První den pobytu ve Španělsku byl pochopitelně ve znamení "honu na Kvjata", který premiérově od závodu v Soči předstoupil se svými dojmy před novináře. Nijak nepředstíral, že ho daná záležitost těší, ale dodal, že si nyní může se svým bývalým týmem vyřídit některé nesplacené účty...
Výměna přišla z čistého nebe, bylo to obrovské předkvapení. Existovaly nějaké náznaky, že by se něco takového mohlo stát?
Daniil Kvjat: Tak varovné příznaky byly ve vzduchu půldruhého roku. Ale pokud se o dva týdny dříve dostanete poprvé v sezóně na stupně vítězů, tak ano, je to velké překvapení - nemůžete se smířit s tím, co se stalo. Kvůli respektu k týmovým šéfům ale nemohu dát najevo žádný hněv. Vracím se zptáky do týmu, kde jsem v roce 2014 začínal, vypadá to, že prošel slibným vývojem. Toro Rosso má obrovský potenciál a já se budu snažit, abych jej všemocně podpořil a mohl vzhlížet ke své světlé budoucnosti.
Hovoříte o varovných signálech trvajících rok a půl...
DK: ... ne docela varovné signály - ale také žádná komfortní zóna.
Takže nejistota ohledně dalšího setrvání v F1 byla vaší každodenní společnicí?
DK: Ano, ale ta je tu vždy. Nebylo to nic dobrého. Ale v poslední době jsem cítil, že by všechno mělo být víceméně v pořádku - včetně třetího místav Šanghaji - takže jsem opravdu nečekal, co se stane. Ale stalo se. Pro mě to bylo skutečně šokující.
Kdo byl nositelem špatných zpráv?
DK: Dr. Helmut Marko (poradce Red Bullu) mi volal někdy v polovině týdnu po ruské Grand Prix - poděkoval jsem mu, že zavolal a neposlal jenom SMS. Měli jsme dlouhý a produktivní rozhovor, z něhož pro mě plyne mnoho nových věcí a ponaučení.
Jak to probíhalo?
DK: Řekl mi "Dobrý den, mám pro tebe nějaké novinky". A protože jsem chtěl všechno řádně vysvětlit, tak jsem s ním strávil na telefonu nějaký čas.
Šéf Red Bullu Christian Horner řekl, že byste se měl zaměřit na kariéru u Toro Rosso. Co to znamená? Co budete dělat?
DK: Nemám tušení, nevím, co očekávají. Vím, co mě přivedlo do týmu a co mě vyneslo dvakrát na stupně vítězů v ne zrovna konkurenceschopném voze - takže abych byl upřímný, budu dělat stále to samé. Uvidíme, co mě u Toro Rosso čeká, možná že mi umožní, abych byl ještě lepší, kdo ví?
Existují zvěsti, že za výměnou stojí obavy Red Bullu, aby Maxe Verstappena nepřetáhl do svých řad jiný tým...
DK: Nemám pro to vysvětlení. Jenom vím, že vaši budoucnost v F1 vždy nedefinuje to, co předvedete na závodní trati. Jak jsem se dozvěděl minulý týden, je spousta věcí v zákulisí. Moje křivka poznávání F1 a života obecně v posledních týdnech strmě stoupla - a já se stal silnější. Mám velmi dobrou pomaěť a budu si pamatovat přijatá rozhodnutí.
Bezpochyby jste se v myšlenkách vracel o několik týdnů zpět, abyste zjistil,zda jste u Red Bullu neudělal něco špatně. Bylo to tak?
DK: Mimo trať ano, už jsem naznačil, že spousta věcí se odehrává v zákulisí a já na to bohužel musel přijít po zlém - ale už jsem se to naučil. Pokud bych ještě někdy chtěl "položit ruce" na dobré auto, tak mimo trať to chci udělat daleko častěji.
Naznačuje termín "mimo trať" vaši určitou naivitu nebo nedostatek politické chytrosti z vaší strany?
DK: Možná, že ano. Možná jsem vše začal chápat až docela nedávno - že bez ohledu na to, jak jste dobrý a jak dobře děláte svou práci se vždycky odehrává něco v pozadí. K Red Bullu jsem byl vždy velmi loajální - myslím, že z toho důvodu jsem pro ně měl být přínosem. Takže uvidíme, jak se věci vyvinou.
Nikdy předtím se nestalo, že by pilot odešel od Red Bullu k Toro Rosso, vždy to bylo opačně. Určitě vás musí stále považovat za hodnotný přínos. Zachrání to vaši kariéru pilota F1?
DK: Mohu jen zopakovat: počkejme, co přinese budoucnost. Před námi leží ještě 17 závodů a když pro svou budnoucnost udělám všechno, může to být ještě zajímavé.
Toro Rosso si zatím vede velmi dobře a má na dosah páté místo v Poháru konstruktérů - alespoň Franz Tost si to myslí. Oba piloti se o to musejí postarat. Bude to vaším úkolem? Měl jste mít takový úkol i u Red Bullu?
DK: Rozhodně, a vidím to jako jasnou příležitost Toro Rosso. Tým mám hodně v oblibě - je to vzájemný pocit. Musím říci, že nejen Franz Tost, James Key a já, ale celý tým má s Red Bullem ještě určité nevyřizené účty, takže chci sezónu zakončit ve velkém stylu.
Hodláte tedy v budoucnu zažít něco jako rozlet?
DK: No, nejdřív si musím maximálně zvyknout na vůz - což by neměl být problém - a pak chci maximálně zabodovat!
Nejlépe začít už o tomto víkendu...
DK: ... a možná moje budoucnost začne právě teď. Vždy jsem se snažil být co nejlepší - a stále budu. Neexistuje nic, co bych ve svém přístupu k závodění změnil - jen možná být mimo trať chytřejší.
Pódium by bylo opravdu moc pěkné...
DK: Porazit Red Bully by bylo opravdu skvělé. Už jsem to v minulosti dokázal - v roce 2014 - a bylo by úžasné, kdybych to nyní zopakoval.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.