Letos si musel dvaadvacetiletý rodák z Ufy připadat jako na pouti. Nejdřív stupně vítězů, pak diskutovaná kolize se Sebastianem Vettelem, přesun do záložního týmu a výsledkové trápení. Hovořilo se, že kariéra druhého ruského pilota v F1 je nejspíš u konce. Leč finále je jiné...
Toro Rosso se rozhodlo, že Daniil Vjačeslavovič Kvjat dostane šanci i v roce 2017, což mnohé odborníky hodně překvapilo, protože ve srovnání s týmovým kolegou Carlosem Sainzem jr. po své výměně bodoval jen třikrát, zatímco Španěl sedmkrát a ve všech případech přivezl týmu lepší nebo minimálně stejné umístění. Kvjat má ale sedačku pro příští rok jistou a může se těšit na motory Renault, které nahradí starší specifikace Ferrari. V rámci Grand Prix Brazílie se o své situaci rozhovořil.
Daniile, jaké jsou nyní vaše závodní víkendy poté, co jste se dozvěděl, že máte jistotu setrvání u Toro Rosso i v roce 2017? Jste uvolněnější?Daniil Kvjat: Samozřejmě. Ve voze vám připadá všechno mnohem snažší, protože nemusíte počítat závody a myslet na to, že by to mohl být váš poslední. Víme, že tak trochu bojujeme proti větru, protože náš motor od poloviny sezóny co do výkonu stagnoval. Ale i s tímto handicapem se chceme pokusit ještě získat bod nebo dva.
Šéf Toro Rosso Franz Tost se nikdy netajil tím, že by vás v týmu rád udržel, ale také se nesly paddockem zvěsti, že na dveře klepali zástupci Force Indie...DK: Ha ha, není nepříjemné po tom všem zjistit, že je o vás pořád ještě zájem (smích). Jsem velice rád, že zůstávám součástí rodiny Red Bull. V posledních závodech chci odevzdat pro tým to nejlepší, co ve mně je - ale současně už s inženýry mohutně pracujeme na přípravě pro rok 2017, abychom vypracovali ještě lepší platformu, než na jaké se nacházíme nyní.
Myslíte si, že Toro Rosso poskočí výrazně vpřed, když bude mít v příští sezóně motory Renault?DK: Určitě by to mělo být lepší, protože pokud jezdíte s loňským motorem bez jakýchkoli změn, tak to rozhodně nepomůže. Jak jsme viděli v případě Red Bull Racing, motor Renault udělal určité významné kroky směrem kupředu. Takže tu je hodně velká šance, že to v příštím roce bude podobné. Toro Rosso disponuje solidním týmovým zázemím, takže jsem si jist, že budeme v mnoha případech schopni překvapit.
Vaše sezóna byla ve srovnání s ostatními piloty mnohem více dramatická. Byl jste poměrně náhle "degradován", po stupních vítězů v Číně na Red Bullu jste po dalším závodě tým opustil. To muselo vaší sebedůvěrou dost otřást. Jak se na to díváte nyní?DK: Abych byl upřímný, zpátky se příliš rád neohlížím - a už vůbec ne v této sezóně. Bylo to opravdu hodně "nahoru dolů", něco, co se opravdu hodně těžko dá spolknout. Ale teď mám další šanci plně prokázat svůj potenciál a věřte mi, že toho hodlám využít.
Kolik náhody bude k předvedení vašeho potenciálu v Brazílii?DK: V pátek jsme rozhodně nejeli tak, jak bychom potřebovali - a to se projevilo i v dalších dnech. Jak je známo, máme určitý handicap v případě našeho motoru, takže musíme najít způsob, jak tento nedostatek nahradit. Můžeme proto litovat každého kola, které nemůžeme absolvovat.
Celkově lze říci, že se nacházíme na takové úrovni, jakou jsme předpokládali. Za podmínek, které tu panují, je těžké něco předpovídat. V pátek se jezdilo za vysokých teplot, v sobotu tu bylo minimálně o deset stupňů méně a občas mrholilo. V neděli to může být stejné nebo ještě horší - což může způsobit značné rozdíly. Takže z tohoto hlediska zase až tak nevadí, že jsme v pátek absentovali, protože stejně budeme muset najít nový kompromis odpovídající současným podmínkám.
Byla vůbec nějaká šance se dostat do poslední části kvalifikace?DK: Minimální. Jak se situace po celý dosavadní víkend vyvíjela, potřebovali bychom totální výpadek některého ze soupeřů. A to se nestalo. Pravděpobobně nás trochu překvapil výkon vozů Haas, které v posledních několika závodech byly za námi. Ale předpokládám, že to je také trochu záležitost motoru - v tomto ohledu zkrátka zaostáváme. Jak už jsem řekl, jsme zhruba na pozicích, které jsme očekávali. Ale to neznamená, že když se v závodě nějaká šance naskytne, neuděláme vše pro to, abychom nějaký bod získali.
Toro Rosso je celkem bezpečně na sedmé příčce v Poháru konstruktéru. Na McLaren vpředu ztrácí necelých dvacet bodů, Haas za vámi má ještě větší odstup - takže v tomto směru moc získat nebo ztratit asi nelze...DK: Dobrým závodem vždy něco získáte! A to chceme dnes dokázat - body by pak byly příjemnou třešničkou na dortu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.