Nejmladší pilot Formule 1 Max Verstappen se letos asi nejvíc zviditelnil hrůzostrašnou kolizí v ulicích Monaka. Po ní se rozběhla debata, zda je s ohledem na jeho věk správné, aby startoval v natolik náročném prostředí, jakým F1 bezesporu je.
Sám Max tvrdí, že právě nehoda v Monacu mu pomohla najít v F1 pro něj novou, odlišnou pozici. Mohlo se stát, že se kolize a náraz v rychlosti přes 200 km/h uloží do podvědomí a přinese strach. Verstappen to odmítá: "Seběhlo se to tak rychle, že nebyl čas o tom moc přemýšlet. Jediné, co mě napadlo, abych se připravil na pořádný náraz."
Poté se vyskytlo nemálo kritických hlasů, že formuli 1 ještě nedorostl. Max však vidí tuto okolnost zcela obráceně - havárie mu dodala nový zdroj důvěry bez ohledu na negativní reakce, které musel přijímat. "Po nehodě jsem víc pochopil svůj vůz, taky si uvědomil, jak je bezpečné a že mu mohu plně důvěřovat. Od toho závodu také cítím citelný skok ve svém výkonu, protože mám nové limity," vysvětluje Verstappen.
Necítím se příliš mladýNijak ho netrápí ani hlasy, které hovoří o jeho příliš nízkém věku a nezralosti pro F1. Verstappen si myslí, že připraven je dostatečně: "Mnoho kluků by rádo zkusilo to, co já. Zcela upřímně řečeno, je to hodně těžká záležitost. Já mám výhodu, že jsem se hodně naučil od mého otce, takovou školu může mít jen málokdo. Myslím, že ve svém věku mám podstatně větší zkušenosti, než moji vrstevníci."
Verstappen si rovněž myslí, že by mladíci měli dostávat mnohem více příležitostí v juniorských kategoriích, než vstoupí do F3. "S tím souhlasím, viděli jsme v poslední době plno vážných nehod, což formuli 3 vůbec neprospívá." Situace došla tak daleko, že si FIA na viníky nehod důrazně posvítit.
Max je hodně překvapen rychlostí, jakou prolétl za dva roky až do F1. "Sám jsem překvapen, jak krátký čas jsem na to potřeboval. Osobně si myslím, že to nebylo vůbec lehké." Prospěl mu také velký tlak vyvíjený na něj v rámci programu stáje Red Bull, za nímž stál dr. Helmut Marko.
Na otázku, jak takové prostředí chování a případnou kritiku svého výkonu snášel, Verstappen odpověděl: "Já osobně moc velký tlak necítil. Jen jsem se snažil dostat ze sebe to nejlepší. Média nebo ostatní piloti si o mně mohou říkat co chtějí. Pro mě je důležité, že mám maximální podporu týmu. Nejdůležitější ale stejně zůstává víra v sebe sama a nestarat se, co kdo o vás říká."
O budoucnosti nepřemýšlíVerstappen rád přijímá nové výzvy a srovnání. Domnívá se, že kdyby měl k dispozici Mercedes, byl by rovnocenným partnerem Hamiltona nebo Rosberga. "Stoprocentně tomu věřím. Kdybych takovou šanci dostal, myslím, že bych neměl problém s tím se jim vyrovnat."
Na otázku, zda i v příštím roce bude hájit barvy Toro Rosso, pouze pokrčí rameny: "To opravdu netuším. Pochopitelně, pokud se objeví nějaké jiné nabídky, budu si je muset projít. Ale teď jsem tady a příští rok zatím neřeším. Smlouva s Red Bullem mi běží, ovšem jen těžko lze předvídat, co se může stát."
Ferrari nás nekontaktovalV souvislosti s otázkou setrvání v Toro Rosso se objevily spekulace, zda Verstappen nebude jedním z vyhlédnutých pilotů na případný post u Ferrari. Jos Verstappen důrazně spekulace odmítá s tím, že syna Ferrari nijak nekontaktovalo.
Přidal se k němu i dr. Helmut Marko, který zřejmě cítí potřebu rázně dohady utnout: "Nemám nejmenšího tušení, odkud pochází tahle fáma, možná je důsledkem toho, že Max odvádí dobrou práci.Také může být příčina v nejasnostech kolem Kimiho, to se pak vždycky nějaké dohady vyrojí. Faktem je, že Ferrari s Maxem v žádném kontaktu není."
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.