Mercedes zveřejnil ve středu dopis pro své fanoušky, který uveřejnil na svých stránkách. Protože mezi našimi čtenáři je jistě nemalý počet příznivců Stříbrných šípů, je de facto určen i jim.
Vrátili jsme se v pondělí z dějiště ruské Grand Prix se smíšenými pocity. Na jedné straně jsme naplněni pýchou z dalšího týmového double – vzácný jev v ultrasoutěživém světě F1, který si umíme vychutnat, ale nebereme ho jako samozřejmost. Na druhou stranu to byl značně stresující víkend – ať na trati nebo na boxové zídce či v garáži, v továrně nebo pro všechny, kteří se dívali doma.
Viděli jsme hodně zklamání na sociálních sítích po mechanických problémech v Soči. Sdíleli jsme stejné emoce – ale pro nás to bylo ještě mnohem těžší. Pro ty, co se dívají doma, začal víkend Grand Prix ve čtvrtek ráno a skončil v neděli večer. Špatný výsledek mohl boelt pár hodin – pak půjde život dál. Nicméně pro více než tisíc lidí v Brackley nebo Brixworthu je to jejich život. Tyto ženy a tito muži doslova cedí krev, slzy a pot pro závodění, bez ohledu na den či noc – často pracují přesčas a tráví zde týdny daleko od svých blízkých. Je to díky jejich vášni pro práci, loajalitu ke svým týmovým kolegům a víře v co nejlepší výsledky.
Úspěchy, kterým se v poslední době těšíme, nejsou jen dílem náhody. Pokud bychom parafrázovali Toto Wolfa, museli jsme „hejbnout pr**lí“, abychom byli tam, kde jsme dnes, a to jsme jako tým udělali. Tváře, které vidíte na závodní trati jsou jen špičkou ledovce – ale jsou perfektním příkladem toho, co reprezentují. Nestarají se pouze o pit-stopy. Cestují, bydlí, jedí, připravují garáže, sestavují vozy, opravují poškozené vozy, zajišťují náhradní díly a balí tuny nákladu – společně. Dřou se, jsou napjatí, smějí se, pláčou, křičí, nadávají, oslavují nebo projevují lítost – zase společně. A jak jeden z nás řekl, vyhráváme i prohráváme – společně. Máme nejlepší holky a kluky na světě, kteří odvádějí úžasnou práci, týden za týdnem – a dělají ji pro tým. Ne pro jednoho nebo druhého pilota – pro všechny dohromady. Není tu tým A nebo tým B. Každý jednotlivý člen našeho osazenstva získal právo se řadit mezi elitu v jeho oboru – a obětovali hodně tomu, aby to tak bylo.
To, co se stalo v Soči, ukázalo světu, čeho je spolupracující tým schopen. Byli jsme zaskočeni opakující se chybou v kvalifikaci u MGU-H na Lewisově voze. Ale zůstali jsme klidní, soustředili se na následujíc akci. Byla výsledkem neuvěřitelného úsilí značného počtu lidí, kteří z Velké Británie do Ruska přivezli náhradní díly a pak je během noci zamontovali do motoru, aby mohl Lewis odpoledne odstartovat z desátého místa, aniž by bylo narušeno parc fermé. Tím byla neděle pro každého z nás mnohem dramatičtější. Ale nakonec nastala úleva, když oba vozy projely pod cílovou vlajkou.
Krátce po zastávce v boxech jsme zaznamenali alarmující chování Nicovy MGU-K (šlo o softwarovou chybu, pozn. F1news.cz). Několik kol jsme se ujišťovali že zajíždí dobrá kola v porovnání s Lewisem než jsme dostali od FIA svolení mu sdělit, aby přešel na nastavení, které problém dostane pod kontrolu. Nico vůbec neměl ponětí, jaký stres panuje na boxové zídce. Když v předposledním okruhu zajel nejrychlejší kolo závodu, byl stále v „bezpečném“ módu, což jenom dokazuje, jak rychlé byly naše vozy v uplynulém víkendu.
Nedlouho poté, co se objevily problémy na Nicově voze, zaznamenali jsme klesající tlak vody na Lewisově voze (prasklá karbonová trubka v důsledku únavy materiálu, pozn. F1news.cz). V té době jel na limitu, aby se přiblížil Rosbergovu vozu a vzdálil se Kimimu – zaznamenal několik nejrychlejších kol. Znovu jsme museli čekat na potvrzení od FIA, co mu bylo možné sdělit prostřednictvím radiokomunikace. Po několika výzvách jsme ho požádali, aby se k tomu postavil s nadhledem, vysvětlili jsme mu, že klesá tlak vody. Nulový – ano, nulový – tlak vody trval zbylých 16 kol, doslova to autý hýčkal, aby ho dovezl do cíle, že ještě udržel druhé místo, to je neskutečné. Musel udržet takovou teplotu, aby nedošlo k poškození motoru a zároveň udržet v dostatečné vzdálenosti Kimiho, což nebyla žádná maličkost. Vlastně netušíme, jak oba vozy dokulhaly přes cílovou čáru, ale rozhodně si nebudeme stěžovat.
Nic z toho ale nezmění skutečnost, že zatím všechno předčilo naše očekávání ohledně spolehlivosti v této sezóně. Máme v současnosti jen o dva body méně než ve stejném období v roce 2015. Ale naším cílem není jenom být rychlí, ale také „neprůstřelní“. Nejenom se problémy zvládnout, ale také jim porozumět, vypořádat se s nimi a předcházet jim, aby se neopakovaly. Neúnavně na tom pracujeme a v této cestě budeme pokračovat. Ale žádná jistota neexistuje. Je to sport o mechanice, balancující na ostří nože výkonu a vytrvalosti. Můžete jít na samou hranici a to způsobí chybu.
Pak je tu největší vize. Prožili jsme víkend plný výzev na trati i mimo nic. Podívejte se na výsledek. Nejsme jenom vděční, že jsme viděli oba naše vozy projíždět přes cílovou čáru, jsme také hrdí a pokorní na týmový výsledek, který nemohl být lepší. Je to díky úžasnému úsilí celého týmu v továrnách, v inženýrských kancelářích, na boxové zídce, v garáži a, samozřejmě, i v kokpitech.
Takže, čtyři závody za námi, sedmnáct před námi. A z toho, co jsme zatím viděli, to bude pěkná jízda na tobogánu. Budou výsledky špičkové i špatné, dobré a špatné dny, úspěchy a porážky. Ale přes to všechno zůstaneme jako tým jednotní – tak jako doposud. Těm, kteří s námi zůstávají, děkujeme. A na závěr – všem nenávistníkům, odpůrcům a konspirátorům… pokud přesvědčíme jenom polovinu z vás o našem skutečném stanovisku, budeme to považovat za velké vítězství.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.