Devětadvacetiletý Francouz se do Suzuky vrací rád, zaznamenal tu jedno pódiové umístění (2013) a ve své dosavadní kariéře tu odkroužil nejvíc kol na vedoucí pozici. I na to vzpomínal v rozhovoru před Grand Prix Japonska.
Proč máte Grand Prix Japonska v takové oblibě?
Suzuka je asi mojí nejoblíbenější tratí v šampionátu, má to hned několik důvodů. Především je to rok 2013, kdy jsem tu 26 kol vedl. Hodně se mi líbí také proto, že je pro pilota velkou výzvou, také tu jsou nadšení fanoušci. Není tu jediná zatáčka, která by neměla svá úskalí. Po objetí jednoho kola v Suzuce cítím, že jsem byl podroben skutečnému testu a mohu být hrdý, že jsem ze sebe vydal maximmum.
Čím je Suzuka specifická?
Je to ten typ trati, na které se můžete pořád zlepšovat, i když jde třeba o maličkosti. V tomto směru jde o speciální okruh. Po každém sektoru si můžete na chvíli vydechnout... ale ne nadlouho. Nejsou tu žádná místa pro případné chyby, únikové zóny jsou relativně malé, dráha poměrně úzká, zejména na vrcholu celé trati. Prostě to tu miluju. Každý metr Suzuky je zvláštní a současně výzvou. Zatáčka Spoon je fantastická, projet ji vozem F1 je opravdu vzrušující.
Kde se na Suzuce nejlépe předjíždí?
Je tu pár dobrých míst, třeba v první zatáčce, ale pouze tehdy, pokud se vám podaří dobře vyjet z poslední šikany. Ale asi nejlépe to funguje v šikaně samotné, po dlouhé rovince a průjezdu oblouku 130R. Pokud se udržíte v závěsu soupeře před sebou, můžete ho předjet na brzdy. Malá šance je také ve vlásence a možná bych se odvážil i ve Spoon, ale to už vyžaduje určitou statečnost a musíte se spolehnout na pilota před vámi, že bude spolupracovat. Jak jsem řekl, je to úzká trať a předjetí vůbec není snadné, ale je to když se vám nějaký manévr povede, určitě budete cítit velké uspokojení.
Vraťme se ještě ke Grand Prix Japonska jako takové...
Je potřeba zmínit fanoušky. Jsou zvláštní, jedineční. Mám za to, že Suzuka je jediným závodem v šampionátu, kam přijedete ve čtvrtek a tribuny jsou téměř plné. Všichni zůstanou na svých místech, dokud neopustíme okruh. Jsou prostě skvělí, loajální a velmi dobře informovaní o našem sportu. Mají to zakotveno ve své kultuře, nelze si představit, že by se tu Grand Prix nekonala. Závodit se tam musí, už jenom proto, abych od fanoušků pokaždé dostal svého mini-Romaina. Fantastické.
Jak bude trať vyhovovat Renaultu E23?
Suzuka upozorní na dobré aspekty podvozku, bude to určitě lepší místo pro využití předností našeho šasi než v předchozím závodě. První sektor dovoluje dosáhnout jistého rozdílu, takže chce to jet opravdu na maximum.
Co byste ještě řekl ke Grand Prix Singapuru?
Pokoušeli jsme se o strategii, která nezafungovala. Ono se to později snadno říká, že pokud by všechno fungovalo, byli bychom spokojeni. Jako tým jsme odvedli dobrou práci, podařilo se během víkendu vylepšit vůz a kvalifkace po několika těžkých předchozích pokusech byla celkem dobrá. Závod byl těžký, snažili jsme se jak to jen bylo možné, ale bohužel to pro nás nedopadlo dobře. Chci proto věřit, že v Japonsku naši bodovou sbírku rozšíříme.
Kdy můžeme očekávat vaše rozhodnutí, co bude v roce 2016?
Brzy.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.