O tom, že se v severských zemích Evropy rodí nejeden skvělý závodník nelze v nejmenším pochybovat, důkazem toho je výčet držitelů titulu mistra světa v různých motoristických disciplínách.
Doménou finských, švédských i norských pilotů jsou od počátku automobilismu především soutěže světové rallye, ale i ve formuli 1 se seveřané rozhodně neztratili.
Motto: “Mladý, rychlý, trpělivý, chladný a přesný, Kimi Raikkonen” Vzpomeňme například jména Joakima Bonniera, Ronnie Petersona, Gunnara Nilssona, Keijo Keke Rosberga, Miky Sala i hvězdy přelomu tisíciletí Miky Häkkinena. Možná, že právě díky klimatickým podmínkám, které panují v jejich zemích, jsou proslulí skvělým citem pro vůz a jeho ovládání.
První zkušenosti s motokárou... Kimi Raikkonen, dnes již dost možná nový nástupce slavných finských krajanů odstartoval svoji motoristickou kariéru v roce 1987, ve svých 8 letech a jak jinak, než za volantem motokáry. Postupně okusil atmosféru závodů v rodném Finsku i blízkém zahraničí. Jeho kariéra se rozběhla závratnou rychlostí poté, co získával v jednotlivých kategoriích úspěch za úspěchem. Jeho cit pro ideální stopu i schopnost kontroly motokáry v mezních situacích byly v centru pozornosti. V roce 1998 dostal nabídku od týmu Haywood Racing ke startu v britském mistrovství Formule Ford pro následující sezonu.
Rozčarování a průlom ve formuli Renault... Po výborných testech však tým Haywood Racing nasadil Kimiho do vyšší britské série, a to Formule Renault, kde debutoval výborným třetím místem. Sérii však vévodili piloti týmu Manor Motorsport, především Antonio Pizzonia. Šasi Mygale se kterými startoval Kimi nebyly dostatečně konkurenceschopné ve srovnání s podvozky Tatuus týmu Manor Motorsport a Kimi ukončil svoje účinkování v této sérii tři závody před koncem. Přesto získal celkové páté místo a uznání, které vyústilo v podpis smlouvy právě s konkurenčním týmem Manor Motorsport k účasti v zimní sérii formule Renault. Finský pilot přesvědčil o svém talentu a o tom, že za nepříliš vydařenou sezonu 1999 může nekvalitní šasi, neboť v zimní sérii získal 4 vítězství ve 4 startech a jednoznačnou dominanci nad zbytkem startovního pole. V další sezoně přišla smršť ve finském podání. Kimi získal titul, když ve všech závodech dojel na stupních vítězů a při deseti startech 7krát zvítězil. O svých kvalitách přesvědčil také tím, že ve svém věku získal ve svých třech závodech započítávaných do evropské série formule Renault dvě jasná vítězství. V září roku 2000 obdržel pozvání týmu formule 1 Sauber Petronas k testům monopostu F1 a protože již měl Kimi titul ve formuli Renault zajištěn, plně se věnoval testům v Mugellu. Tým byl velmi spokojen a následovaly testy v Barceloně a Jerezu.
F1 Sauber Petronas Skvělý začátek ve Formuli 1... Začátkem roku 2001 přišla nečekaná zpráva, Peter Sauber hodlal nasadit jako pilota číslo dvě právě 21letého Kimi Raikkonena. Motoristická veřejnost, ať už odborná nebo laická vzrušeně debatovala o tom, zda je přípustné, aby v závodech Grand Prix startoval pilot, který absolvoval pouze 23 závodů v nižších formulových sériích. Výsledkem diskusí byla pouze dočasná superlicence na tři závody, přestože finská hvězda odjezdila při testech požadovaný počet kilometrů ve voze F1. Ráznou odpovědí pochybovačům byl již samotný debut, který Kimimu vyšel dokonale. Po výborném výkonu dokončil GP Austrálie na 7. místě a když byl Olivier Panis diskvalifikován, připsal si hned při svém prvním startu bod. V GP San Marina v Imole však Kimi havaroval. Při akceleraci ze zatáčky vyjel jeho Sauber z tratě a narazil do svodidel. Opět se ozvali kritici. Po kontrole vraku však vyšlo najevo, že za nehodu nemůže pilot, ale technická závada monopostu, konkrétně uvolněný volant, který zůstal Kimimu v ruce bez možnosti vůz korigovat. Do konce sezony přidal jezdec ještě dvě 4. místa v Rakousku a v Kanadě, poslední body připsal ještě ve Velké ceně Velké Británie. Přestože jeho kontrakt s týmem Sauber byl tříletý, od poloviny sezony se spekulovalo, který z Top týmů Raikkonena koupí.
