ROZHOVOR: Francouzský pilot se po Soči musel vyrovnat s nepříjemnou okolností v podobě zničeného monopostu, ale vyhlíží k závodu v texaském Austinu s optimismem. Zcela určitě chce také Američanům prokázat, že bude pro tým Haas dobrou posilou.
V Soči jste prodělal opravdu dost velkou nehodu, jak se s odstupem času cítíte?S ohledem na sílu nárazu je to opravdu dobré. Měl jsem dokonce zlomenou sedačku. Už jsem popisoval, jak jsem se blížil ke zdi, dal ruce z volantu a zavřel oči. Veškeré bezpečnostní zařízení ve voze fungovala, takže děkuji dílem firmě Bell, HANS, okruhu, FIA, traťovým maršálům, zdravotnickému personálu a také Enstone. A samozřejmě týmu, který musel posbírat všechny střípky mého monopostu a dát ho zase dohromady.
Jak jste viděl své šance s ohledem na vývoj závodu? Určitě jsem měl šanci bodovat, a to i poté, co jsem musel v prvním kole zajet do boxů k výměně předního křídla.
V USA asi budete nyní trávit poněkud více času, jaký na vás dělá dojem?Úžasná země, je tu mnoho věcí, které stojí za pozornost. Lidé jsou velmi přátelští a skutečně to vypadá jako země neomezených možností. Určitě mě tu v budoucnu čeká velká příležitost.
A co Austin?V tuto chvíli je to část Ameriky, kterou asi znám nejlépe a na toto místo - stejně jako můj tým - se opravdu rádi vracíme. Ale těším se na to, že brzy poznám daleko větší část Ameriky, a doufám, že se mi to brzy vyplní.
Co si myslíte o samotném okruhu?Je skvělý, už když jsem si ho procházel poprvé v roce 2012, říkal jsem si Wow! Výjezd k první zatáčce je opravdu něco, co nám v autě poskytuje skutečný zážitek. Myslím, že je bezpochyby dobře navržen, působí vyváženě, výrazně se tu projevuje místní charakter, v Austinu je vynikající i doprovodný program a přístup fanoušků.
Jaké problémy se dají na okruhu očekávat?Už jsem podotkl, že je vyvážený, vstřícný k nastavení vozu. Při premiéře bylo důležité najít úroveň přítlaku, to samé nás pak čekalo i v dalších ročnících a stejné to bude i teď. Je potěšitelné, že se Austin v kalendáři posunul o něco dopředu, takže se dá očekávat teplejší počasí. To bude z mnoha důvodů lepší, především to pomůže k zahřátí pneumatik a jejich přilnavosti. Přítlak, to je něco, s čím jsme v minulosti v Austinu bojovali, takže vyšší teplota trati a závodní stop by nám mohly pomoci.
Je pravda, že si chcete přijet do Austinu na svém Harley-Davison?Jednou přijedu, ale letos to nebude. Jeden jsem si půjčil loni před závodem a bylo prostě skvělé, projet se na něm. Jeden takový stroj vlastním a opravdu se mi líbí. Je to pochopitelně kultovní značka a tak by bylo skvělé se na něm projet v jeho domovské zemi. Myslím, že by bylo opravdu úžasné, kdyby na něm každý pilot jel předváděcí kolo.
Čím se může F1 ještě více přiblížit Americe?Od svého návratu do Austinu je tu formule 1 stále populárnější. Více se o ní mluví, dokonce nejen o místním závodě, ale i o několika ostatních, také jsme se bavili o závodech v USA a čím se liší. A americký tým by zájmu měl přispět, zvláště s francouzským pilotem.
Co očekáváte od posledních závodů sezóny 2015?Je zvláštní, jak rychle tahle sezóna utekla, i když se to místy zdálo dlouhé a občas namáhavé. Austin, Mexiko, Brazílie, Abú Dhabí - a konec. Plyne to mílovými kroky. Samozřejmě se budu snažit, aby Lotus prožil co nejlepší finále.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.