Kolize obou Mercedesů vyvolala pochopitelně obrovskou vlnu dohadů, komentářů, ba dokonce rad. Jinak se poslouchají od těch, kteří maximálně drtí vozy a trati na simulátorech, jinak od někdejšího šampiona F1, byť získal tituly před více než čtyřmi desítkami let.
Stejně jako Lewis Hamilton má sir John Young "Jackie" Stewart na svém kontě tři mistrovské tituly, jen je vtěsnal do stejné doby, která v případě Hamiltona utekla mezi prvním a druhým titulem. Jackie se mohl stát šampiónem i pětkrát, jenže v jednom případě havárie, v druhém zdravotní problémy (prasklý žaludeční vřed) oslabily jeho šance a musel se spokojit s titulem vicemistra.
V hodnocení kolize je vítěz 27 Grand Prix přesvědčen o vině Lewise Hamiltona, dokonce volal po jeho finančním potrestání (viz zde). Zároveň si myslí, že Lewis bude muset změnit svou taktiku pro úvod závodu.
"Je nepřijatelné, aby se piloti, kteří mají takové zkušenosti, havarovali v prvním kole. To nikdo z dřívějších velikánů nikdy neudělal. Nestalo se to Juan Manuelu Fangiovi, Stirlingu Mossovi nebo Jimu Clarkovi. Jedním z největších výhod těchto mistrů bylo, že při jízdě mysleli. Já sám jsem se naučil přesunout veškeré emoce z mého těla do hlavy a to byl důvod, proč jsem vždy vyhrával mé závody v prvních pěti kolech," uvedla pro server autosport.com skotská závodní legenda.
Stewart rovněž předpokládá, že se Hamilton z incidentu poučil a zvážil důsledky, které mu španělská kolize v budoucnu v rámci týmu přinese. "Bylo to od něj spontánní rozhodnutí, doufám, že se z této lekce poučil a bude si ho připomínat, aby něco podobného v budoucnu nezkusil. Musí se nad svým jednáním ve Španělsku zamyslet, musí vzít v úvahu důsledky, které z něj vyplývají pro jeho zaměstnavatele: vzniklá škoda a skutečnost, že piloti neprojeli cílem na první a druhé pozici. Lewis musí přehodnotit svůj komplexní přístup k tomu, co je jeho povinností a co platí pro každého špičkového pilota.
Nemyslím, že by se něco podobného stalo Sebastianu Vettelovi, ten by takový manévr nikdy neudělal. Ani Fernando Alonso, ani Nico Rosberg by podobnou věc nezkusili," komentuje záležitost Stewart.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.