F1 McLaren Mercedes McLaren Mercedes a definitivní průlom... K velkému překvapení Nicka Heidfelda, týmového kolegy ze Sauberu byl na místo odcházejícího Miky Häkkinena angažován do týmu McLaren Mercedes po velkém odstupném Sauberu právě Kimi. Heidfeld byl zklamán, přestože byl v sezoně 2001 lepší a byl vždy podporován Mercedesem, dodavatelem motorů týmu McLaren Mercedes, volba padla na Kimiho. Nejen Heidfeld byl však zklamán, také testovací pilot McLarenu Alex Wurz doufal, ve svoji druhou šanci. Vedení týmu si však nemohlo dovolit propásnout šanci, co kdyby byl právě Kimi novým Mikou? Sezona 2002 však nepřinesla to, co si od ní Kimi i tým slibovali, vůz nebyl spolehlivý, jeho rychlost nebyla oslnivá a především jeho vyvážení bylo víc než problematické. Nejsvětlejším okamžikem sezony byl boj o vítězství v GP Francie, kde Kimi vzdoroval rychlejšímu M. Schumacherovi. Pod vytrvalým tlakem dokázal držet vedoucí pozici a defenzivní stopou neumožňoval soupeři nebezpečný útok. Bohužel však pět kol před cílem najel do olejové skvrny na trati a jeho boj byl rozhodnut ve prospěch soupeře. Přesto se třikrát postavil na stupně vítězů a v trénincích porážel zkušenějšího Davida Coultharda poměrně pravidelně. Jeho odstoupení v 11 ze 17 závodů sezony pro technickou poruchu hovoří jasně.
Debutové vítězství a boj o titul… V roce 2003 se Fin zařadil s definitivní platností mezi nejlepší piloty F1 a jen krok ho dělil od úspěchu, být nejmladším šampionem v historii. Sezona začala pro tým i Kimiho slibně. S aktualizovaným loňským spolehlivým a rychlým vozem stanul v prvních 4 závodech vždy na stupních vítězů a připsal si i svoje debutové vítězství při GP Malajsie. Další vítězství přidal v dramatické deštivé GP Brazílie, to však bylo dodatečně přiřknuto Giancarlovi Fisichellovi. Fantastickou jízdu za vítězstvím předvedl také při GP Evropy na Nürburgringu, ale pro poruchu motoru musel závod vzdát. Kimi dokázal podávat vyrovnané a přesvědčivé výkony prakticky od prvního do posledního závodu. Při 16 závodech stanul na stupních vítězů 10krát. Boj o titul mistra světa z rukou po celou sezonu nepustil. Nakonec to byl právě on, kdo svedl rozhodující duel s Michaelem Schumacherem v posledním závodě. O 3 chybějící a rozhodující body přišel možná kolizí na startu ve Španělsku a Německu, ale opět potvrdil, že mezi jeho silné stránky patří především vyrovnanost s dostatečnou rychlostí, tedy základní předpoklady vítězství.
Těžká sezona s nevydařeným vozem, přesto další vítězství… V sezoně 2004 Kimi opět potvrdil, proč si ho McLaren vybral za náhradníka Miky Häkkinena. Sice mu úvod sezony díky nevydařenému MP4-19 nevyšel, především pro technické defekty, ve druhé polovině však pilně sbíral body a pokud byla kombinéza McLarenu na stupních vítězů, byla to ta Raikkonenova. Kromě vítězství v Belgii přidal dvě druhá místa ve Velké Británii a Brazílii a ještě třetí místo v Číně. Jen celkové 7. místo je po předcházející bitvě o titul jistě zklamáním, výsledek jde však na vrub vozu, ve srovnání s týmovým kolegou Davidem Coulthardem vyšel jako jednoznačný vítěz. Zajímavé bude nadcházející srovnání s další hvězdou F1 Juan Pablo Montoyou.
Statistické údaje: Národnost: finská Datum narození: 17. října 1979 Místo narození: Helsinky (Finsko) Bydliště: Anglie, Finsko Výška: 175 cm Váha: 63 kg Osobní www stránky: www.racecar.co.uk/kimi Počet startů: 68 Počet bodů: 169 Počet vítězství: 2 Pole Position: 3 Nejrychlejší kola: 6 Stupně vítězů: 18 Debut v F1: GP Austrálie 2001 První vítězství: GP Malajsie 2003 Počet titulů mistra světa: 0 Kariéra chronologicky: 1987-1998 motokáry 1999 britská formule Renault / 5. místo celkově, 1. místo celkově v zimní sérii 2000 britská formule Renault / 1. místo, 7 vítězství v 10 závodech, testy F1 Sauber 2001 F1 Sauber Petronas / 9 bodů a 10. místo celkově 2002 F1 McLaren Mercedes / 24 bodů a 6. místo celkově 2003 F1 McLaren Mercedes / 91 bodů a 2. místo celkově 2004 F1 McLaren Mercedes / 45 bodů a 7. místo celkově * Aktualizováno 27. listopadu 2004
...GP Austrálie 2001......GP Japonska 2002...
...GP Malajsie 2003...
...GP Rakouska 2003...
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.