Získal třetí mistrovský titul, ale také vyvolal nemalé reakce svými výkony v závěru sezóny. Až zbytečně mnoho se řeší jeho soukromý život, i když i v tomto směru se dá říci, že podobně jako kdysi u Jackie Stewarta může jít o propracovanou strategii.
Některé své postoje Lewis Hamilton vysvětlil v rozhovoru, který poskytl čínské agentuře Xinhua. V podstatě jenom potvrdil, že je závodníkem každým coulem, ostatní problémy rád přenechá fundovanějším osobám.
Lewis Hamilton: Oh, Čína... rád o ní slyším, víte proč? Kvůli čínským fanouškům, je jich opravdu hodně a jsem za jejich podporu vděčný.
Takže se o budoucnost F1 v Číně nebojíte?
LH: S ohledem na masivní podporu, které se mi dostává, jsou zde určitě dobré vyhlídky; v Číně je skvělá trať a proto doufám, že tu Formule 1 bude pokračovat. Je opravdu skvělé vidět takové množství lidí, kteří jsou naším sportem fascinováni. Jak jsem řekl - vynikající trať a výborní fanoušci, to je ideální kombinace. Domnivám se, že v Číně je pro F1 velký potenciál.
Bernie Ecclestone, největší akcionář F1, je tímto sportem znuděn - aspoň to tak v sezóně, kdy jste získal třetí titul, vypadalo...
LH: Proč by se měl nudit?
Vzhledem k tomu, že váš tým vyhrál téměř každý závod. Možná mu chybí přítomnost opravdového soupeře pro Mercedes?
LH: Já se tedy rozhodně vůbec nenudil. Myslím, že každý závod je výzvou a nikdy nevíte, kdo vyhraje.
To si děláte legraci?
LH: Ani v nejmenším - protentokrát. Bernie sice něco naznačil, ale pokud se nudí teď, tak musel to samé prožívat před nějakými dvaceti nebo třiceti lety. Musel se nudit, když bylo na špici Ferrari, když dominoval Renault, když kraloval McLaren. Mercedes získal titul zatím jen dvakrát po sobě, ne čtyřikrát nebo pětkrát. Když Ecclestone říká takové věci, nepřináší to F1 vůbec nic dobrého.
Takže se raději budete trochu nudit nebo zvolíte cestu, na jakou se Formule 1 nyní chystá?
LH: Pokud mám být upřímný, jsem závodník. Mám rád závodění a nelíbí se mi příliš mnoho pravidel. Vždy se rozhodujeme, ale od chvíle, kdy jsem začal působit v F1 tento sport příliš mnoho atraktivity nepřibral. Tak si ho užívám takový, jaký je. Já osobně těžko pravidla nebo předpisy změním. Nakonec není žádným tajemstvím, že dávám přednost opravdovému závodění namísto dodržování předpisů, které nám předjíždění ztěžují, nebo, dejme tomu, nutí nás závodit "normálně".
Jaké jsou vaše cíle pro příští ročník? Vyhrál jste titul dvakrát po sobě, pořád máte stejné ambice?
LH: Vím, že se na příští rok opravdu intenzivně soustředím. Kdybych vyhrál i závody poté, co jsem získal mistrovský titul, tak by se z toho nedělal takový případ. Těším se na příští sezónu a jsem odhodlaný opět vyhrávat.
Už jste to naznačil, Nico Rosberg vyhrál poslední tři závody sezóny...
LH: ... pro nikoho není jednoduché prohrát, takže ani pro mě ne. Ale před novou sezónou se cítím plný energie a velmi ambiciózní. Přes zimu na sobě budu tvrdě pracovat, aby mi vůz lépe vyhovoval. Jestliže jsem v posledních závodech nedokázal vyhrávat, tak mi to možná přináší o důvod víc, proč cítím tolik energie do ročníku 2016. Ale jsem si jist, že kdybych ty poslední závody vyhrál, bylo by to prakticky stejné.
S Rosbergem jste před lety byli přátelé, teď to vypadá, že se situace změnila - stali se z vás soupeři mající vzájemné problémy.
