Frédéric Vasseur je stálicí mezi vedoucími postavami motorsportu už více než po jedno desetiletí. Díky svému působení v týmu ART Grand Prix je jeho osoba důležitá v rozvoji kariér pilotů jako Lewis Hamilton, Nico Rosberg nebo Valtteri Bottas.
Tituly týmu ART přiváželi v kategorii GP2 Nico Rosberg (2005) i Lewis Hamilton (2006). Podobné úspěchy sklízeli v GP3 Mexičan Esteban Gutiérrez (2010) a jeho následovník Valtteri Bottas (2011). Pokud bychom si dělali obvyklé čárky, tak ART a jeho předchůdce ASM pod Vasseurovým vedením dobylo 51 z 80 závodů F3 Euro Series (2004-2009) a všichni šampioni se rekrutovali z této stáje - ona šestice vyhrávala v tomto pořadí: Jamie Green, Lewis Hamilton, Paul di Resta, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg a Jules Bianchi.
Dejme tedy prostor Vasseurovi, novému závodnímu řediteli Renaultu, aby nám řekl něco bližšího o chystaném útoku francouzské značky na výsluní.
V krátké době vás čeká poměrně velký počet změn. Jak se vám je daří zvládat?
Máme plán a ten musíme naplnit během tří sezón. Nejdříve je třeba vybudovat tým jako jednolitou organizaci a ujistit se, že všichni dobře spolupracují. Naší prioritou je zajistit, aby všechno šlo hladce. Nechci se zaměřit jen na určitý proces, vím, že musíme usilovat rovněž o úspěchy a to co nejrychleji. Není toho opravdu málo.
Renault se účastní závodů v F1 déle než 40 let, existuje tu skutečná kultura závodění, o čemž se můžeme každý den ve Viry-Châtillon ujišťovat. V Enstone je to stejné, můžeme na to být velmi hrdí. Moje první návštěva Enstone mi ukázala skutečnou vazbu k Renaultu, někteří lidé ještě spolupracovali s týmem v období, kdy Fernando Alonso vyhrál šampionát. Máme velice silné základy pro vybudování následných úspěchů.
Ve Formuli 1 se představíte poprvé, jak se těšíte?
To je pravda, ale už jsem nějakou dobu působil v juniorských kategoriích, takže jsem vlastně jenom čekal, až budu nabyté zkušenosti získané v průběhu mnoha let zúročit právě v F1. Je to pro mě nová zkušenost, ale závody jsou pořád závody a cíl je pokaždé stejný. Potřeba vítězit nebere ohled na rozdílné kategorie.
Co nakonec vedlo k rozhodnutí angažovat Kevina Magnussena?
Kevin je příkladem dobrého poměru zkušenosti a mládí. Absolvoval velice slušnou sezónu v F1 u McLarenu (2014) a také prokázal své schopnosti v kategoriích, jako je Formule Renault 3.5. Dokáže vyhrávat závody i šampionáty a je opravdu talentovaný. Nedostatek absolvovaných kilometrů v loňském roce ho může jen motivovat a určitě vyvine nemalé úsilí, aby se opět do závodního procesu vrátil. Je to pro nás důležité, protože víme, že ročník 2016 nebude vůbec jednoduchý. Je nám jasné, na jakém bodě začínáme a potřebujeme motivované piloty jako je Kevin, aby nám v naší tvrdé práci pomohli.
Bude to také velká výzva pro nováčka Palmera?
Jolyon postoupil z pozice testpilota soukromého týmu, teď bude pilotovat vůz týmu, který už v F1 nasbíral mnoho zkušeností. Je otevřený přijímání nových poznatků a je známo, že v roce 2014 získal titul v sérii GP2. To se může pozitivně odrazit do výsledků na trati. Bude to jeho nováčkovská sezóna, ale také víme, co takový rookie může týmu přinést, proto jsme spokojeni, že ho máme v našem kokpitu.
Testovat pro vás bude jeden ze špičkových mladých francouzských pilotů, Esteban Ocon. Jaký to je pocit, mít ho rovněž v týmu?
Esteban je šampionem GP3 a porazil Maxe Verstappena v evropském šampionátu F3 (2014). Považuji ho za jednoho z nejúspěšnějších mladíků za poslední roky. Má před sebou skvělý rok na pozici třetího pilota a náhradníka, stejně jako další programy u Mercedesu. Pro něj to je velká příležitost a my za značce Mercedes-Benz děkujeme za podporu, i ze strany Genii, věřím že svůj talent a schopnosti prokáže.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.