Kdo by o nejmladším vítězi Grand Prix měl vědět víc než jeho otec? Někdejší pilot F1 Jos Verstappen se domnívá, že úspěch jeho syna spočívá v důsledném odstraňovaní nedostatků v jezdeckém umění už v kategorii motokár.
Aliance mezi otcem a synem začala ještě předtím, než Max poprvé usedl do nějakého závodního vozu. Jos Verstappen mu od začátku stanovil, že musí usilovat o zlepšení a napravování všeho špatného.
"Jeho vzdělání od útlého věku probíhalo tak, že jsem s ním trávil hodiny a hodiny, aby nasál co nejvíc informací. Každý manévr, který posléze na trati udělal, případně každou chybu jsme vždy probrali. Nekřičel jsem na něj, ale mluvil s ním a vysvětloval. To je dle mého názoru důvod, proč je ve svém věku tak rychlý. Jednoznačně cítím, že je lepší než já. Na to ho znám dost dlouhou dobu," popisuje Jos Verstappen vztah se svým synem.
Dnes čtyřiačtyřicetiletý Johannes Franciscus Verstappen pilotoval v F1 sedm různých značek, absolvoval 107 Grand Prix a na pódium se dostal jen dvakrát. Je přesvědčen, že Maxovi pomohla skutečnost, že on sám v F1 závodil - i když on sám nedosáhl nijak významných výsledků.
"Znám své nedostatky, dobré a špatné stránky. Potřebujete trochu štěstí, abyste se dostali na vrchol, musíte být ve správný čas na správném místě. A to se v případě Maxe naštěstí stalo. Od prvního okamžiku, kdy se ocitl v závodním voze, byl velmi... všichni ho sledovali. Byl výborný po závodní stránce i osobní. Mlčí, když je třeba, aby byl zticha, a to je něco zvláštního," pokračuje v líčení vlastností svého syna Jos Verstappen.
Na vlastních noháchKdyž se Max přemístil z Toro Rosso do Red Bullu, rozhodl se Jos Verstappen ustoupit poněkud do pozadí, i když nadále bude dohlížet na synovy kroky (více čtěte zde). Je však přesvědčen, že jeho syn je v 18 letech připraven k tomu, aby sám nadále řídil své závodní kroky.
"V Barceloně už se staral sám o sebe. Vím, že už je na to připraven. Když zvládl závod, jakým byla Grand Prix Španělska, tak už je o výrazný krok dále. A já, moje práce je u konce? Nemyslím. Zkusím mu dále radit a pomáhat mu setrvat na správné cestě. Být ve správný čas u správných lidí, což jsme myslím dokázali víc než dobře," nastínil výhled do budoucnosti Jos Verstappen.
Nesnadná změnaNěkteří lidé se domnívají, že Verstappenův postup až do Red Bullu během 14 měsíců je příliš rychlý, Jos se nicméně domnívá, že podobný krok prostě nemohl Max odmítnout.
"Život sám o sobě je riziko. Koneckonců všichni znají Maxovy kvality a domnívám se, že Red Bull zná jeho vlastnosti víc než dobře. Opravdu si ho řádně zanalyzovali. Pro mě je podstatné, že jsme tady. Přikláním se k názoru, že věk není to nejpodstatnější. Max se projevil jako dobrý pilot, když vyhrál ve Španělsku, a to je v tuto chvíli ta nejdůležitější věc," uzavírá své názory otec Verstappen.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.