Po soužení v roce 2015 se letos Red Bully prozatím zdají být v mnohem lepší rovnováze. Možná je na hodnocení ještě příliš brzy, ale v současné době drží Red Bull třetí příčku s desetibodovým náskokem na Williams.
Jaké jsou tedy dojmy v týmu "rudých býků" po dvou úvodních závodech sezóny 2016, co plánují dále a jak vidí své šance? Nejlepší je jít rovnou ke zdroji, proto nechme odpovídat Christiana Hornera.
Christiane, na konci roku jste prožívali ohledně dalšího působení v F1 značnou nejistotu, jak to vypadá nyní?Christian Horner: Myslím, že jsme v podstatně lepší pozici než před 12 měsíci. Dosáhli jsme pokroku v případě pohonné jednotky a pracujeme na šasi s ohledem na změnu pravidel v roce 2017. Hodně se debatuje ohledně situace spojené s agregátem do budoucna. Takže naše vyhlídky jsou hodně odlišné od těch před rokem.
Vyslovil majitel týmu pan Mateschitz nějaké minimální očekávání co se týče výsledků týmu?ChH: Dietrichův názor je od první chvíle velmi konzistentní: chce konkurovat - a bojovat o vítězství. Vnímá situaci tak, že máme skvělý tým a bojujeme o dřívější pozice. Návrat na ně začínáme v tomto roce.
Daniel Ricciardo v Melbourne zajel nejrychlejší kolo závodu. Znamená to, že pohonná jednotka Renault, označená jako TAG Heuer, přes zimu významně posílila, co se týče výkonu?ChH: Melbourne bylo pro nás vysloveně pozitivním závodem. Daniel jel velmi dobře a vůz byl po celou dobu závodu konkurenceschopný. Opotřebení pneumatik bylo také dobré, charakteristika tohoto okruhu nám vyhovuje, protože se zde neklade tak velký důraz na výkon. Několik dalších závodů bude podstatně tvrdších - dokud nebudeme mít zásadní aktualizaci pohonné jednotky.
V této sezóně se očekává mnohem větší svoboda při vývoji motorů. Bude Renault schopen tuto příležitost využít? Dočkáme se letos navýšení výkonu?ChH: Myslím, že k tomu mají všechny předpoklady. Během posledních šesti měsíců začali dělat pokroky. A teď, když mají i svůj vlastní tým, se jejich odhodlání a potřeba ještě zvýšily.
Do jaké míry se Red Bull přímo podílí na vývoji pohonné jednotky?ChH: Byli jsme to my, kdo přivedl Mario Illiena k Renaultu. Jak se zdá, tento vztah funguje velice dobře. Po technické stránce se nijak neúčastníme.
Pracuje Mario Illien na pohonných jednotkách pro tým Renault nebo výlučně pro Red Bull Racing?ChH: Pro oba subjekty stejně. Jde o identické agregáty. Pokud z toho má výhody Renault, platí to i pro TAG Heuer.
Potvrzení nových předpisů pro rok 2017 bylo odloženo až na konec dubna. Co to znamená pro týmy - a kdo bude z tohoto kroku profitovat?ChH: Původní termín byl plánován na konec února, ale protože nikdo není schopen dojít k nějakému rozhodnutí, vše se posunulo na konec dubna. S určitou mírou jistoty, týkající se připravovaných změn, se nyní domnívám, že týmy balancují mezi pravidly 2016 a 2017.
Takže, jaké jsou základní pilíře pro rok 2017?ChH: Vozy budou mít větší přítlak, větší mechanickou přilnavost. Budou vypadat mnohem agresivněji a musí poskytnout pilotům větší výzvu ohledně ovládání. V tomto směru jsme nezašli dostatečně daleko - je to kompromisní řešení - takže uvidíme, co to nakonec přinese. Ale je to pořád lepší, než stát na místě.
Pat Symonds (Williams) prohlásil, že odložené datum bude výhodou pro velké týmy s ohledem na jejich zdroje - což by automaticky pasovalo Red Bull Racing mezi vítěze...ChH: Vždy jsme vítali změny týkající se oblasti šasi. Tým se na takovou výzvu těší. Ale to je oblast vozu, na silnou pohonnou jednotku si ještě musíme počkat.
Zatím jsme viděli, že mladíci u Toro Rosso mohou vaše piloty hodně prohnat. Je specifikace motoru Ferrari z roku 2015 lepší než pohonná jednotka Renault pro letošní rok?ChH: Odhadovali jsme, že rozdíl mezi těmito agregáty bude v Melbourne asi 0,8 vteřiny. Mají dobrý motor a lze vypozorovat výhody z toho plynoucí, zejména v první polovině sezóny. Doufáme, že je do té doby dostihneme.
Ozývají se hlasy, že Max Verstappen je už v sezóně 2017 předurčen k postupu do Red Bull Racing. Jaký je váš odhad: kdo by mu musel udělat místo? ChH: Taková situace je příjemná. Oba piloti Toro Rosso jsou de facto zaměstnanci Red Bullu, stejně jako Kvjat a Ricciardo - a předtím Vettel - a všichni začínali u Toro Rosso. Je neuvěřitelné mít tak úžasný fond skvělých pilotů. Nemusíme se pro několik příštích let zabývat hledáním kvalitního pilota...
... ale je téměř jisté, že na konci sezóny jednomu z pilotů Red Bullu potřesete rukou a řeknete "děkujeme za tvé služby"...ChH: Ale to je jen zdravá konkurence, která od všech pilotů vyžaduje poctivý přístup.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.