Šéf týmu Scuderia Toro Rosso Franz Tost si myslí, že kvality ruského pilota jsou natolik vysoké, že už příští rok může být mezi adepty na boj o mistrovský titul. Myslí si to i navzdory několika nehodám, které měl Daniil v loňském roce.
Kvjat, který v dubnu oslaví dvaadvacáté narozeniny, strávil svou první sezónu v F1 právě v Tostově týmu. Skončil na 15. místě se stejným bodovým výsledkem jako Romain Grosjean, jen se umisťoval hůře - za ním na bodovaných příčkách skončili už jen Pastor Maldonado a Jules Bianchi. Tost si byl přesto kvalitami rodáka z Ufy jist.
"Pokud bych byl šéf špičkového týmu, tak bych ho pro rok 2017 okamžitě angažoval. Jsem totiž přesvědčen, že v té době už bude připraven vyhrávat závody a bojovat o mistrovský titul. Má k tomu všechny předpoklady, které pro vítězství v Grand Prix nebo šampionátu potřebuje. To samé předvedl v GP3, kde dokázal vyhrávat závody a tím pádem i šampionát v druhé polovině sezóny, což je mnohem obtížnější, než když vyhráváte na začátku roku. Podařilo se mu prokázat psychickou odolnost a vnitřní sílu, a podle mě to samé může zvládnout i v F1," domnívá se Tost.
Druhý rok je vždy nejtěžšíKvjat po relativně úspěšné nováčkovské sezóně musel čelit relativně tvrdému tlaku v první závodech za Red Bull. Podle Tosta se podobný scénář dal očekávat, protože je to obvyklý scénář, kterým si kvalitní piloti v F1 musejí projít.
"Vždy jsem tvrdil, že pilot potřebuje nejméně tři roky na to, aby důkladně porozuměl Formuli 1, protože je ve své podstatě dost složitá. První rok si musí vůbec uvědomit, jak funguje. Kvjatův debut u Toro Rosso byl velmi dobrý, i proto je pak druhý ročník nejčastěji ten nejobtížnější, zejména kvůli očekávání. Pokaždé pilotům říkám, že budou potřebovat právě ony tři roky. Většina mi nevěří, myslí si, že všechno vědí, ale to není pravda," zamýšlí se Tost.
"Daniil musel čelit tomu, co čeká každého pilota. Nemůžete být rychlí, když stoprocentně nechápete fukci pneumatik nebo nastavení vozu. Teprve ve třetím roce vám plně dojde, co se ve Formuli 1 opravdu děje," vysvětluje Tost.
Čas nehod a chybPrávě druhý, důležitý rok pro vývoj pilota v případě Kvjata označuje Tost jako "crash period" - období bouraček. "Něco takového během prvních tří let stává, pilot si tím musí projít. Důvod je jednoduchý, teprve poznává své skutečné limity. Pro mladíka je něco podobného běžné, nesmíte zapomenout, že přišel z GP3 přímo do F1 a je mu teprve jedenadvacet let," obhajuje Tost Kvjatovy nehody například v Japonsku nebo USA:
"Danyho problémem do jisté míry byla skutečnost, že přešel od Toro Rosso do špičkového týmu. Za normálních okolností by měl zůstat tak dva tři roky u nás, tam by na něj nebyl takový tlak a nehody by se zdaleka tak neřešily. Ale v top týmu, tam se neustále rozebírá: »proč bourá? Proč chybuje?« Zvládl to dobře a ve velmi krátké době dostal i tyhle věci pod kontrolu. Proto jsem stále více přesvědčen o tom, že je to vysoce kvalifikovaný pilot," končí Kvjatovo hodnocení jeho bývalý šéf Franz Tost.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.