Ne nadarmo se říká, že přání je otcem myšlenky. Příběh Lotusu, který byl provázen ještě mnoha dalšími problémy, se zdánlivě chýlí k očekávanému konci. Ale pořád je tu ono zapeklité „zdánlivě“.
Stále častěji bylo jasné, že tým se základnou v Enstone by měl mít s ohledem na problémy, s nimiž se poslední době potýká, zájem co nejrychleji obchod uzavřít. Dlouho se zdálo, že Lotus je pro francouzskou automobilku jedinou šancí a nic nebrání úspěšnému spojení, ostatně vazby obou značek mají svou historii. Jak do celé věci zapadají rozhovory Alaina Prosta, emisara Renaultu, s Force India? V tomto směru se objevila velmi smělá spekulace, že šlo o nátlak na „nerozhodné elementy“, za nímž byly špičky Formula One Group. Důvod? Snaha o stabilitu. Proto se v tomto směru objevily další mediální konspirace, že Formula One Group zatlačila na Mercedes, aby se nebránil spojení s Red Bullem. Co by potom Renaultu zbývalo? Snad Force India, ale dle odborníků to není tak atraktivní tým jako Lotus.
A také tu jsou všudypřítomné peníze. Nelze zapomenout na fakt, že Renault jich zase tolik nemá, jde o podnik (od roku 1999 v alianci s japonským Nissanem) pod kontrolou francouzské vlády. V současné době se nabídka za Lotus pohybuje v oblasti 100 milionů $ (záleží na tom, zda úvahy vyslovují americké nebo evropské zdroje). Oproti prvním zprávám došlo k jistým posunům v kontrole týmu – Renault si vyhrazuje 65%. Francouzi by ale sáhli do peněženky podstatně méně – okamžitá platba předpokládá 11,5 milionu dolarů, po dobu dalších deseti let by měl Renault každoročně poukázat 8,8 milionů. Pochopitelně se předpokládá, že Renault ponese náklady na provoz týmu. Desetiprocentní podíl, který držel ruský provozovatel mobilních sítí YotaPhone (Megafon), by měl připadnout Alainu Prostovi, jehož funkce v týmu by byla podobná té, kterou zastává Niki Lauda u Mercedesu.
Co je však zásadní a nepřehlédnutelné – majoritní podíl v týmu má britský realitní developer Andrew Ruhan. Ten vstoupil jako investor do Lotusu v únoru 2013 a na rozdíl od Lopeze a jeho firemního partnera Erica Luxe do týmu vložil podstatně víc prostředků. Už jako ředitel Lotus F1 Team Ltd. se v lednu 2014 stal partnerem firmy Genii Capital SA, de facto převzal kontrolu týmu a pověřil svého společníka Matthewa Cartera, aby prováděl veškeré finanční operace v Enstone. Zřejmě existoval nastavený finanční limit a toho už bylo dosaženo. Že Ruhan, přes avizované problémy týkající se rozvodu s manželkou Taniou Richardson, nemůže být jen tak přehlížen, dokazují i názory, že „záchranná mise“ Renaultu se prozatím nepodařila také kvůli tomu, že Lopez (jemuž bylo přislíbeno 25% podílu a post poradce) nemá nezbytnou pravomoc k uzavření dohody.
Jestliže hodnota týmu byla v minulých letech odhadována až na 200 milionů dolarů, těžko se bude Ruhanovi líbit nabídka o polovinu nižší. Dalším možným důvodem odkládání transakce mohou být i rozepře s Lopezem, jehož se snaží Ruhan vyšachovat, navíc Lopez podle tvrzení především britských periodik byl v posledních měsících spojen s týmem pouze formálně, protože rozjel nové obchodní zájmy v oblasti ropného průmyslu. Všechno tak může skončit patovou situací, ačkoliv zúčastněné strany se skrze média pokoušejí na Ruhana tlačit, aby v zájmu značky povolil.
Pokud by dvaapadesátiletý magnát nehodlal ustoupit a dál bránil prodeji, nabízí se řešení z oblasti krizových – na tým bude uvalena nucená správa, a pokud by společnost nebyla prohlášena za insolventní, pak by mohla být Renaultem odkoupena. V opačném případě by podle složitých procedur F1 následovalo zrušení všech práv a výhod, což by nového vlastníka ve všech směrem nemile limitovalo.
Renault si zachovává optimistické vize – pokud by se prodej realizoval, ať už Francouzi sáhnou hlouběji do kapsy nebo ne – tak předpokládá, že v novém týmu by byl šéfem Alain Prost, post generálního ředitele by převzal Bob Bell a prvním pilotem bude Romain Grosjean. V Paříži se má tento maratón rozhodnout během následujících 3 dnů.
Zatím se neví, kdo se posadí do druhého vozu, ale jak jsme už avizovali, je prakticky vyloučené, že by s ohledem na sponzorské vazby setrval u týmu Pastor Maldonado; pravděpodobná ale není ani varianta dvou francouzských pilotů, třebaže v minulosti byl Renault proslulý nacionálním přístupem.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.