Zástupce šéfa týmu Federico Gastaldi pracuje v Lotusu od roku 2010, na svou pozici postoupil loni. V rozhovoru se zaměřuje na šance svého týmu a jeho cílů před letní přestávkou. a zamýšlí se nad dalšími aspekty změn v F1.
Jaké jsou vaše pocity před odjezdem do Budapešti?Těšíme se tam, měla by to být fantastická událost. Myslím, že se závod každoročně posunuje o kousek kupředu. Má na tom zásluhu i Bernie Ecclestone, který sem před lety F1 přivedl, entusiasmus našeho přítele, manažera Thomase Franka a nyní Tamáse Rohonyiho. Navíc, Budapešť je krásné město a závod je už v kalendáři F1 tradicí.
Čím je maďarská Grand Prix tak populární?Skvělý závod na skvělém místě. Hungaroring je svou povahou pro piloty opravdovou výzvou, proto si cení výsledku víc než u jiných Grand Prix. Viděli jsme tu piloty jako Ayrton Senna, Thierry Boutsen, Michael Schumacher, Nigel Mansell, Damon Hill či Fernando Alonso, kteří dokázali nadchnout tisíce diváků a vtiskli tomuto místu skutečné kouzlo F1. Také fanoušci jsou nadšení městem, je to pokladnice s mnoha památkami.
Vraťme se nyní ještě jednou ke Grand Prix Velké Británie...Byl to pro nás nešťastný závod, protože oba naše vozy záhy odpadly. Když se podíváme na víkend vcelku, nebyli jsme schopni potvrdit tempo, kterého jsme dosahovali v jiných závodech. Budapešť by měla prokázat, jestli to bylo jen charakteristikou Silverstone nebo jestli se soupeři posunuli před nás. Závodní víkend jako takový byl fantastický a organizátorům je nutno vyslovit pochvalu, také fanouškům za jejich nadšení a podporu. Byl to z jejich strany pádný důkaz pro všechny zvěstovatele zániku našeho sportu.
Co víc by měly udělat týmy F1, aby pomohly organizátorům závodů F1?Náš sport prochází obdobím přehodnocování, jakmile dojdeme k nějakým rozhodnutím, musí to mít dobrý dopad. Mohu k té problematice zaujmout postoj ze strany promotéra nebo člověka fungujícího v týmu, mám o tom velice dobrý přehled. Myslím, že bychom se měli zaměřit víc na vlastní podporu našeho sportu, vytvořit užší vztah mezi týmy a pořadateli, abychom byli na stejně vlně. Existuje hodně věcí, které pro organizátory můžeme udělat, jen bych dodal, aby se "nebáli zeptat". Pak můžeme vykonat opravdu hodně.
Emerson Fittipaldi se vyjádřil, že piloti se mění v robotoy, co na to říkáte?Chápu, co tím Emerson myslel, ale rovněž chci říci, že my jako tým jsme nikdy nezakazovali našim pilotům, aby mysleli. Jsou to samostatní lidé a mohou se svobodně rozhodnout, co řeknou. Jenže jsou v docela jiném světě než Fittipaldi v době své aktivní kariéry. Když dnes jen mírně vybočíte z normálu, hned se to opakuje, nesprávně interpretuje, analyzuje a putuje to napříč všemi formami médií, takže piloti k tomu přistupují s rozumem. Čím méně kontroverzních věcí řeknou, tím méně se kolem toho točí otázek. Proto dnes jejich odpovědi působí jako od politiků, když musí odpovídat na tolik otázek. Chtějí dělat svou práci a ne hodiny diskutovat o svých názorech, jestli by se třeba Kim Kardashian měla objevit na titulní straně Rolling Stone.
Jste v polovině sezóny, myslíte si, že byla zatím dobrá a že existuje prostor pro zlepšení?Pokud se na to podíváme z hlediska výkonu a porovnáme jej s loňským rokem, tak je jasné, že jsme postoupili hodně kupředu. Srovnáme-li současnost s výsledky z doby před dvěma nebo třemi lety, tak pro další zlepšení máme potenciál. Ve sféře rychlosti či spolehlivosti je vždy možné udělat nějaký posun vpřed, ale má to vždy jistý háček: chcete, aby byl vůz rychlejší, ale zároveň se potřebujete vyvarovat poruch nebo problémů. V komerční sféře rozvíjíme náš vztah se společností Microsoft, což se odrazilo v propagaci jejich značky Lumia."
Co jste si odnesl z třetí výroční konference FIA v Mexicu?Byla to velká událost, padlo mnoho zajímavých nápadů a hodně se o motorsportu debatovalo. Také bylo cítit nadšení místních z chystané Grand Prix Mexika, bude to jedinečná záležitost.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.