Jak ten čas letí - svět tehdy překonával šok z hořícího World Trade Center a na italské Monze se chystal za velmi přísných bezpečnostních opatření patnáctý závod sezóny 2001. Pro fanoušky českého motorsportu zvlášť významný.
Na den přesně před 14 lety stál na 20. startovní pozici, před oběma vozy Minardi - v jednom z nich seděl tehdy dvacetiletý Fernando Alonso - modrý vůz Prost a v jeho kokpitu Čech Tomáš Enge. Dočkali jsme se prvního startu "našeho" závodníka v prestižní kategorii a byli jsme i svědky, valná většina z nás pouze audiovizuálně u televizních obrazovek, jeho průjezdu cílem. Pokud mě paměť neklame, kamery se tehdy věnovaly něčemu jinému. Ale znáte to, kolikrát zapomínáme na to, co se stalo včera...
Enge se tehdy do formule 1 dostal díky zranění Brazilce Luciana Burtiho, který s velkým štěstím přečkal nebezpečnou havárii po kolizi s Eddie Irvinem v belgickém Spa. Tomáš však už v předchozím roce působil jako testpilot v týmu Eddie Jordana. Při svém debutu na Monze se pohyboval v poslední čtvrtině startovního pole a závod dokončil na 12. místě.
Jeho start byl mylně označován jako vůbec první představení pilota ze země bývalého socialistického bloku. Nelze přehlédnout reprezentanty bývalé NDR (E. Barth, Fitzau, Krause), kteří se zejména v roce 1953 účastnili německé Grand Prix. To ale byly vysloveně epizodní či privátní pokusy. Zajímavější je jméno Gerharda Karla Mittera, u jehož místa narození můžeme číst Krásná Lípa - Československo. Připusťme však, že se jedná spíš o epizodní záznamy do historie.
Tomáš Enge absolvoval závěrečné tři závody sezóny 2001 a "vyznamenal" se tréninkovou nehodou v Japonsku a tamtéž se mu podařilo vyrobit jednu zastávku v boxech navíc - zmýlil se a omylem se řídil signalizační tabulí týmu Minardi. Čekalo se, zda se objeví v F1 v některé z následujících sezón, i díky výborným výkonům v mezinárodním šampionátu F3000 měl velkou šanci, ale o titul přišel kvůli známé aféře s marihuanou.
Devětatřicetiletý rodák z Liberce, syn bývalého závodníka Břetislava Engeho, je dosud závodně činný, sklízí úspěchy v sériích GT.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.