Zástupce šéfa týmu Federico Gastaldi pracuje v Lotusu od roku 2010, na svou pozici postoupil loni. V rozhovoru se zaměřuje na šance svého týmu a jeho cílů před letní přestávkou. a zamýšlí se nad dalšími aspekty změn v F1.
Jaké jsou vaše pocity před odjezdem do Budapešti?Těšíme se tam, měla by to být fantastická událost. Myslím, že se závod každoročně posunuje o kousek kupředu. Má na tom zásluhu i Bernie Ecclestone, který sem před lety F1 přivedl, entusiasmus našeho přítele, manažera Thomase Franka a nyní Tamáse Rohonyiho. Navíc, Budapešť je krásné město a závod je už v kalendáři F1 tradicí.
Čím je maďarská Grand Prix tak populární?Skvělý závod na skvělém místě. Hungaroring je svou povahou pro piloty opravdovou výzvou, proto si cení výsledku víc než u jiných Grand Prix. Viděli jsme tu piloty jako Ayrton Senna, Thierry Boutsen, Michael Schumacher, Nigel Mansell, Damon Hill či Fernando Alonso, kteří dokázali nadchnout tisíce diváků a vtiskli tomuto místu skutečné kouzlo F1. Také fanoušci jsou nadšení městem, je to pokladnice s mnoha památkami.
Vraťme se nyní ještě jednou ke Grand Prix Velké Británie...Byl to pro nás nešťastný závod, protože oba naše vozy záhy odpadly. Když se podíváme na víkend vcelku, nebyli jsme schopni potvrdit tempo, kterého jsme dosahovali v jiných závodech. Budapešť by měla prokázat, jestli to bylo jen charakteristikou Silverstone nebo jestli se soupeři posunuli před nás. Závodní víkend jako takový byl fantastický a organizátorům je nutno vyslovit pochvalu, také fanouškům za jejich nadšení a podporu. Byl to z jejich strany pádný důkaz pro všechny zvěstovatele zániku našeho sportu.
Co víc by měly udělat týmy F1, aby pomohly organizátorům závodů F1?Náš sport prochází obdobím přehodnocování, jakmile dojdeme k nějakým rozhodnutím, musí to mít dobrý dopad. Mohu k té problematice zaujmout postoj ze strany promotéra nebo člověka fungujícího v týmu, mám o tom velice dobrý přehled. Myslím, že bychom se měli zaměřit víc na vlastní podporu našeho sportu, vytvořit užší vztah mezi týmy a pořadateli, abychom byli na stejně vlně. Existuje hodně věcí, které pro organizátory můžeme udělat, jen bych dodal, aby se "nebáli zeptat". Pak můžeme vykonat opravdu hodně.
Emerson Fittipaldi se vyjádřil, že piloti se mění v robotoy, co na to říkáte?Chápu, co tím Emerson myslel, ale rovněž chci říci, že my jako tým jsme nikdy nezakazovali našim pilotům, aby mysleli. Jsou to samostatní lidé a mohou se svobodně rozhodnout, co řeknou. Jenže jsou v docela jiném světě než Fittipaldi v době své aktivní kariéry. Když dnes jen mírně vybočíte z normálu, hned se to opakuje, nesprávně interpretuje, analyzuje a putuje to napříč všemi formami médií, takže piloti k tomu přistupují s rozumem. Čím méně kontroverzních věcí řeknou, tím méně se kolem toho točí otázek. Proto dnes jejich odpovědi působí jako od politiků, když musí odpovídat na tolik otázek. Chtějí dělat svou práci a ne hodiny diskutovat o svých názorech, jestli by se třeba Kim Kardashian měla objevit na titulní straně Rolling Stone.
Jste v polovině sezóny, myslíte si, že byla zatím dobrá a že existuje prostor pro zlepšení?Pokud se na to podíváme z hlediska výkonu a porovnáme jej s loňským rokem, tak je jasné, že jsme postoupili hodně kupředu. Srovnáme-li současnost s výsledky z doby před dvěma nebo třemi lety, tak pro další zlepšení máme potenciál. Ve sféře rychlosti či spolehlivosti je vždy možné udělat nějaký posun vpřed, ale má to vždy jistý háček: chcete, aby byl vůz rychlejší, ale zároveň se potřebujete vyvarovat poruch nebo problémů. V komerční sféře rozvíjíme náš vztah se společností Microsoft, což se odrazilo v propagaci jejich značky Lumia."
Co jste si odnesl z třetí výroční konference FIA v Mexicu?Byla to velká událost, padlo mnoho zajímavých nápadů a hodně se o motorsportu debatovalo. Také bylo cítit nadšení místních z chystané Grand Prix Mexika, bude to jedinečná záležitost.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.