Šéf týmu Scuderia Toro Rosso Franz Tost si myslí, že kvality ruského pilota jsou natolik vysoké, že už příští rok může být mezi adepty na boj o mistrovský titul. Myslí si to i navzdory několika nehodám, které měl Daniil v loňském roce.
Kvjat, který v dubnu oslaví dvaadvacáté narozeniny, strávil svou první sezónu v F1 právě v Tostově týmu. Skončil na 15. místě se stejným bodovým výsledkem jako Romain Grosjean, jen se umisťoval hůře - za ním na bodovaných příčkách skončili už jen Pastor Maldonado a Jules Bianchi. Tost si byl přesto kvalitami rodáka z Ufy jist.
"Pokud bych byl šéf špičkového týmu, tak bych ho pro rok 2017 okamžitě angažoval. Jsem totiž přesvědčen, že v té době už bude připraven vyhrávat závody a bojovat o mistrovský titul. Má k tomu všechny předpoklady, které pro vítězství v Grand Prix nebo šampionátu potřebuje. To samé předvedl v GP3, kde dokázal vyhrávat závody a tím pádem i šampionát v druhé polovině sezóny, což je mnohem obtížnější, než když vyhráváte na začátku roku. Podařilo se mu prokázat psychickou odolnost a vnitřní sílu, a podle mě to samé může zvládnout i v F1," domnívá se Tost.
Druhý rok je vždy nejtěžšíKvjat po relativně úspěšné nováčkovské sezóně musel čelit relativně tvrdému tlaku v první závodech za Red Bull. Podle Tosta se podobný scénář dal očekávat, protože je to obvyklý scénář, kterým si kvalitní piloti v F1 musejí projít.
"Vždy jsem tvrdil, že pilot potřebuje nejméně tři roky na to, aby důkladně porozuměl Formuli 1, protože je ve své podstatě dost složitá. První rok si musí vůbec uvědomit, jak funguje. Kvjatův debut u Toro Rosso byl velmi dobrý, i proto je pak druhý ročník nejčastěji ten nejobtížnější, zejména kvůli očekávání. Pokaždé pilotům říkám, že budou potřebovat právě ony tři roky. Většina mi nevěří, myslí si, že všechno vědí, ale to není pravda," zamýšlí se Tost.
"Daniil musel čelit tomu, co čeká každého pilota. Nemůžete být rychlí, když stoprocentně nechápete fukci pneumatik nebo nastavení vozu. Teprve ve třetím roce vám plně dojde, co se ve Formuli 1 opravdu děje," vysvětluje Tost.
Čas nehod a chybPrávě druhý, důležitý rok pro vývoj pilota v případě Kvjata označuje Tost jako "crash period" - období bouraček. "Něco takového během prvních tří let stává, pilot si tím musí projít. Důvod je jednoduchý, teprve poznává své skutečné limity. Pro mladíka je něco podobného běžné, nesmíte zapomenout, že přišel z GP3 přímo do F1 a je mu teprve jedenadvacet let," obhajuje Tost Kvjatovy nehody například v Japonsku nebo USA:
"Danyho problémem do jisté míry byla skutečnost, že přešel od Toro Rosso do špičkového týmu. Za normálních okolností by měl zůstat tak dva tři roky u nás, tam by na něj nebyl takový tlak a nehody by se zdaleka tak neřešily. Ale v top týmu, tam se neustále rozebírá: »proč bourá? Proč chybuje?« Zvládl to dobře a ve velmi krátké době dostal i tyhle věci pod kontrolu. Proto jsem stále více přesvědčen o tom, že je to vysoce kvalifikovaný pilot," končí Kvjatovo hodnocení jeho bývalý šéf Franz Tost.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.