Mnozí si ještě pamatují dohady o oprávněnosti startu Maxe Verstappena v loňském seriálu Grand Prix, týkající se jeho věku. Přes některé eskapády svými výsledky pochybovače přesvědčil a na konci roku posbíral slušnou řádku ocenění.
V některých zemích by ještě musel na uznání plnoletosti čekat, v Holandsku už loni mohl konečně s řidičským průkazem vyrazit na běžné komunikace. Pojďme si s ním probrat, co se mu podařilo v sezóně uplynulé, jaký je jeho názor na současný vůz a co čeká od letošního roku.
Způsobů, jak by se dala vaše loňská sezóna charakterizovat, je několik, ale za vše asi budou hovořit vaše ocenění, která jste na konci roku získal...Max Verstappen: Bylo to vynikající a získané ceny samozřejmě také. Pochopitelně bych je všechny vyměnil za mistrovský titul, ale i tak to byl výborný začátek. Skvělý start, úžasná nováčkovská sezóna. Užíval jsem si to, získal slušný počet bodů a také nemálo zkušeností.
Které z vašich ocenění má pro vás největší význam.MV: Asi bych nad ostatní vyzdvihl Osobnost roku, protože o ní rozhodují lidé.Také ocenění, které jsem obdržel od médií a tisku, mě hodně potěšilo. Ale i cena za nejlepší předjížděcí manévr sezóny...
Váš fanclub během testování pracoval na plné obrátky a je snadné si ho všimnout při každém závodě. Jaký to u vás vyvolává pocit, mít takovou fanouškovskou základnu v tak útlém věku?MV: Snažím se být tak trochu neutrální. Hodně lidí je pozitivně naladěno, já se pokouším stále zlepšovat, kdykoli usednu do auta. To je pro mě důležité, protože pochopitelně se všichni ostatní budou snažit být také lepší, takže mi nezbyde nic jiného, než se ještě posunout před ně.
Před rokem, zhruba ve stejné době, jste byl spíše tichý a do jisté míry nejistý, co se týkalo tvých výhledů... Jak moc se tyto pocity změnily před vstupem do druhé sezóny v F1?MV: Jsem uvolněný a šťastný. Získal jsem během uplynulého roku hodně zkušeností, takže nyní to určitě nebude nijak snadné, ale poradím si určitě lépe, protože už vím, co mohu očekávat. Čekají nás některé nové okruhy, takže bude nutné se tomu přizpůsobit, ale obecně už vím, co mám dělat.
Potkalo vás během první sezóny něco, na co jste se musel zvlášť zaměřit a nechtěl jste, aby se o tom veřejnost dozvěděla?MV: Ne, ničeho takového jsem se nebál. Jen jsem si říkal: "Počkáme a uvidíme, co se stane." A tak jsem přistupoval k závodům. Vždy jsem se snažil odvést to nejlepší čeho jsem byl schopen, proto se mi tak dařilo.
Kdybyste se vrátil zpět o 12 měsíců, jakou byste sám sobě dal radu?MV: Asi bych toho moc neměnil. Ono je vždy snadné říci to či ono. Ale myslím, že v té době, kdy jsem do F1 nastupoval, jsem většinu věcí udělal dobře. Neměl jsem samozřejmě ve srovnání s ostatními piloty tolik zkušeností, něco takového vždy znamená obtížnější začátek, zejména v F1. Ale jak už jsem řekl, myslím, že v průběhu celé sezóny jsem se hodně zlepšil.
Vaše první sezóna byla v mnoha ohledech povedená, cítíte kvůli tomu nějaké velké očekávání nebo dokonce tlak na svou osobu?MV: Ne, opravdu ne. Hodně záleží na vylepšeních, které máte k dispozici a pokud vůz bude dobrý, budu dobrý i já. Myslím, že kdybyste v loňské sezóně posadili do kteréhokoli pilota do Mercedesu, vyhrál by mistrovský titul - každý z nich... Kdybyste někým nahradil Lewise, každý by v tom voze mohl vyhrávat. Hodně proto záleží na technice, jakou máte k dispozici. Musíme počkat a uvidíme, ale máme dobrý vůz, v jeho hodnocení jsem pozitivní, ale musíme počkat, jak dopadne ve srovnání s ostatními týmy.
Můžete nám tedy říci něco o STR11 s rok starým motorem, ale testování z hlediska spolehlivosti a výkonu proběhlo uspokojivě. Jak daleko jste se při vývoji dostali?MV: Řekl bych, že dost daleko. Pracovali jsme na nastavení a dařilo se nám. Pořád zůstává dost práce, ale to myslím čeká i ostatní týmy. Obecně můžeme být s dosaženým pokrokem spokojeni, i když tým i já se chceme ještě dále zlepšovat.
V čem je vůz oproti STR10 lepší?MV: To se dá obtížně popsat. Vzhledem k tomu, že jsme ho připravili poměrně pozdě, chyběl nám k otestování všech komponentů čas. Loni jsme měli více testovacích dnů, to bylo optimální. V tuto chvíli je pro mě těžké to vyjádřit nějakým číslem. Samozřejmě, když se podíváte na dosažené časy, tak jsme se docela dost zlepšili, ale to taky závisí na teplotě trati a dalších okolnostech, například o stupeň měkčí směs. Ale jak jsem uvedl, s pokrokem můžeme být spokojeni, ale chceme víc. Nejen já, ale celý tým.
