Devětadvacetiletý Francouz se do Suzuky vrací rád, zaznamenal tu jedno pódiové umístění (2013) a ve své dosavadní kariéře tu odkroužil nejvíc kol na vedoucí pozici. I na to vzpomínal v rozhovoru před Grand Prix Japonska.
Proč máte Grand Prix Japonska v takové oblibě?
Suzuka je asi mojí nejoblíbenější tratí v šampionátu, má to hned několik důvodů. Především je to rok 2013, kdy jsem tu 26 kol vedl. Hodně se mi líbí také proto, že je pro pilota velkou výzvou, také tu jsou nadšení fanoušci. Není tu jediná zatáčka, která by neměla svá úskalí. Po objetí jednoho kola v Suzuce cítím, že jsem byl podroben skutečnému testu a mohu být hrdý, že jsem ze sebe vydal maximmum.
Čím je Suzuka specifická?
Je to ten typ trati, na které se můžete pořád zlepšovat, i když jde třeba o maličkosti. V tomto směru jde o speciální okruh. Po každém sektoru si můžete na chvíli vydechnout... ale ne nadlouho. Nejsou tu žádná místa pro případné chyby, únikové zóny jsou relativně malé, dráha poměrně úzká, zejména na vrcholu celé trati. Prostě to tu miluju. Každý metr Suzuky je zvláštní a současně výzvou. Zatáčka Spoon je fantastická, projet ji vozem F1 je opravdu vzrušující.
Kde se na Suzuce nejlépe předjíždí?
Je tu pár dobrých míst, třeba v první zatáčce, ale pouze tehdy, pokud se vám podaří dobře vyjet z poslední šikany. Ale asi nejlépe to funguje v šikaně samotné, po dlouhé rovince a průjezdu oblouku 130R. Pokud se udržíte v závěsu soupeře před sebou, můžete ho předjet na brzdy. Malá šance je také ve vlásence a možná bych se odvážil i ve Spoon, ale to už vyžaduje určitou statečnost a musíte se spolehnout na pilota před vámi, že bude spolupracovat. Jak jsem řekl, je to úzká trať a předjetí vůbec není snadné, ale je to když se vám nějaký manévr povede, určitě budete cítit velké uspokojení.
Vraťme se ještě ke Grand Prix Japonska jako takové...
Je potřeba zmínit fanoušky. Jsou zvláštní, jedineční. Mám za to, že Suzuka je jediným závodem v šampionátu, kam přijedete ve čtvrtek a tribuny jsou téměř plné. Všichni zůstanou na svých místech, dokud neopustíme okruh. Jsou prostě skvělí, loajální a velmi dobře informovaní o našem sportu. Mají to zakotveno ve své kultuře, nelze si představit, že by se tu Grand Prix nekonala. Závodit se tam musí, už jenom proto, abych od fanoušků pokaždé dostal svého mini-Romaina. Fantastické.
Jak bude trať vyhovovat Renaultu E23?
Suzuka upozorní na dobré aspekty podvozku, bude to určitě lepší místo pro využití předností našeho šasi než v předchozím závodě. První sektor dovoluje dosáhnout jistého rozdílu, takže chce to jet opravdu na maximum.
Co byste ještě řekl ke Grand Prix Singapuru?
Pokoušeli jsme se o strategii, která nezafungovala. Ono se to později snadno říká, že pokud by všechno fungovalo, byli bychom spokojeni. Jako tým jsme odvedli dobrou práci, podařilo se během víkendu vylepšit vůz a kvalifkace po několika těžkých předchozích pokusech byla celkem dobrá. Závod byl těžký, snažili jsme se jak to jen bylo možné, ale bohužel to pro nás nedopadlo dobře. Chci proto věřit, že v Japonsku naši bodovou sbírku rozšíříme.
Kdy můžeme očekávat vaše rozhodnutí, co bude v roce 2016?
Brzy.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.