Frédéric Vasseur je stálicí mezi vedoucími postavami motorsportu už více než po jedno desetiletí. Díky svému působení v týmu ART Grand Prix je jeho osoba důležitá v rozvoji kariér pilotů jako Lewis Hamilton, Nico Rosberg nebo Valtteri Bottas.
Tituly týmu ART přiváželi v kategorii GP2 Nico Rosberg (2005) i Lewis Hamilton (2006). Podobné úspěchy sklízeli v GP3 Mexičan Esteban Gutiérrez (2010) a jeho následovník Valtteri Bottas (2011). Pokud bychom si dělali obvyklé čárky, tak ART a jeho předchůdce ASM pod Vasseurovým vedením dobylo 51 z 80 závodů F3 Euro Series (2004-2009) a všichni šampioni se rekrutovali z této stáje - ona šestice vyhrávala v tomto pořadí: Jamie Green, Lewis Hamilton, Paul di Resta, Romain Grosjean, Nico Hülkenberg a Jules Bianchi.
Dejme tedy prostor Vasseurovi, novému závodnímu řediteli Renaultu, aby nám řekl něco bližšího o chystaném útoku francouzské značky na výsluní.
V krátké době vás čeká poměrně velký počet změn. Jak se vám je daří zvládat?
Máme plán a ten musíme naplnit během tří sezón. Nejdříve je třeba vybudovat tým jako jednolitou organizaci a ujistit se, že všichni dobře spolupracují. Naší prioritou je zajistit, aby všechno šlo hladce. Nechci se zaměřit jen na určitý proces, vím, že musíme usilovat rovněž o úspěchy a to co nejrychleji. Není toho opravdu málo.
Renault se účastní závodů v F1 déle než 40 let, existuje tu skutečná kultura závodění, o čemž se můžeme každý den ve Viry-Châtillon ujišťovat. V Enstone je to stejné, můžeme na to být velmi hrdí. Moje první návštěva Enstone mi ukázala skutečnou vazbu k Renaultu, někteří lidé ještě spolupracovali s týmem v období, kdy Fernando Alonso vyhrál šampionát. Máme velice silné základy pro vybudování následných úspěchů.
Ve Formuli 1 se představíte poprvé, jak se těšíte?
To je pravda, ale už jsem nějakou dobu působil v juniorských kategoriích, takže jsem vlastně jenom čekal, až budu nabyté zkušenosti získané v průběhu mnoha let zúročit právě v F1. Je to pro mě nová zkušenost, ale závody jsou pořád závody a cíl je pokaždé stejný. Potřeba vítězit nebere ohled na rozdílné kategorie.
Co nakonec vedlo k rozhodnutí angažovat Kevina Magnussena?
Kevin je příkladem dobrého poměru zkušenosti a mládí. Absolvoval velice slušnou sezónu v F1 u McLarenu (2014) a také prokázal své schopnosti v kategoriích, jako je Formule Renault 3.5. Dokáže vyhrávat závody i šampionáty a je opravdu talentovaný. Nedostatek absolvovaných kilometrů v loňském roce ho může jen motivovat a určitě vyvine nemalé úsilí, aby se opět do závodního procesu vrátil. Je to pro nás důležité, protože víme, že ročník 2016 nebude vůbec jednoduchý. Je nám jasné, na jakém bodě začínáme a potřebujeme motivované piloty jako je Kevin, aby nám v naší tvrdé práci pomohli.
Bude to také velká výzva pro nováčka Palmera?
Jolyon postoupil z pozice testpilota soukromého týmu, teď bude pilotovat vůz týmu, který už v F1 nasbíral mnoho zkušeností. Je otevřený přijímání nových poznatků a je známo, že v roce 2014 získal titul v sérii GP2. To se může pozitivně odrazit do výsledků na trati. Bude to jeho nováčkovská sezóna, ale také víme, co takový rookie může týmu přinést, proto jsme spokojeni, že ho máme v našem kokpitu.
Testovat pro vás bude jeden ze špičkových mladých francouzských pilotů, Esteban Ocon. Jaký to je pocit, mít ho rovněž v týmu?
Esteban je šampionem GP3 a porazil Maxe Verstappena v evropském šampionátu F3 (2014). Považuji ho za jednoho z nejúspěšnějších mladíků za poslední roky. Má před sebou skvělý rok na pozici třetího pilota a náhradníka, stejně jako další programy u Mercedesu. Pro něj to je velká příležitost a my za značce Mercedes-Benz děkujeme za podporu, i ze strany Genii, věřím že svůj talent a schopnosti prokáže.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.