Po soužení v roce 2015 se letos Red Bully prozatím zdají být v mnohem lepší rovnováze. Možná je na hodnocení ještě příliš brzy, ale v současné době drží Red Bull třetí příčku s desetibodovým náskokem na Williams.
Jaké jsou tedy dojmy v týmu "rudých býků" po dvou úvodních závodech sezóny 2016, co plánují dále a jak vidí své šance? Nejlepší je jít rovnou ke zdroji, proto nechme odpovídat Christiana Hornera.
Christiane, na konci roku jste prožívali ohledně dalšího působení v F1 značnou nejistotu, jak to vypadá nyní?Christian Horner: Myslím, že jsme v podstatně lepší pozici než před 12 měsíci. Dosáhli jsme pokroku v případě pohonné jednotky a pracujeme na šasi s ohledem na změnu pravidel v roce 2017. Hodně se debatuje ohledně situace spojené s agregátem do budoucna. Takže naše vyhlídky jsou hodně odlišné od těch před rokem.
Vyslovil majitel týmu pan Mateschitz nějaké minimální očekávání co se týče výsledků týmu?ChH: Dietrichův názor je od první chvíle velmi konzistentní: chce konkurovat - a bojovat o vítězství. Vnímá situaci tak, že máme skvělý tým a bojujeme o dřívější pozice. Návrat na ně začínáme v tomto roce.
Daniel Ricciardo v Melbourne zajel nejrychlejší kolo závodu. Znamená to, že pohonná jednotka Renault, označená jako TAG Heuer, přes zimu významně posílila, co se týče výkonu?ChH: Melbourne bylo pro nás vysloveně pozitivním závodem. Daniel jel velmi dobře a vůz byl po celou dobu závodu konkurenceschopný. Opotřebení pneumatik bylo také dobré, charakteristika tohoto okruhu nám vyhovuje, protože se zde neklade tak velký důraz na výkon. Několik dalších závodů bude podstatně tvrdších - dokud nebudeme mít zásadní aktualizaci pohonné jednotky.
V této sezóně se očekává mnohem větší svoboda při vývoji motorů. Bude Renault schopen tuto příležitost využít? Dočkáme se letos navýšení výkonu?ChH: Myslím, že k tomu mají všechny předpoklady. Během posledních šesti měsíců začali dělat pokroky. A teď, když mají i svůj vlastní tým, se jejich odhodlání a potřeba ještě zvýšily.
Do jaké míry se Red Bull přímo podílí na vývoji pohonné jednotky?ChH: Byli jsme to my, kdo přivedl Mario Illiena k Renaultu. Jak se zdá, tento vztah funguje velice dobře. Po technické stránce se nijak neúčastníme.
Pracuje Mario Illien na pohonných jednotkách pro tým Renault nebo výlučně pro Red Bull Racing?ChH: Pro oba subjekty stejně. Jde o identické agregáty. Pokud z toho má výhody Renault, platí to i pro TAG Heuer.
Potvrzení nových předpisů pro rok 2017 bylo odloženo až na konec dubna. Co to znamená pro týmy - a kdo bude z tohoto kroku profitovat?ChH: Původní termín byl plánován na konec února, ale protože nikdo není schopen dojít k nějakému rozhodnutí, vše se posunulo na konec dubna. S určitou mírou jistoty, týkající se připravovaných změn, se nyní domnívám, že týmy balancují mezi pravidly 2016 a 2017.
Takže, jaké jsou základní pilíře pro rok 2017?ChH: Vozy budou mít větší přítlak, větší mechanickou přilnavost. Budou vypadat mnohem agresivněji a musí poskytnout pilotům větší výzvu ohledně ovládání. V tomto směru jsme nezašli dostatečně daleko - je to kompromisní řešení - takže uvidíme, co to nakonec přinese. Ale je to pořád lepší, než stát na místě.
Pat Symonds (Williams) prohlásil, že odložené datum bude výhodou pro velké týmy s ohledem na jejich zdroje - což by automaticky pasovalo Red Bull Racing mezi vítěze...ChH: Vždy jsme vítali změny týkající se oblasti šasi. Tým se na takovou výzvu těší. Ale to je oblast vozu, na silnou pohonnou jednotku si ještě musíme počkat.
Zatím jsme viděli, že mladíci u Toro Rosso mohou vaše piloty hodně prohnat. Je specifikace motoru Ferrari z roku 2015 lepší než pohonná jednotka Renault pro letošní rok?ChH: Odhadovali jsme, že rozdíl mezi těmito agregáty bude v Melbourne asi 0,8 vteřiny. Mají dobrý motor a lze vypozorovat výhody z toho plynoucí, zejména v první polovině sezóny. Doufáme, že je do té doby dostihneme.
Ozývají se hlasy, že Max Verstappen je už v sezóně 2017 předurčen k postupu do Red Bull Racing. Jaký je váš odhad: kdo by mu musel udělat místo? ChH: Taková situace je příjemná. Oba piloti Toro Rosso jsou de facto zaměstnanci Red Bullu, stejně jako Kvjat a Ricciardo - a předtím Vettel - a všichni začínali u Toro Rosso. Je neuvěřitelné mít tak úžasný fond skvělých pilotů. Nemusíme se pro několik příštích let zabývat hledáním kvalitního pilota...
... ale je téměř jisté, že na konci sezóny jednomu z pilotů Red Bullu potřesete rukou a řeknete "děkujeme za tvé služby"...ChH: Ale to je jen zdravá konkurence, která od všech pilotů vyžaduje poctivý přístup.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.