Grand Prix na černém kontinentě se po několika nemistrovských závodech stala od roku 1962 nedílnou součástí šampionátu F1. Piloti se do Jižní Afriky s různými přestávkami vraceli až do roku 1993, kdy se tu jelo naposled.
Tři první závody (1962, 1963, 1965) se jely na okruhu East London situovaného asi 200 km od Port Elisabeth. Pak přišla na řadu trať Kyalami nedaleko Johannesburgu. Kromě několika opravdu dramatických závodů tu asi nejvíc vstoupil do historie rok 1977, kdy po střetem s dobrovolným traťovým maršálem Jansenem van Vuurenem přišel o život Tom Pryce. Ale také tři roky předtím při předzávodních testech se okruh stal osudným jinému pilotovi na voze Shadow - Američanu Peteru Revsonovi.
Existenci Grand Prix Jižní Afriky ovlivnilo politické dění - odpor proti vládě apartheidu znamenal částečný bojkot závodu v roce 1985, poté byla Jihoafrická republika z kalendáře F1 vyřazena. Kyalami se dočkalo kompletní přestavby, po níž zůstala zachována necelá třetina původní trati, ale po dvou ročnících tu "život" F1 definitivně skončil. Poslední africký závod vyhrál Alain Prost na Williamsu, vůbec první se stal kořistí Grahama Hilla (BRM). Mimochdem, věděli jste, že Kyalami v jazyce obyvatel Zulů znamená Můj domov?
Ecclestone se chce vrátitZávody v Jižní Africe nebyly jediné výpady F1 na africký kontinent, stačí vzpomenout rok 1958 a jedinou Grand Prix Maroka, která se jela ve slavné a stejnojmenným filmem proslulé Casablance. Od roku 1994 však černý světadíl tahá za kratší konec. Snad aby byla F1 skutečně světová, začíná se Ecclestone opět ohlížet na možnost sem po více než třiceti letech Formuli 1 vrátit. Při té příležitosti připomněl, že Jihoafrická republika byla v 70. letech jedinou zemí, která pořádala vlastní mistrovství F1.
"Chtěl bych F1 zase vidět v Africe. První rozhovory už proběhly, tak uvidíme. Také bych rád přidal ještě jeden závod v USA," rozvíjí své plány Ecclestone a v této souvislosti také zmínil otázku německé Grand Prix. Jak známo, v roce 2015 byl z finančních důvodů zrušen závod na Nürburgringu a letošní návrat F1 na Hockenheimring nevypadá nijak růžově.
"Chtěli jsme Hockenheim loni trochu přimět k životu. Jsou pořád dvacet let pozadu, když je srovnám s jinými podniky," komentuje Ecclestone okruh, který by měl mít zajištěnou existenci v šampionátu do roku 2018. Bernie ho však popsal jako "nijak zvlášť dobrý". Mnoho fanoušků samozřejmě napadne, že případný závod v Africe by musel nutně znamenat úbytek nějaké současné Grand Prix. Možná vás případní kandidáti napadnou.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.