LH: Chcete-li to říci upřímně, mít v týmu dva piloty bojující mezi sebou je inspirativní. Co se týče našeho přátelství, mohu říci jen tolik: jako děti jsme kamarádili, to je vše. V posledních letech jsme přátelé nebyli, jak se plno lidí snaží tvrdit, prostě to není ten případ. Nemusíme být přáteli, ale je třeba, abychom pracovali společně pro Mercedes a odváděli pro něj osobní maximum. Pokud jde o mě a Nica - nechodíme spolu na večírky ani do kina, protože jsme přirozeně rivalové, jeden chce porazit toho druhého. Až jednou nebudeme závodit, tak se všem těm zmatkům a našim ambicím můžeme zasmát. Teď je ale situace jiná.
Toto Wolff, šéf Mercedesu, vás oba jasně upozornil, že vaše rivalita musí zůstat v určitých mezích. Může to mít vliv na týmového ducha - jedna skupina bojuje proti druhé, Mercedes musí přehodnotit svou strategii, když má dva tak silné piloty. Rosberg řekl, že je Wolffovi vděčný, že nadále trvá na strategii dvou rovnocenných pilotů.
LH: S tím souhlasím, je to snad poprvé, co jsme se s Nicem v tomto roce shodli. Je nutné zachovat v týmu vítěznou atmosféru. Nejde v pravém slova smyslu o rodinný podnik, není to žádná zábava, oba máme z dlouhodobého hlediska k Mercedesu svou odpovědnost.
Posiluje vás přítomnost stejně silného soupeře nebo byste byl raději jasná jednička?
LH: Rozhodně potřebuji soupeře, jinou cestu bych nevolil. Pomáhá mi být pod tlakem, dělá mě to silnějším, tak to cítím. Oba můžeme být rádi, že působíme v týmu jako Mercedes, protože nám poskytuje možnost závodit na takové úrovni. Ve finále chceme oba vyhrávat, v posledních dvou letech jsem byl úspěšnější já.
Nebylo by pro váš tým ještě víc inspirující, kdyby se nějaký soupeř rekrutoval z jiného týmu? Lidé očekávají, že se to povede Ferrari a mohl by se připojit i Renault.
LH: Každý silný tým zvýší potenciál F1. To platí v každém sportu, potřebujete konkurenci. V F1 jsme měli období, kdy mohl vyhrát kterýkoli pilot z pěti týmů, to je přesně to, co bychom potřebovali a měli mít.
Z obecného hlediska, nebojíte se o budoucnost F1, protože existuje mnoho odborných názorů, že je příliš drahá a kvůli tomu klesá počet týmů, takže se vytrácí i konkurence?
LH: Nebojím se z jednoho prostého důvodu. Není to mojí starostí. Já se na tomto představení pouze podílím. Takže se o takové věci nestarám. Pan Ecclestone vytvořil něco velmi zvláštního. To neznamená, že se F1 nemůže učit od ostatních odvětví, možná je příliš uzavřená pro nápady zvenčí, měla by se víc otevřít. Zaujmout obecné stanovisko k ostatním návrhům, nebo se na ně aspoň podívat a posoudit je.
Co je těžší, dostat se na vrchol nebo se na něm udržet?
LH: Rozhodně se dostat na vrchol.
Ale mnoho vynikajících sportovcí má odlišný názor, tvrdí, že zůstat na špici je podstatně složitější kvůli mnoha ambiciózním soupeřům.
LH: Když jsem se v současné době vrátil na vrchol, bylo pro mě podstatně lehčí tam zůstat, než vyhrát vůbec první závod - to už je 22 let. A to je hodně dlouhá doba.
Když se ohlédnete na své dětské sny, cítíte se dnes šťastný?
LH: Nelze popsat pocit, jaký se ve vás rozlévá, když dostanete svou první trofej za vítězství. Bylo to něco, o čem jsem od dětství snil. Cítíte hluboké štěstí, což byl můj případ - ano, lze říci, že jsem šťastný.
Není to tak dávno, co se v motoristickém sportu objevila nová kategorie Formule E. Elektricky poháněné vozy bez pohonných hmot - uměl byste si představit, že byste se tohoto seriálu zúčastnil?
LH: Vzhledem k nedostatku času jsem nebyl doposud schopen tyto závody sledovat. Ale pokud se mě zeptáte jako pilota Formule 1, tak v této chvíli jsem stoupencem hluku a tradičního palivového odéru.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.