Trojnásobný mistr světa hovoří o své kariéře, ambicích a mnoha dalších věcech
Je trojnásobným šampionem, jedním z nejúspěšnějších pilotů v historii F1 a řadí se mezi nejznámější sportovce planety - to je Lewis Carl Davidson Hamilton, jedenatřicetiletý Brit, vítěz 43 Grand Prix. Jak si udržuje svou motivaci a co mu přinese budoucnost?
Nechme tedy Lewise Hamiltona hovořit o...... jeho dalších cílech v F1:"Cílem závodění je excelovat při každé příležitosti, a to pořád chci. Stále chci vítězit v mistrovství světa, stále chci vyhrávat závody. Dělám to, protože závodění miluji. Budu tedy pokračovat tak dlouho, dokud se mi to bude líbit, a zase jen proto, abych mohl vyhrávat. Nikdy jsem tu nebyl proto, abych se jen zúčastnil, to pro mě nikdy nebylo a nebude.
... jeho životě mimo F1:"Snažím se dělat mnoho dalších věcí, jak to je jenom trochu možné. Je toho tolik, co bych chtěl, ale není na to dost času. Hodně času mi zabere hudba. Miluju čas strávený s rodinou a přáteli. Baví mě móda. Mám rád děti, chtěl bych s nimi opravdu víc pracovat a také pomáhat zvířatům. Často se s nimi zachází nelidsky, stejně jako s lidmi.
Je mnoho věcí, do kterých bych se chtěl zapojit, proto doufám, že budu mít v životě dost času, abych toho stihl co nejvíce. Až přijde v mém životě chvíle, kdy se ohlednu, abych mohl říci, že jsem dosáhl mnoha úspěchů nejen v závodění, ale také v jiných ovlastech.
Jsem ale stále ve fázi objevování, není kam spěchat. Není to jako při ukončení školní docházky, kdy se musíte rozhodnout, jak bude vaše kariéra pokračovat. Objevuji, abych mohl kráčet dál."
... jeho zlepšení v roli pilota:"Pro jakéhokoli sportovce - tedy nevím, zda to platí i pro všechny ostatní - je těžké být »lepší«, když už cítíte, že jste nejlepší. Ale pořád je co zlepšovat, nikdy nebudete ve všem perfektní.
Když se podíváte na Novaka Djokoviće, je v současné době nejlepší, ale vsadím jakoukoli sumu na to, že i on má drobné nedostatky a stále na nich bude pracovat, aby byl ještě lepší. A jak on poroste, ostatní budou klesat.
Může existovat deset bodů vedoucích k perfekcionismu, ale spíš je dobré najít rovnováhu. Každý rok vylepšíte jednu oblast a některá jiná zase trochu poklesne. Cílem je dosáhnout dokonalosti ve všech, to je ostatně životní cyklus.
Byl bych scbopen pilotovat už v deseti letech tak, jak to dokážu nyní, jen jsem teď až na úrovni F1. Rozumím si se svými inženýry, kteří vystudovali univerzitu v Oxfordu. Rozumím mechanickému nastavení. Takže vzrostly moje znalosti a moudrost, vyspěl jsem mentálně, ale řízení je pořád stejné.
Jsou ale určité závodní oblasti. Jednou jsem výborný ohledně brždění, jindy je to jen tak tak. Jeden víkend mi jdou skvěle zastávky v boxech, další to nestojí za řeč. To je prostě závodění."
... Rosbergovi, zda se od doby závodění na motokárách změnil:"Ne tak docela. Jediná změna se udála před několika lety. Toho dne se choval podobně jako já. Až ho jednou navštívím, tak bychom mohli vyrazit na motocyklech, on si vezme motorku, já kolo - budeme jezdit celý den, třeba v dešti, vezmeme si čtyřkoliky, zahrajeme si paintball nebo něco jiného nebezpečného. Ale zatímco já tohle dělám, tak on ne - a v tom je jediný rozdíl."
... tom, zda je jako trojnásobný mistr uvolněnější:"Nemám pocit, že bych se cítil uvolněnější, chci jen vyhrát další šampionát. Nevím, možná je to podvědomá víra v sebe sama za mých 23 let závodění. Je to stejné, jako když stojíte proti zdi a zkoušíte se přes ni dostat a ta zeď představuje břímě na vašich ramenech. Možná mi všechny přibývající závody během let, pochybnosti a vyhraná mistrovství pomohly. Doufejme, že budou přibývat i nadále."
... jmenování časopisu Time jedním z nejvlivnější stovky lidí:"Je to pro mě čest. Bylo to šílené, když celá ta stovka lidí byla na obrazovce. Sto lidí ze sedmi nebo osmi miliard na celé planetě... to je docela cool.
Takže jsem se cítil opravdu poctěn možností setkat se s tolika lidmi. Musím se o ten pocit podělit s mou maminkou. Když jsem seděl v Stevenage, kde jsem vyrůstal, tak jsem tušil, že budu závodit, ale sedět v místnosti s potenciálním prezidentem nebo dokonce samotným prezidentem? Je to svým způsobem absurdní, ale také velmi unikátní. Neberu to jako samozřejmost, té chvíle jsem si užil.
Pro mě bylo zvlášť pozoruhodné být u toho, americká média jen zřídka někoho z našeho sportu pozznají, takže fakt, že jsem byl pozván, byl pěkně crazy. Jinak to říci nelze."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.