Po roční pauze vyplněné testováním v týmu Ferrari se šestý mexický pilot v historii F1 vrací na závodní dráhu v barvách týmu Haas. Co očekává od nadcházející sezóny a jaké šance přisuzuje sám sobě se dozvíte v následujícím článku.
Jak jste trávil čas "odpočinku", tedy mimo sezónu?Narodil jsem se v Monterey a tam jsem také s rodinou trávil zimní pauzu. Využil jsem ji k odpočinku, ale také jsem pracoval na své fyzické kondici, protože právě tato doba je tou nejlepší k tomu nabrat síly a dobrý rytmus než nastane všechno to cestování. Na mém ranči jsme si také s přáteli užívali při jízdách na motokárách. Celkově vzato to byl velice příjemně strávený čas, který mi před blížící se sezónou dodal spoustu energie.
Co očekáváte od blížících se testů?Předpokládáme, že se nám podaří absolvovat co nejvíce testovacích kol, kolik to jenom bude možné. To je naší prioritou, protože musíme mít jistotu, že budeme schopni analyzovat veškeré problémy a včas je napravit. Bude také zajímavé hrát si vyladěním vozu během zkoušek před prvním závodem. Jsem si jist, že nás čeká spousta práce. Bude nesmírně důležité držet jako tým pospolu a tím dosahovat stále lepších výsledků.
Jak se těšíte na vývoj vozu, na němž budete absolvovat celou sezónu?Poté, co jsem byl rok jenom náhradníkem se cítím plný energie, jsem hodně natěšený. Mám plno idejí a jsem doslova hladový po závodním kokpitu. Vývoj našeho auta pro nás bude od samého počátku zásadní, abychom si potvrdili naše odhodlání, chceme se ujistili se, že jsme udělali svou práci a co nejlepším způsobem připravili vůz na sezónu.
Jak jste se u Ferrari v minulém roce udržoval v kondici "závodního pilota"?Hodně jsem se zaměřil na přípravu. Což bylo v postatě cokoliv, co mě přibližovalo skutečnému závodění. Dost jsem toho najezdil na motokárách, ve Fioranu jsem pilotoval některé starší vozy Ferrari, mnoho dnů jsem strávil na simulátoru. Před každým závodem jsem se snažil naladit svou mysl do takového módu, jako kdybych já sám měl startovat. Takové představy mi pomáhaly udržet mou mysl v pohotovosti. Také jsem celou dobu bedlivě sledoval dění v týmu, hlavně piloty, abych se od nich naučil co nejvíc.
Jak vypadá z vašeho pohledu jedno kolo na trati v Barceloně?Používáme ji pro testování hodně často, během své kariéry jsem na ní odjel asi nejvíc kol. Přijedu do první zatáčky, musím kontrolovat rychlost a také stopu, abych měl potom dobrý nájezd do zatáček 2 a 3. Hlavně kvůli trojce je to zásadní. Před čtvrtou zatáčkou jdu ostře na brzdy, abych se do ní vešel. Výjezd je poněkud delší, hodně náročný na zadní pneumatiky. Pak následuje zatáčka 5, poněkud z kopce, poměrně pomalá, kvůli brzdění do ní není dobře vidět, proto je podstatné neminout apex. Sedmička je velice ostrá. Zrychlují ji obrubníky, ale toho si naplno všimnete, až když budete v ní. Devítka je na kopci, po maličkém přibrzdění jdu na plný plyn. Výjezd je trochu "na oči" a vůz tu často plave, ovlivněn výkonem. Od zatáčky 10 najíždím do sektoru, hodně náročného na pneumatiky. Jsou už dost zahřáté ze dvou předchozích, takže poslední je důležité místo, na kterém se dá hodně vydělat, ale stejně také ztratit. Je to podle mě nejtechničtější část trati.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.