Jak ten čas letí - svět tehdy překonával šok z hořícího World Trade Center a na italské Monze se chystal za velmi přísných bezpečnostních opatření patnáctý závod sezóny 2001. Pro fanoušky českého motorsportu zvlášť významný.
Na den přesně před 14 lety stál na 20. startovní pozici, před oběma vozy Minardi - v jednom z nich seděl tehdy dvacetiletý Fernando Alonso - modrý vůz Prost a v jeho kokpitu Čech Tomáš Enge. Dočkali jsme se prvního startu "našeho" závodníka v prestižní kategorii a byli jsme i svědky, valná většina z nás pouze audiovizuálně u televizních obrazovek, jeho průjezdu cílem. Pokud mě paměť neklame, kamery se tehdy věnovaly něčemu jinému. Ale znáte to, kolikrát zapomínáme na to, co se stalo včera...
Enge se tehdy do formule 1 dostal díky zranění Brazilce Luciana Burtiho, který s velkým štěstím přečkal nebezpečnou havárii po kolizi s Eddie Irvinem v belgickém Spa. Tomáš však už v předchozím roce působil jako testpilot v týmu Eddie Jordana. Při svém debutu na Monze se pohyboval v poslední čtvrtině startovního pole a závod dokončil na 12. místě.
Jeho start byl mylně označován jako vůbec první představení pilota ze země bývalého socialistického bloku. Nelze přehlédnout reprezentanty bývalé NDR (E. Barth, Fitzau, Krause), kteří se zejména v roce 1953 účastnili německé Grand Prix. To ale byly vysloveně epizodní či privátní pokusy. Zajímavější je jméno Gerharda Karla Mittera, u jehož místa narození můžeme číst Krásná Lípa - Československo. Připusťme však, že se jedná spíš o epizodní záznamy do historie.
Tomáš Enge absolvoval závěrečné tři závody sezóny 2001 a "vyznamenal" se tréninkovou nehodou v Japonsku a tamtéž se mu podařilo vyrobit jednu zastávku v boxech navíc - zmýlil se a omylem se řídil signalizační tabulí týmu Minardi. Čekalo se, zda se objeví v F1 v některé z následujících sezón, i díky výborným výkonům v mezinárodním šampionátu F3000 měl velkou šanci, ale o titul přišel kvůli známé aféře s marihuanou.
Devětatřicetiletý rodák z Liberce, syn bývalého závodníka Břetislava Engeho, je dosud závodně činný, sklízí úspěchy v sériích GT.
Sebastian Vettel by se mohl brzy vrátit do paddocku Formule 1 u týmu Red Bull. Jeho konkrétní role však zatím není známa.
Po smíšených výsledcích v Kanadě a Itálii čeká na Mercedes v Rakousku zásadní zkouška – vylepšené zadní zavěšení vozu W16 se postaví jedné z nejnáročnějších tratí kalendáře.
Max Verstappen bude mít novou závodní helmu na závody v Rakousku, Belgii a Nizozemsku. Tyto tři Velké ceny jsou součástí pěti nejbližších závodů v kalendáři F1.
Toto Wolff zavzpomínal na své skromné začátky, kdy jako teenager působil jako instruktor jízdy na Red Bull Ringu. Dnes se na stejném místě vrací jako šéf jednoho z nejúspěšnějších týmů Formule 1.
Týmy nasadí klíčové technické novinky a zároveň začínají připravovat vozy pro sezonu 2026. Ferrari, Red Bull i Mercedes chystají vylepšení, která mají rozhodnout o jejich šancích ve zbytku roku a naznačit strategické směřování do budoucna.
Formule 1 míří o víkendu na domácí trať Red Bullu do Rakouska. Do Spielbergu přijíždí týmy plné emocí po dramatickém závěru Velké ceny Kanady.
Lawrence Barretto si povídal s Nicem Hülkenbergem o jeho návratu do F1, letošních bodech pro Sauber a budoucnosti s Audi od roku 2026. Německý jezdec věří, že je součástí projektu s velkým potenciálem.
Spekulace o návratu Valtteriho Bottase do F1 v barvách Cadillacu pro rok 2026 zesílily po jeho záhadném příspěvku na sociálních sítích. Finský jezdec aktuálně působí jako rezervní pilot Mercedesu.
Alex Dunne absolvuje svůj debut ve Formuli 1, když nastoupí za McLaren v prvním tréninku na Velkou cenu Rakouska. Pro mladého talentovaného Ira jde o významný krok směrem k možné budoucnosti v F1.
Rakousko bylo dosud důležitým bodem v kariéře Landa Norrise. Velká cena v roce 2025 mu nabídne šanci napravit chybu z kanadského závodu.
Christian Horner popsal, jak byla F1 v jeho začátcích u Red Bullu méně formální a více spontánní. Dnes je podle něj šampionát výrazně profesionálnější a řízený s mnohem větší precizností.
Hungaroring se připravuje na velkou proměnu. Nové zázemí pro týmy, moderní tribuny i podzemní tunely promění legendární okruh v špičkové a moderní místo pro konání Velké ceny. Tato rozsáhlá rekonstrukce přichází právě včas na oslavu 40. ročníku maďarského závodu F1.