Jarno Trulli přišel do nové stáje rovnou od Toyoty, která disponovala největším rozpočtem ze všech týmů. Jak se s tímto faktem italský pilot vyrovnává? Co očekáva od spolupráce s Lotusem a jak vidí letošní sezónu?
Jarno Trulli získal své jediné vítězství před šesti lety v Monaku. Přestože se ve světě formule 1 pohybuje již 14. sezónu, podepsal dlouholetý kontrakt s týmem Lotus. V Monze, závodě na domácí půdě, dokázal otevřeně hovořit o letošní sezóně a jeho přínosu pro tým.
Líbí se Vám Monza?„Ano, pokud je slunečno, to naštěstí letos bylo. Pokud je mokro, nemyslím si že by si to někdo užíval, na těch dlouhých rovinkách, s aquaplaningem a nízkým přítlakem“.
Jak se Vám závodilo?„S ohledem na to co jsme předvedli v Kanadě, jsme přijeli na Monzu vcelku dobře naladěni, ale je to naše první sezóna a tak se dalo jen těžko předvídat, jak se bude naše auto chovat. Z pohledu nového týmu, byla kvalifikace poměrně zdařilá a závod se vyvíjel velmi dobře, až do momentu kdy jsem musel zastavit pro poruchu převodovky. Nešel mi zařadit druhý stupeň a i když jsem se pokoušel jet chvíli bez něj, nakonec jsem musel definitivně zastavit v boxech. Až do tohoto okamžiku se mi jelo dobře, v každém kole jsem se vzdaloval Glockovi, ale smůla je mým letošním příběhem. Teď nás čeká Singapur a snad i trocha štěstí“.
Jak obtížný, byl přechod z týmu s velkým rozpočtem, jakým byla Toyota?„Docela velký, ale naštěstí si pamatuji i dobu, kdy jsem působil v malých týmech. Bylo to těžké období, těžší, než jsem očekával, občas některé věci nešly tak dobře, jak bychom si přáli. Po problémech se spolehlivostí a několika mými chybami se nakonec ukázalo, že naše práce nebyla zase úplně mimo. V jistém směru jsem rád, že se to všechno přihodilo letos a ne až příští rok, kdy bychom chtěli bojovat o body. Ale pokud porovnáte všechny nové týmy, tak jsme asi odvedli nejlepší práci. Do příští sezony vzhlížím s nadějí a důvěrou“.
Největším problémem je asi spolehlivost.„Řekl bych, že jsme čelili spoustě problémů a museli jsme si odpovědět na spoustu otázek. Mám kompletní seznam, který tady opravdu nechci procházet bod po bodu. Víme, kde jsou problémy, ale nejsme schopni je odstranit ještě letos, je to spjaté s dodávkou specifických výrobků. Náš tým má, profesionální a zkušené inženýry, někteří působí ve formuli 1 již řadu let, takže vědí jak problémy řešit. V týmu působí řada zkušených lidí, nemůžeme hodnotit tým na základě letošních výsledků, protože neodráží skutečný potenciál“.
Lotus Racing je v současné době na desátém místě, díky 13. pozici Heikkiho, Karun Chandhok, získal 14. místo pro HRT. Máte obavu, z toho, že v nějakém bláznivém nebo deštivém závodě, by mohl nějaký z vašich soupeřů získat bod?„Ta možnost tu bohužel je pokaždé. Musíme být připravení a to je to co děláme od druhé poloviny šampionátu, snažíme se překonat ostatní v našich strategiích. Opravdu pečlivě sledujeme co se okolo nás děje. Nechceme dokončit sezónu za některým z našich soupeřů, jen pro jeden nepodařený závod. Víme, že mezi nováčky jsme ti nejlepší a nechceme si nechat ujít příležitost, pokud bychom se mohli dostat mezi desítku nejlepších, takže musíme být obezřetní“.
Co si myslíte o přechodu k Renaultu, coby dodavateli motorů a převodovek?„Vím, že se o tom hovoří mezi lidmi, kteří připravují vůz pro příští rok, ale já osobně jsem do toho zapojen nebyl. Cosworth letos odvedl dobrou práci, takže v tom možná sehrálo roli i něco jiného, to opravdu nevím.
Rubens má za sebou 300 velkých cen, Vy jich máte 230, jak dlouho ještě budete v F1 závodit?„Upřímně řečeno, já to nepočítám. Nejsem tu proto, abych překonával nějaké rekordy, ale abych odváděl dobrou práci, 300 je však docela hodně. Po fyzické stránce jsem na tom docela dobře a není to pro mě žádný problém. Hodně jezdím na kole a taky jsem odjel nějaké závody, takže v udržování formy mám minimum problémů. Větším problémem je dosažení dobrého výsledku, dříve než bude vůz připraven“.
Kdo podle Vás získá letošní titul?„Na tipování byla letošní sezóna dost obtížná. K vidění byla spousta chyb, pořadí na čele se měnilo s každým závodem. Myslím si, že Hamilton a Webber mají dobrou šanci. Red Bull má nejlepší vůz, ale zdá se, že dělají všechno pro to, aby nedosahovali nejlepších výsledků. Vettel i Alonso už nemají prostor na chyby. Pravděpodobně tím nejspolehlivějším a nejkonzistentnějším pilotem je Lewis, i když v neděli mu to nevyšlo. Ferrari pravděpodobně někdy bojuje s ne zrovna konkurenceschopným vozem, proto musí Fernando často zajít až na limit“.
Michael Schumacher ukázal, že formule 1 je na opravdu vysoké úrovni.„Dalo se očekávat, že na začátku bude mít problémy. Myslel jsem si, že se z toho dostane, ale to se nestalo. Podle mého názoru se tříletá absence ve F1 dala dohnat v první polovině sezóny, chytnout rytmus, ale zdá se, že ho trápí i jiné problémy. Je obtížné to hodnotit takhle zvenčí. Tím důvodem by mohly být pneumatiky, ale nemohu soudit. On sám ví nejlépe, kde je problém“.
Co si myslíte o týmové režii?Dle mého mínění je tento sport týmový, stejně jako fotbal. Je pravda, že máme pouze dva piloty na trati oproti jedenácti na hřišti, ale je to strategiích a obrovském množství posbíraných dat. Strategie má důležitou roly a je součásti tohoto businessu. Podle mého názoru nemůžete bránit týmovým příkazům. Pravda, je to sport, ale je to taky business a týmy utrácejí spoustu peněz za vývoj vozu, musí sehnat sponzory a hlavně jezdce, kteří budou vyhrávat. Pro fanoušky je možná smutné vidět závod, jakým byl ten v Hockenheimu, ale to se děje i v jiných sportech. Možná to není, tak okaté jako se to stalo v Německu, ale pořád s to děje. Měli by nechat rozhodovat týmy, koho oni podpoří“.
Jak na Vás působí nový kalendář s dvaceti závody?„Je to velká zátěž pro tým i jezdce, ale F1 se dál vyvíjí, takže s tím souhlasím. Musíme se ještě zamyslet nad tím, aby závody byly vhodně naplánovány, aby nám to práci spíše ulehčilo. Nejsou to samotné závody, co nás uvádí do stresu, ale především ty přesuny a cesty".
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.