Jestliže u Ferrari doufali, že výkon Red Bullu ve Španělsku byl jen jednorázovou záležitostí, tak první trénink v Monaku musel Maranellské vyvést z omylu. Dokazuje to i rozhovor se Sebastianem Vettelem, který připouští značný tlak, byť Ferrari ve čtvrtek zatím neřekl vše...
Sebastiane, Ferrari v Monaku nevyhrálo od roku 2001. Doufali jste, že letos může tento půst skončit, ale při pohledu na prozatím poslední tréninkové výkony to vypadá jako velice obtížné...Sebastian Vettel: Zatím máme za sebou čtvrtek - ještě nebylo řečeno vše. Nebyl to pro nás dobrý den - nepodařilo se mi zajet čisté kolo a narazil jsem do bariéry, takže samozřejmě nejsem spokojen.
Bylo to otření o zeď jediným důvodem pro neuspokojivé časy?SV: Ne - zkoušeli jsme nějaká řešení a našli na ně odpověď. V sobotu bychom chtěli být podstatně rychlejší. Jen musím zapomenout na čtvrtek a soustředit se na sobotní kvalifikaci.
Nevidíme často, že byste kolidoval se zdí. Potýkal jste se s vyvážením vozu nebo jste dokonce hledal závodní rytmus?SV: Jak jsem řekl, snažili jsme se dosáhnout určitých věcí - tedy snažil jsem se já - a něco z toho prostě nefungovalo. Monako je trať, kde máte tendenci zkusit všechno. Když to děláte, někdy zajdete příliš daleko...
Takže pro závod si neděláte žádné starosti?SV: Ne.
Co říkáte rychlosti Red Bullu? Překvapila vás?SV: Ne tak docela. Odhaduji, že v kvalifikaci budou hodně silní. Právě tady znamená dobrá kvalifikace téměř polovinu výhry. Řekl jsem, že se budeme soustředit na náš vlastní výkon - a za ideálních podmínek bychom chtěli být v první řadě.
Ale při pohledu na výsledkovou listinu je Ferrari až třetí nejrychlejší vůz ve startovním poli...SV: Každý by měl vědět, že páteční časy - tedy ve zdejším prostředí čtvrteční - mnoho neznamenají. Udělat závěr z prvních tréninkových jízd pro celkové výsledky je tak trochu jako věštění z čajových lístků. Ano, čtvrtek nebyl nejlepší den, ale určitě nepatříme tam, kde jsme ve čtvrtek odpoledne skončili. Jsem stoprocentně přesvědčen, že v sobotu budeme mnohem lepší.
Jak jste spokojen s ultraměkkými pneumatikami?SV: Fungují dobře. Jsou nejrychlejší v nabídce a jsou přesně tím, co jsme tady potřebovali. Podle prvních zkušeností si nemyslím, že bychom při závodě měli čelit nějakému nepříjemnému překvapení.
Takže už nepřetrvávají obavy z Barcelony, kde jste měli nějaké problémy s pneumatikami?SV: Tady je situace zcela odlišná, uplně jiná trať a pnejmatiky - takže barcelonské problémy nás tu nestraší.
Když jsme zmínili Barcelonu, spolkl jste své zklamání, že jste tam nevyhrát, ačkoli jste věřil, že vítězství je na dosah?SV: Ano, měl jsem šanci tam vyhrát, ale to už pominulo. Musím přiznat, že to je úžasný úspěch - poprvé usednout do nového vozu a vyhrát. Pro Verstappena to musel být fantastický okamžik - a zasloužený.
Je Ferrari jako tým pod stále rostoucím tlakem?SV: Ne. opravdu ne. Pořád chceme všechno dělat co nejlépe, to je samozřejmé, proto bychom o tlaku mohli mluvit, ale jsme tu proto, abychom uspěli. Nepřijeli jsme, abychom bojovali o osmé místo nebo podobně. Chceme vyhrát.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.