, že na to Kimi musí reagovat a já zůstanu venku. Takový byl od samého začátku náš plán - vůz, který bude ve vedení, pojede do boxů jako první. Zůstal jsem tedy na trati a v těch kolech jsem ze sebe vydal úplně vše. Věřte tomu nebo ne, ale ty dvě nebo tři kola, co jsem kroužil ulicemi, byla lepší než ta kvalifikační v sobotu! Jel jsem absolutně na limitu - vyplatilo se to a šel jsem do vedení. Pak už to bylo jednodušší, protože jsem závod kontroloval.
Co pro Ferrari toto vítězství znamená? Maranello tu slaví první vítězství od roku 2001...
SV: Je opravdu těžké najít ta správná slova. V sobotu jsem byl opravdu naštvaný a byla jen hodně malá naděje, že se to otočí - ale dnes jsem to dokázal. Je to samozřejmě vynikající výsledek pro tým - to je hlavní věc. Jistě, v závodě z mé strany byly rozhodující okamžiky, kdy jsem zůstal na trati a kroužil rychlá kola, po nichž jsem se dostal do vedení. Safety car byl dalším bodem, pneumatiky rychle chladly a bylo těžké odhadnout, jak se budou chovat, když se trať opět uvolní, jaké budou odstupy? Najednou jsem se cítil v autě velice komfortně - od té chvíle to byl pro mě "domácí závod".
Překvapilo vás, jaký výkon jste dokázal ze svého vozu dostat?
SV: Trochu ano. Na boxovou zídku jsem hlásil, že jsem byl asi o půl vteřiny rychlejší, ale nakonec to byla vteřina. Zcela upřímně už jsem neměl jak zrychlit, byl to absolutní limit. Ale když Kimi vyjel z boxů, pneumatiky ho záhadně zpomalily. Pravděpodobně mi také pomohlo, že přede mnou nikdo nebyl, takže jsem mohl jet opravdu naplno.
Lze říci, že jste vyhrál závod v boxech?
SV: Ne, v boxech určitě ne. Tak bych to nedefinoval. Bylo to na trati se starými pneumatikami, ze kterých jsem mohl dostat maximum. V první řadě jsem závodil proti Valtterimu - dokud držely, nebyl důvod zajíždět do boxů. Co se týče Kimiho, měl před sebou asi poněkud větší provoz a možná i jiné problémy, které mu nedovolily zahřát pneumatiky na optimální teplotu. Časy, které zajížděl Valtteri, byly velmi rychlé, takže jsem byl opravdu hodně překvapen, že jsem se na trať vrátil jako první.
Kimi při vyhlašování vítěze vypadal hodně zklamaně, mluvil jste s ním?
SV: Ne, ale slyšel jsem, že byl hodně rozladěný. Chápu to, kdyby to bylo naopak, tak bych reagoval stejně. Ale jak už jsem řekl, náš plán byl takový, že první zastaví v boxech vůz v čele - a tak se to také stalo. Nikdo skutečně nemohl předpokládat, že opačná cesta dnes povede k vítězství.
Byl jste překvapen, že musíte "obhajovat" své vítězství?
SV: Je to pochopitelné, pokud vyrazíte z pole-position a projedete první zatáčku na vedoucí pozici, dá se očekávat - a zvláště zde v Monaku - že máte polovinu vítězství v kapse. Proto chápu, že Kimi není příliš nadšený. Jen jsem věděl, že když Kimi zajel do boxů, byl jsem na tahu - teď nebo nikdy - a jako každý jsem zkusil všechno možné. Tentokrát to zafungovalo v můj prospěch.
Snad všichni piloti říkají, že pokud by si mohli vybrat trať na které by chtěli vyhrát, bylo by to Monako. Vy jste tu zvítězil už dvakrát - jaké to je si triumf zopakovat?
SV: Něco neuvěřitelného. Když si vzpomenete na všechna esa F1, která tu už vyhrála, můžete být na sebe pyšní. Pro mě a pro tým to je fantastický okamžik - něco skutečně zvláštního. Teď je pro nás důležité, jestli dokážeme z tohoto triumfu vytěžit něco dalšího.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.