Jak byste porovnal pohonnou jednotku Ferrari a předchozí Renault?MV: Musíte s ní pracovat poněkud odlišným způsobem. Ale obecně jde všechno hladce a jak jste mohli vidět, spolehlivost byla v té době perfektní. Bude to klíčový bod, protože loni jsme díky nespolehlivosti motorů ztratili poměrně dost bodů. Pokud na váš úkor získávají vaši soupeři body, rozdíl se zvětšuje, proto se na spolehlivost chceme zaměřit už v rané fázo nové sezóny.
Takže souboj Ferrari versus Renault na rovinkách?MV: Během testů jsme vyzkoušeli různá nastavení křídel a mám za to, že to je krok kupředu. Ale opravdu bude lepší počkat a uvidíme v Melbourne, jak dobrý ten krok byl.
Christian Horner naznačil, že s tímto motorem získáváte 0,8 vteřiny. Je to odpovídající odhad nebo jde jenom o pesimismus ohledně pohonné jednotky, kterou bude používat Red Bull?MV: Nevím. Zdá se že to bude asi stejný poměr jako loni. Ale už jsem řekl, že s čísly zacházím raději opatrně.
Franz Tost řekl, že v letošním roce neočekává od Ferrari žádná vylepšení motoru... Jak důležitá bude pro Toro Rosso první část sezóny, pokud k tomu opravdu nedojde?MV: Rozhodně bude zásadní, ale také to bude výzva vylepšit vůz pro zbytek sezóny. Jak jsem podotkl, těšíme se v tuto chvíli velké spolehlivosti a v prvních závodech se pokusíme o nějakou optimalizaci, takže doufám, že nasbíráme o něco více bodů než ostatní týmy.
Když jste jako nováček přišel do F1, bylo těžké říci mezi ostřílenými borci svůj názor? Například během rozhodování při schůzkách pilotů?MV: Myslím, že když si na trati zjednáte respekt a předvedete kvalitní předjížděcí manévry, tak vás začnou brát. Je jasné, že jsem trochu jiná generace, takže jsem s nikým dříve po závodní stránce nepřicházel do styku, nebyli dosud mými soupeři. Nevěděli, co jsem zač a nějakou dobu trvalo, než mě poznali, ale nakonec všechno dopadlo dobře.
Stalo se, že by někdo odmítal vás a vaše názory?MV: Neřekl bych, že odmítali, ale dost jich čekalo, co předvedu, jak proti nim budu bojovat.
Jak se díváte na současnou F1, kdy zoufale hledá nějakou cestu ohledně nových pravidel a snaží se dojít k finální podobě?MV: Mám-li být upřímný, na mě to nezáleží. Když jsem do F1 přišel, musel jsem s vypořádat s tím, co pro mě bylo nové, takže to je pro všechny stejné. Musíme počkat a uvidíme, kam to dojde. Možná se to v dobré obrátí, ale to nikdo neví. Já jsem zásadně pro novinky, nemyslím, že by byly špatné.
Chtěli byste, aby piloti měli při takovém rozhodování větší slovo?MV: Myslím, že by bylo dobré mít z řad těch nejlepších pár zástupců, protože pokud by jich do toho mohlo mluvit všech dvaadvacet... každý může mít odlišný názor.
V čem by se F1 měla zlepšit?MV: Formule 1 je pro mě vrcholem, nic podobného jsem nevyzkoušel. Proto je pro mě těžké říci, co by bylo lepší. Slyšel jsem, že ostatní piloti chtějí rychlejší vozy nebo menší opotřebení pneumatik, ale mají nějaké zkušenosti, které mně chybí, takže je obtížné posoudit, co by se mi líbilo víc. Do jisté míry je to záležitost managementu, ale také o tom být dobrým závodníkem. Nejde jen o to zajet rychlé kolo, ale také používat mozek a mít onu závodní chytrost. To z vás ve finále udělá komplexního pilota.
Obraťme pozornost k roku 2016, jaké jsou vaše cíle v "choulostivé" druhé sezóně ve vaší kariéře?MV: Být zase o něco lepší než loni. Ale to hodně záleží na materiálu, který budu mít k dispozici. Pro mě je v tuto chvíli obtížně dělat nějaké prognózy nebo říci, co očekávám. Po třech závodech už to posoudím lépe, jaká je naše pozice a co můžeme s vozem provést.
Franz Tost si přeje umístění na stupních vítězů...MV: Franz je za všech okolností optimista. Ale to je v pořádku, protože tím tlačí tým kupředu. Také si to přeji, ale zatím počkejme a uvidíme, jak dopadneme v prvních třech závodech. Pokud budeme velmi blízko stupňům vítězů, pak se o ně budu snažit, ale v tomto okamžiku jsem ve svých soudech pořád ještě opatrný.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.