Není to tak dávno, kdy se rozhořela debata o tom, zda ženy a Formule 1 patří k sobě. Názory se různily, dokonce byla na pomoc vzaty i odborné lékařské kapacity. Výsledek? Nejasný. Jisté jenom je, že působení žen v F1 není otázkou řízené emancipace.
Bývalá testpilotka Williamsu a manželka šéfa Mercedesu Susie Wolffová patřila mezi ty pilotky, které si snad dělaly naději na šanci, že naváží na pětici statečných, které se pokusily do světa F1 vstoupit. Jenže poslední žena na startu se objevila před dlouhými čtyřiceti lety, kdy byla F1 z dnešního pohledu značně chaotická. Dovolme si kratičkou vzpomínku.
Maria Teresa de Filippis (1926-2016): Průkopnice v působení žen ve F1. V letech 1958-1959 absolvovala Italka tři závody, do dalších dvou se nekvalifikovala. Až na poslední pokus na Porsche v týmu Jeana Behry pilotovala vždy legendární Maserati 250 F. Po skončení kariéry se věnovala funkcionářské práci v italském a mezinárodním motorsportu.
Maria Grazia "Lella" Lombardi (1941-1992): Všetraná rodačka z Frugarola, která ve statistikách F1 absolutně dominuje: z 18 pokusů v letech 1974-1976 se kvalifikovala do 12 Grand Prix a dosáhla některých pozoruhodných výsledků, například na náročném Nürburgringu v roce 1975 dojela v plné konkurenci sedmá. Patří jí i půlbod z tragické Grand Prix Španělska 1975. "Bella Lella" byla první pilotkou, která získala v F1 celoroční kontrakt - angažoval ji Max Mosley (March), ovšem jedním z hlavních důvodů byla značná finanční podpora. Lella zemřela ve věku 50 let na rakovinu.
Divina Mary Galica (1946): Velká soupeřka Lombardiové, ale ve svých třech pokusech neuspěla. Po prvním pokusu na soukromém Surteesu (1976) její krátké angažmá u přežívajícího Heskethu o dva roky později skončilo po dvou závodech vyhazovem pro malou konkurenceschopnost (ovšem lépe se v týmu nevedlo ani Cheeverovi a Dalymu). Angličanka s polskými kořeny, která před závodní kariérou byla výbornou lyžařkou a dokonce měla na dosah olympijskou medaili za obří slalom, posléze přesedlala na závody tahačů.
Désiré Randall Wilson (1953): Manželka ředitele okruhu v Brands Hatch, kvůli svému původu zvaná "Jihoafrická královna", si velice dobře vedla v závodech šampionátu Aurora, tehdy označovaného za druhou ligu F1. Připsala si tam i jedno vítězství, ale ve svém jediném pokusu v první lize, Grand Prix Velké Británie 1980 na Williamsu, neuspěla. A nepomohlo jí ani "domácí prostředí" v podobě okruhu Brands Hatch.
Giovanna Amati (1959): Italčino angažmá bylo míněno jako marketingový tah pro získání sponzorů pro potápějící se tým Brabham. Nevyšlo ani jedno, blonďatá Římanka ve svých třech pokusech byla beznadějně nejpomalejší, takže byla vystřídána Damonem Hillem, ale ani syn dvojnásobného mistra světa nedokázal pádu druhdy špičkovému týmu zabránit.
Ecclestonemu ženy v F1 v zásadě nevadíSusie Wolffová zastává názor, že Ecclestoneovi ženy a priori nevadí, ale cítí, že by měl zrevidovat svou myšlenku, že pro Formuli 1 nejsou dostatečně silné. Stejně tak se jí nelíbí jeho názor, že je v F1 není nutné brát vážně.
"Domnívám se, že ženy mohou být v této kategorii úspěšné. Fyzicky mohou být připravené pilotovat monopost F1. Já sama jsem v Barceloně při testech absolvovala vzdálenost, která se rovná závodu, takže to je důkaz, že to je v ženských silách," argumentuje Susie bez ohledu na názory, že jet v testovacím a závodním módu je určitý rozdíl.
Někdejší testpilotka Williamsu rovněž dala vzniknout iniciativě Dare to be Different (Odvaha se lišit), jejímž cílem je povýšit význam žen v motorsportu. Rovněž uvedla, že se v rámci konference Advertising Week Europe v Londýně (20. 4.) setkala s Bernie Ecclestonem a pohovořila s ním o jeho kontroverzních komentářích.
Je to sexistický starý mužEcclestoneovy poznámky rozčílily i další závodnice. Asi nejostřejší slova volila pilotka Leilani Münter, účastnice ARCA Racing Series. Dvaačtyřicetiletá Američanka označila Ecclestonea jako "trapného, smutně patetického, sexistického starého muže s prehistorickým pohledem na ženy".
Wolffová se v tomto ohledu staví částečně na Ecclestoneovu stranu. Pro BBC World Services prohlásila: "Když jsem jeho komentáře slyšela, napadlo mě asi jako plno ostatních »Wow, jak mohl tohle říci?« Ale po pozdějším posouzení jsem si uvědomila, že byly zcela vytrženy z kontextu. Debata kolem zmíněného tématu byla podstatně širší a ve skutečnosti jeho poznámky nebyly vůbec tak odsuzující, jak se na první poslech zdá. Proto si nemyslím, že by vysloveně měl něco proti ženám ve Formuli 1, v rozhovoru jasně uvedl, že po obchodní stránce by bylo velice dobré mít kvalitní pilotku."
Wolffové se sen nesplnilSusie Wolffová začala pracovat pro Williams v roce 2012 po sedmiletém působení v německém šampionátu Touring Car. Loni na sklonku roku se rozhodla svou kariéru ukončit. V týmu F1 strávila tři roky jako zkušební a vývojová pilotka a v letech 2014 a 2015 ve čtyřech Grand Prix absolvovala páteční tréninky - po více než 20 letech tak byla první ženou, která se objevila aspoň v tréninkovém procesu.
"Jedním z hlavních záměrů mé iniciativy Dare to be Different je vzbudit u mnoha dívek zájem o motorsport, ve všech oblastech, nejen ohledně samotného závodění, ale i zapojení do široké oblasti, která závody podporuje. V situaci, kdy mohou mít po Ecclestoneových výrocích určité negativní pocity se mohou přihlásit do naší komunity, aby získaly podporu od mnoha dalších žen, které v motorsportu uspěly. Myslím, že jsme svědky vývoje, možná ne až tak na závodní trati jako takové jako mimo ni, ale onen progres tu je. Byla bych ráda, kdybychom se přiblížily k účasti žen v F1, ale nejsem schopna vám říci, kdy se tak stane," končí svou úvahu Susie Wolffová.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.