Jak se zdá, Bernie Ecclestone a Jean Todt najdou v něčem společnou řeč. Začínají se zabývat myšlenkou alternativní pohonné jednotky, která by splňovala podmínky nízkorozpočtového motoru.
Zdroje blízké FIA uvádějí, že by Automobilová federace mohla příští týden vypsat výběrové řízení na nové šestiválcové pohonné jednotky o objemu 2,2 litru s dvojitým turbem. Na tratě by putovaly už v roce 2017 a podobná varianta by nevyžadovala jednomyslné odsouhlasení. Není divu, že tento návrh na summitu výrobců motorů, který proběhl minulý týden v Ženevě, neměl vůbec žádnou podporu. Výrobci motorů rovněž odmítli jakékoli omezení nákladů.
Proto je možné, že FIA zvolí toto řešení jako alternativní variantu, padly dokonce i názory, zda nejde ze strany Automobilové federace o jistou formu nátlaku. Ecclestone už delší dobu žádá i přítomnost nezávislého výrobce motorů, který by právě tuto variantu (nízkonákladového agregátu) splňoval. Todt se podobnou myšlenkou s ohledem na snížení výdajů hodlá zabývat.
Nedávno zmíněný Ecclestoneho nápad týkající se návratu k osmiválcům podle odborníků asi nebude FIA po chuti, protože by to do jisté míry znamenalo ztrátu její prestiže, když musí ustupovat z nových technologických řešení. Dá se proto předpokládat, že Todt bude maximálně tlačit na výše zmíněnou novou variantu.
Osmiválec stejně jako alternativní pohonná jednotka byly rovněž zmiňovány v souvislosti s Red Bullem, pro nějž by to mohl být jedna u posledních možností, jak zachránit svou účast v sezóně 2016. Christian Horner však jako smysluplnější vidí turbo variantu než se vracet k osmiválci.
"Pokud se podíváme na klady osmiválců, byl by to především hluk, tedy něco pro fanoušky. Technologie by byla podstatně jednodušší, což by snížilo náklady. Jenže současné motory jsou natolik technicky zdatné, že je naší povinností usilovat o motor s výhledem na budoucnost a ne se vracet zpátky. Ovšemže bych rád znovu slyšel pořádný zvuk, a také bych byl rád, kdyby náklady klesly," tvrdí Horner.
Objevil se rovněž názor, že v případě zavedení alternativních motorů by mohlo dojít k rozdělení formule 1 na dvě výkonnostní skupiny. Podobnou záležitost už v tato kategorie zažila, v roce 1987 byl rozdíl mezi turbomotory a atmosférickými motory natolik markantní, že vozy poháněné bez přeplňovaných agregátů soupeřily ve zvláštních "podskupinách": piloti bojovali o Trofej Jima Clarka, týmy soupeřily v Poháru Colina Chapmana. Mám ale za to, že si téměř nikdo nezapamatoval vítěze ani jedné z kategorií. Dokázali byste to bez vyhledání v archivu či na internetu?
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.