ROZHOVOR: Francouzský pilot se po Soči musel vyrovnat s nepříjemnou okolností v podobě zničeného monopostu, ale vyhlíží k závodu v texaském Austinu s optimismem. Zcela určitě chce také Američanům prokázat, že bude pro tým Haas dobrou posilou.
V Soči jste prodělal opravdu dost velkou nehodu, jak se s odstupem času cítíte?S ohledem na sílu nárazu je to opravdu dobré. Měl jsem dokonce zlomenou sedačku. Už jsem popisoval, jak jsem se blížil ke zdi, dal ruce z volantu a zavřel oči. Veškeré bezpečnostní zařízení ve voze fungovala, takže děkuji dílem firmě Bell, HANS, okruhu, FIA, traťovým maršálům, zdravotnickému personálu a také Enstone. A samozřejmě týmu, který musel posbírat všechny střípky mého monopostu a dát ho zase dohromady.
Jak jste viděl své šance s ohledem na vývoj závodu? Určitě jsem měl šanci bodovat, a to i poté, co jsem musel v prvním kole zajet do boxů k výměně předního křídla.
V USA asi budete nyní trávit poněkud více času, jaký na vás dělá dojem?Úžasná země, je tu mnoho věcí, které stojí za pozornost. Lidé jsou velmi přátelští a skutečně to vypadá jako země neomezených možností. Určitě mě tu v budoucnu čeká velká příležitost.
A co Austin?V tuto chvíli je to část Ameriky, kterou asi znám nejlépe a na toto místo - stejně jako můj tým - se opravdu rádi vracíme. Ale těším se na to, že brzy poznám daleko větší část Ameriky, a doufám, že se mi to brzy vyplní.
Co si myslíte o samotném okruhu?Je skvělý, už když jsem si ho procházel poprvé v roce 2012, říkal jsem si Wow! Výjezd k první zatáčce je opravdu něco, co nám v autě poskytuje skutečný zážitek. Myslím, že je bezpochyby dobře navržen, působí vyváženě, výrazně se tu projevuje místní charakter, v Austinu je vynikající i doprovodný program a přístup fanoušků.
Jaké problémy se dají na okruhu očekávat?Už jsem podotkl, že je vyvážený, vstřícný k nastavení vozu. Při premiéře bylo důležité najít úroveň přítlaku, to samé nás pak čekalo i v dalších ročnících a stejné to bude i teď. Je potěšitelné, že se Austin v kalendáři posunul o něco dopředu, takže se dá očekávat teplejší počasí. To bude z mnoha důvodů lepší, především to pomůže k zahřátí pneumatik a jejich přilnavosti. Přítlak, to je něco, s čím jsme v minulosti v Austinu bojovali, takže vyšší teplota trati a závodní stop by nám mohly pomoci.
Je pravda, že si chcete přijet do Austinu na svém Harley-Davison?Jednou přijedu, ale letos to nebude. Jeden jsem si půjčil loni před závodem a bylo prostě skvělé, projet se na něm. Jeden takový stroj vlastním a opravdu se mi líbí. Je to pochopitelně kultovní značka a tak by bylo skvělé se na něm projet v jeho domovské zemi. Myslím, že by bylo opravdu úžasné, kdyby na něm každý pilot jel předváděcí kolo.
Čím se může F1 ještě více přiblížit Americe?Od svého návratu do Austinu je tu formule 1 stále populárnější. Více se o ní mluví, dokonce nejen o místním závodě, ale i o několika ostatních, také jsme se bavili o závodech v USA a čím se liší. A americký tým by zájmu měl přispět, zvláště s francouzským pilotem.
Co očekáváte od posledních závodů sezóny 2015?Je zvláštní, jak rychle tahle sezóna utekla, i když se to místy zdálo dlouhé a občas namáhavé. Austin, Mexiko, Brazílie, Abú Dhabí - a konec. Plyne to mílovými kroky. Samozřejmě se budu snažit, aby Lotus prožil co nejlepší finále.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.