Todt: Kritici dominance Mercedesu v F1 nejsou féroví

Nemysli, že ti to věčné vyhrávání budu pořád tolerovat (L. Hamilton, J. Todt)
Nemysli, že ti to věčné vyhrávání budu pořád tolerovat (L. Hamilton, J. Todt), foto: FIA
Robert RoBertino Pavelka 8. února 2016 18:45
Sdílej:

Zatímco nemalá skupina fanoušků i odborníků si často bere dominanci stáje Mercedes na paškál, prezident FIA je jiného názoru. Dle jeho vyjádření je kritika nynějšího stavu v F1 "naprosto nespravedlivá". Cítí však, že by německá automobilka potřebovala větší výzvu.

Dvě uplynulé sezóny se skládaly z 38 Grand Prix - Mercedes jich vyhrál plných dvaatřicet. Pouze Red Bull (2014) a Ferrari (2015) jeho vítěznou sérii narušili, vždy po třech výhrách. Pochopitelně tým s třícípou hvězdou ve znaku v obou šampionátech získal trofej jak pro pilota, tak v Poháru konstruktérů. Jean Todt si je vědom, že se může opakovat dominance Ferrari z let 2000-2004.

Jenže paměť páně prezidenta poněkud kulhá, protože v roce 2003 musel Michael Schumacher svést o mistrovský titul tvrdý souboj si Kimi Räikkönenem na McLarenu a nakonec se "spasil" pouhým dvoubodovým náskokem. Ferrariho dvojka Rubens Barrichello dokonce skončil až čtvrtý, mezi něj a Icemana se vklínil ještě Montoya na Williamsu. Takže podobnost se současnou dominancí zcela neodpovídající.

"Byl bych rád, kdyby měl každý závod jiného vítěze, ale to se nemůže stát. Musíme současnou dominanci přijmout jako součást sportu, a to nejen v automobilových závodech, podobnou nadvládu vidíme ve fotbale, tenisu, atletice nebo ragby. Existuje všude, tak proč máme být překvapení, že panuje i v závodech? Negativní projevy, které ji doprovázejí, nejsou vůbec férové, něco jiného je konstruktivní kritika," vysvětluje Todt.

Podle jeho názoru je k dané situaci nutné zaujmout určité stanovisko a nesnažit se vše vidět jenom černobíle. "Pochopitelně s takovým stavem nejsem spokojen. Pro Mercedes by bylo lepší, kdyby musel čelit nějaké výzvě, proto se scházíme za zavřenými dveřmi a pokoušíme se najít východisko, jak v této věci dosáhnout zlepšení. Jinak bychom trestali sami sebe, a to nepotřebujeme, aspoň mně se taková situace zdá nepochopitelná."

Četné subjekty v minulé sezóně navrhovaly, aby se jediným regulačním a řídícím orgánem stala opět FIA, přičemž složky jako Strategická skupina F1 by měly být rozpuštěny na úkor týmových zájmů. Todt by takové řešení přivítal, ale ví, že může být realizováno pouze v případě nové Dohody o svornosti (Concorde Agreement). Nepochybuje, že by týmy takové řešení v drtivé míře akceptovaly.

"V posledních několika letech neměla FIA tolik autority a vedení. Vzhledem k podepsané Dohodě o svornosti máme správu věcí veřejných dotýkajících se držitelů komerčních práv, týmů a řídících orgánů, takže případná změna by se musela někde promítnout. Tvrdí se, že jako prezident FIA bych neměl mít žádný problém postoupit práva regulačních a legislativních orgánů do rukou FIA. Jenže to by znamenalo připravit novou Dohodu o svornosti. Pokud by tento záměr všichni akceptovali, byl bych šťastný, ale bohužel to není tento případ," dodává Todt.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.